M.TEKMAN: Yani, yedi bölge zorunluluğu var. �.KIRATLILAR: Var, ama bu her mamülde de yok. Orneğin kazanda sadece imalatçı ve ithalatçı firma tek merkezden hizmet verebiliyor. Yine Valf Grubu ürünleri için tebliğde tek servis yetiyor olarak yazılmış, kombide 1 O servis zorunluluğu var. Türkiye'nin yedi bölgesinde en az birer servis olmak üzere, Türkiye'de toplam 1 O servis yeterli oluyor. Ama sobada veya ev cihazlarında 50 servis, her bölgede minimum beşer servis olmak üzere, 50 servis olarak belirlenmiş. Normalde Sanayi Bakanlığı'nda iki bölüm var. Biri, HizmetYeterlilikdaha doğrusu Satış Sonrası Müşteri Hizmetleri Şubesi, ikinci bölüm de ithalat yapanlar için, yani ayrıca bir şube var, (Sanayi Genel Müdürlüğü) oradan izin almanız gerekir. izin almanız için de bu servisleri, oraya deklare etmiş olmanız lazım; ama maalesef Türkiye'de şu an bunu yapmayan çok firma var. Eskiden alınmış izinler var; Sanayi Bakanlığı'nın en son Mayıs 1997'de çıkardığı bir tebliğ var. Eski izinler, süreleri sonuna kadar devam edecek, ama Sanayi Bakanlığı'nın söylediğine göre, bundan sonra bu kurallara uymayanlara izin verilmeyecek. M.TEKMAN: Eskilerin süreleri ne kadar? Ö.KIRATLILAR: Genelde 31.12.1997'de bitiyor. Dolayısıyla ondan sonra yedi bölgede asgari adette yetkili servis bulunduramayanlara bu belgeleri vermeyecekler, ya da bunu isteyecekler. Yalnız, görüldüğü kadarıyla bunun da yolu bulunmuş. Firma, hemen iki kişiye noterde imza atma yetkisi veriyor. Bunlar, Anadolu'da başka firmaların servislerini dolaşıp, götürüp hemen bir sözleşme imzalatıyorlar. Ne eğitim verme, ne yedek parça v.s. olmadan, "sen bizim servisimiz ol" diye imzalatıp, ismi servis olan, fakat faaliyeti olmadan sorunu çözmeye çalışıyorlar. M.TEKMAN: Peki bunun kontrolünü kim yapıyor? Ö.KIRATLILAR: Kontrolü aslında Sanayi Bakanlığı'na ait. Yani gerek TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi'nin kontrolü, gerekse o servisin hizmet yapıp yapmadığının kontrolü Sanayi Bakanlığı'na verilmiş. Ama şu ana kadar servislere gidip de böyle bir kontrol yapan müfettiş hiç olmadı. TSE Belgesi alan servisler için TSE'nin vize zorunluluğu var. Çünkü, o belgeler yıllık belge şeklinde, her yıl o vizelerin yapılması lazım. Ancak bunda da bazı zorluklar var. Yani zorluklar var derken, TSE o dönem içerisinde ister hizmet yapsın, ister yapmasın beş milyon lira vize ücreti alıyor, beş milyon komisyon ücreti alıyor. Denetlemeye gittiği zaman personelin harcırahını ve yol parasını servisten alıyor ki, bu da yaklaşık on beş milyon lira; dolayısıyla hiç hizmet, servis yapmayan bir servis yirmibeş milyon lira vize bedeli ödemek zorunda kalıyor; ayrıca, hizmet yapmışsa da yaptığı hizmetin belli bir yüzdesinden TSE'ye komisyon ödüyor. Minimum yirmi beş milyon lira ve bu hizmet kapasitesinin miktarına göre de yüz, ikiyüz milyona kadar ilave komisyon ücreti alıyor. Bunun düzenlenmesi lazım. Çünkü, İstanbul'daki bir s_�rvisle, ı:-nadolu'nun ücra köşesindeki servis bir değil. Orneğin lstanbul'daki bir servis ayda 700-800 hizmet yaparken, A:nadolu'daki bir servis ayda üç-beş hizmetle kalabiliyor. ikisi de başlangıç olarak yirmibeşer milyon lirayı vermek zorunda. Bunun da adil bir şekilde düzene sokulması gerekmekte. Türkiye'deyine ISO 9002 Belgesi alan ilk şirket EMAR'dır. Kendi sektöründe yani lsı ve Yapı Sektörü'nde 1 995'in Mart ayında almış bu belgesini ve dediğim gibi servislerin 1 82'si de TSE belgesine sahiptir. Tüm faaliyetler tamamen ISO prosedürlerinin gerektirdiği hususlar çerçevesinde yapılır. Sürekli bir iyileştirme faaliyeti vardır. Kalitenin ana amacı, sadece bu belgeyi almak değil, o belgeyi aldıktan sonra faaliyetleri denetleyip, kontrol etmek, ayrıca düzeltici faaliyetlerde bulunmakve kaliteyi sürekli olarak geliştirmektir. Örneğin, biz bu yıl, bu kapsamda bilgisayar ortamında bir servis programı yaptırdık. Ve bölgelerle merkez dahil 30 servise Ağustos sonu itibariyle bu program yüklendi ve hizmete girdi; birbirleriyle modem kanalıyla bağlantıları var. Bu 30 servis, bütün bilgilerini bilgisayarda tutuyor. Ve ay sonlarında da tüm istatistikler, bölgeler kanalıyla merkeze geliyor. Bunun iki faydası var. Birincisi servis, gerek yaptığı hizmetlerini, gerek stoklarını, gerek cari hesaplarını bilgisayarda takip edebiliyor. İkincisi cihaz bazında, seri numarası bazında, fabrika bazında tüm arızaları, yapılan • işlemleri takip edip, üreticiye bunları raporlayarak, onlara başta AR-GE ve planlama olmak üzere her türlü düzeltici faaliyeti yapmasına yardımcı oluyoruz. 1998'deki planımızda bu sisteme 50 servisin daha adapte olması var. Bu detaylı bir program, örneğin sadece hazır programdan 52 ayrı rapor alabiliyorsunuz, ayrıca excel ortamına geçtiğiniz zaman da yüzlerce raporu kendiniz de çekebiliyorsunuz. Söyleşinin Devamını 31. Sayımızda Bulabilirsiniz. _________________ TESİSAT=DE;RGJİSİ KSAASYIMl 3-A0R�AUK;':97: --------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=