Tesisat Dergisi 300. Sayı (Aralık 2020)
T esisat / Aralık 2020 85 tesisat.com.tr verilmez. Bir iki yolcu bir şey sormak amacıyla şoförle konuşsa bile, bu en fazla 1-2 dakika sürer. Enfekte bir kişi, doğrudan şeffaf plastik bölmede, ağzını ve burnunu kapatmadan öksürür veya hapşırırsa, sürücüye enfeksiyona neden olacak kadar virüs bulaşabilir. Ancak bu, olası olmayan ve çok seyrek bir olaydır. Yüzey teması olası görünmemektedir. Çok kısa temas süreleri nedeniyle büyük damlacık yayılması da olası olmadı- ğından, aerosol yayılması muhtemel suçlu olarak görünmek- tedir. İnsanların otobüsle günlük yolculuk süreleri, her yöne yaklaşık 40-45 dakikadır. Bu nedenle virüs bulaşmış bir yolcu bu süre boyunca otobüsün içinde havaya virüs soluyacaktır. Yolcu konuşuyor, öksürüyor veya gülüyorsa, ürettiği virüs daha fazla olacaktır. Otobüste herhangi bir zamanda birden fazla enfekte yolcu olabilir ve bir iş günü boyunca Covid-19'lu birkaç yolcu aynı sürücü ile aynı otobüste seyahat edebilir. Birkaç hafta boyunca Transport for London, sürücülerin maruziyetini azaltmak amacıyla otobüslerin ön kapılarını kapattı. Ancak belirtildiği gibi, sürücüyle yolcuların yakın temas süresi çok kısa olduğundan sürücüye yeteri kadar virüs yayılma ihtimali çok düşüktür. Bu önlem geri çekildi, yolcu sayısı alt katta 10, üst katta 10 olmak üzere 20 kişiyle kısıtlandı ve yolcular için yüz maskeleri takmak zorunlu hale getirildi. Zheziang şehrindeki otobüs yolcuları Otobüslerde havadan yayılma, Çin'in Zheziang kentinde bir otobüs yolculuğunda meydana gelen salgına ilişkin yapılan çalışmayla da destekleniyor. Bu çalışma, otobüsteki endeks hastaya olan mesafenin enfeksiyon paterninde herhangi bir fark yaratmadığını gösterdi. Otobüslerde, virüsün yayılmasını kolaylaştıran resirküle havalı bir klima sistemi vardı. 67 yolcudan 23'ü enfekte oldu. COVID-19'un havadan bulaşabildiğini gösteren bulgular, geçmişte bir uçakta yaşanan SARS bulaşmasının raporuyla da uyumludur. Resirküle havayla iklimlendirilen kapalı ortam- larda, COVID-19 oldukça bulaşıcı bir patojendir. Hava yoluyla bulaşma olasılığının tespiti, önleme ve kontrol konusunda iklimlendirme tesisatlarının tasarımının nasıl yapılacağı konu- sunda yön göstermektedir. Et ve Kümes Hayvanı İşleme Tesisleri Bu sektörde birçok ülkede yaygın Covid-19 salgınları olmuştur. ABD'de 25 Haziran'a kadar, 25.000 et ve kümes hay- vanı işçisi enfekte olmuş ve en az 91 ölüm olmuştur. Almanya, Fransa, İspanya, Hollanda, Brezilya, Avustralya ve İngiltere'de büyük salgınlar olmuştur. İngiltere’de Haziran ayında bir fab- rikada 500'den fazla işçiden 150'si virüse yakalanmış, diğer bir fabrikada da 58 işçi enfekte olmuştur. Mayıs ayında başka bir et işleme fabrikasında üç işçi ölmüştür. Bu salgınların çeşitli nedenleri öne sürülmüştür. Şirket sahipleri, sıkı mesafe ve hijyen önlemlerine uyduklarını söy-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=