Tesisat Dergisi 302. Sayı (Şubat 2021)

tesisat.com.tr 48 Tesisat / Şubat 2021 • 2021 yılı ilk yarısında da fiziki olarak uluslararası ticari aktivitelerin olma- yacağını öngörerek 2020 yılında gerçekleştirdiğimiz Kazakistan Katar, Ukrayna ve Kolombiya dijital heyet organizasyonlarının devamı olarak 2021 yılında da 16 tane daha dijital ticari heyet organizasyonu planlama kararı aldık. • 209 ülke ve bölgeye ihracat gerçek- leştirdik. Daha önceden sıfıra yakın ihracatımız olan Barbados, Hondu- ras, Gabon, Liberya gibi pazarlara 2020 yılı itibariyle giriş yaptık. 2021 Türk İklimlendirme Sektörü Hedef ve Beklentiler 2021’in ilk yarısında pandemi kay- naklı tedirginliğin devam edeceğini düşünüyoruz. Bu yılın ilk günlerindeki ihracatımızda bir önceki yıla %20’lik bir artış ile başladık. Daha sonraki çeyrek- lerde pandeminin hafifleyeceği öngö- rüsüyle ihracat artış performansımızın yükseklere çıkacağını düşünmekteyiz. Bu paralel de fiziki olarak yapılacak fuar ve tanıtım organizasyonları ile firma- larımız hedefledikleri pazarlarda aktif olarak ihracatlarını daha da artıracaklar. İklimlendirme sektörü olarak 2021 yılı ihracat hedefi 5 milyar dolar barajını geçmeyi hedefliyoruz. 2021 yılında dünya dış ticaret hac- minin minimum %10 büyüyeceği tah- min ediliyor. Covid-19 sonrasında özel- likle artan talebi karşılamak için ülkeler arasında bir üretim rekabeti yaşana- cağını düşünüyoruz. Sektörümüz için ihracatta birinci sırada yer alan Avrupa Birliği ülkeleri ve diğer Avrupa ülkele- rinde pazar payımızı daha da artırmak ve sağlamlaştırmak istiyoruz. Pandeminin ilk dalgası ile yoğun hasar alan Avrupa ülkelerinde pek çok üreticinin bu süreç sonrasında kapa- nacağı ve bu durumun mevcut pozis- yonunu koruyan Türk imalatçısı için bir fırsat doğuracağını düşünüyoruz. Son dönemde deniz yolu taşıma- cılığında yaşanan aşırı fiyat artışı son- rasında özellikle uzak doğu menşeili ürünlerin lojistik maliyeti artışlarından kaynaklı süreçler kısa sürede çözülmez ise sektör olarak özellikle Avrupa ülkelerine yönelik rekabet gücümüz artacaktır. Bu konuyu mercek altına alarak İSİB olarak yeni stratejik planlar yapacağız. Afrika ve Güney Amerika ülkelerin de öncelikli ihracat payımızı artırmak planlarımız için de yer alıyor. Brexit sonrası İngiltere üzerine yoğun çalışma yapacağız. Karbon Salınımı ve Yeni Ürünler Avrupa Birliği ülkelerinin karbon salınımını düşürmek için koyduğu hedefler doğrultusunda soğutma ala- nında daha çevreci gazların kullanımı, cihaz verimlilik performanslarının yük- seltilmesi (EESER,SEER,COP) olarak adlandırdığımız verimlilik değerleri yüksek ürünlerin kullanımını zorunlu hale getirdi. Bununla birlikte özellikle ısıtma alanında yeni nesil çevreci ısı pompası gibi ürünlerin kullanılması teşvik edilmekte, mümkün oldukça doğalgaz kaynaklı ısı üreticilerinden uzaklaşmaya hazırlıkları başlamıştır. Örneğin Hollanda 2021 yılından iti- baren yeni yapılacak konutlarda doğal- gaz kullanımına izin vermemektedir. Aynı şekilde Amerika’da San Francis- co’da da yeni binalarda doğalgaz kul- lanımına izin verilmiyor. Bu gelişmeler doğrultusunda iklimlendirme sektörü firmalarımızda Avrupa’daki mevcut pazarını korumak için ürünlerimizi yeni kriterlere (Ekodizayn kriterlerine) uygun hale getirecek şekilde çalışma- larımızı yoğunlaştırdık. Bununla birlikte ilerleyen yıllarda heatpump sistemleri yani ısı pompası sistemleri pazarı daha da büyüyecek. Bu alanlarda sektör olarak yeni yatı- rımlar yapmaya ihtiyacımız var. Ancak bu ürünlerin ilk yatırım maliyeti yüksek olduğu için Türkiye pazarı henüz çok küçük. Büyük yatırımlar için iç paza- rın büyümesi gerekiyor. Devletimizin bu ürünlerin kullanımı için yatırım teşvik mekanizmasını hayata geçir- mesi gerekli. Avrupa’daki birçok ülke, bu ürünleri kullanımını önemli ölçüde finansal olarak desteklemektedir. Ayrıca bu yıl içerisinde yaşadığımız pandemi süreci bizlere gösterdi ki artık yeni iklimlendirme sistemlerinde %100 taze havalı sistemlerin kullanımı çok önemli oranda artış gösterecektir. Bu doğrultuda yeni tasarımlar ve ürünleri sektör olarak geliştirmemiz gerekiyor. 2 020 Mart ayından itibaren pan- deminin etkisiyle ekonomilerin kapanması ve diğer tüm politik belirsizliklere rağmen Türkiye klima pazarı, kendini pandemi koşullarına hızla adapte ederek beklentilerin çok üstünde bir gelişim gösterdi. Bu süreçte OZAN ATASOY İSKİD Yönetim Kurulu Başkanı DEĞERLENDİRME

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=