GİRİŞ Vidalı kompresörlerin ana özellikleri şunlardır: Vidalı kompresörler bir süreden beri bugüne kadar ağırlıklı olarak pistonlu (doğrusal hareketli) kompresör kullanılan küçük güç bölgesinde de kullanılmaktadır. Uygulama alanının kesişmesi nedeniyle ister istemez en uygun kompresör tipinin kullanılması ile ilgili tartışmalar meydana gelmektedir. Rotor yapımında oldukça iyileştirilen imal usulleri gerçi vidalı kompresörlerin daha uygun verimlere ulaşmasını sağlamıştır, ancak klima sıcaklık bölgesinde; çok geliştirilmiş olan pistonlu kompresörler her şeyden önce daha iyi kısmi yük verimi ve yağ dönüş sistemi gerektirmemesi nedeniyle bugüne kadar hakimiyetini sürdürmüştLJr. · · Hareketli parçaların az sayıda olması nedeniyle daha Yeni geliştirilen vidalı kompresörlere, ısı değiş tiricilerine ve klorsuz soğutucu akışkan R 1 34a'ya sahip olan kompakt soğutma makinaları daha önceki yapı tarzlarına göre çok sayıda iyileştirme sağlarken birkaç dezavantajı kompanse etmenin yanı sıra, bunları avantaja dönüşti.irmektedir: Yaklaşık 10000 d/d'ya yüksek güvenilirlik (emniyet) • Daha dCışük gürültü oluşumu (seviyesi) • Kademesiz güç ayarı • Kesintisiz işletme tarzı 'Vidalı Kompresörlerin Yapı Tarzları (Türleri) . " . ' -�' . . � Esas itibarıyla iki tür vidalı kompresör mevcuttur: • Tek rotorlu kompresör • Çift rotorlu kompresör Tek Rotorlu Vidalı Kompresörler Tek rotorlu sıkıştırma prensibinde emilen gaz ana ro tor ve yan dişler arasından geçirilirken küçülen ve kapanan hacimde (yan dişlerin QR açısı kadar dönmesinden sonra ana rotorun karşı tarafından tekrar çıkmadan önce sıkıştırılmaktadır. Bu basit prensip tek rotorlu kompresörün çift rotorluya göre daha düşük bir gürültü seviyesi ve titreşim derecesi oluşturacağı beklentisini yaratmaktadır. varan daha yüksek devir sayıları maliyetleri, ağırlıkları ve boyutları azaltmakta, oldukça daha kCıçük ölçülere sahip yeni tür ısı değiştiricisi (eşanjörü) az yer kaplamakta, Ekonomizör işletmesi ve daha küçük yağ sistemi verimi iyileş tirmekte ve elektronik genişleme organları soğutma grubunun mo dern dijital kumanda ünitesi ile birlikte işletme emniyetini artır maktadır. Basınç Pistonl u Pistonl u Vidal ı Vidalı Vidalı oranı Llp (1) (2) (3) (4) (5) 2,0 6,83 5,36 6,09 5,80 7,46*) 2,72 4,76 3,90 4,14 4,21 4,92*) 3,83 3,31 2,95 2,72 2,92 3,41 *) 5,53 2,24 2,28 1 ,73 1 ,93 2,38*) 8,26 1 ,37 1 ,74 1 ,04 1 ,22 1 ,63*) 3,25 3,85 3,30 Tablo-1. Soğutma Tesir Katsayıları, Basınç Oranına Bağlı Olarak �·'"=-=-�---·- ·-· �---- Genel İncelemeler • �-' <•.....-�. �.................------•' N,N,,�w>, ...,, < Vidalı kompresörler daha önceleri hemen hemen tamamen havanın sıkıştırılmasında (basınçlı hava temininde) kullanılmıştır (nadiren büyük soğutma sanayiinde de). Bir taraftan hava kompresörlerine olan ihtiyacın azalması ve diğer taraftan ela maliyetlerin düşürülmesi ile pazar genişletme hedefi imalatçıları başka uygulama alanları (örneğin klimatizasyon) aramaya yöneltmiştir. Hareketli parçalar arasındaki yağlama ve sızdırmazlık problemleri bu konstrüksiyonda sıvı soğutucu akışkan püskürtülmesi ile çözülmektedir. Bu nedenle çok büyük yağ ayrıştırıcıları ve sirkülasyon pompası gerekmemektedir, çünkü yağ yağlama fonksiyonunun yanı sıra kapanan hacmin sızdırmazlığını da gerçekleştirmektedir. Soğutucu akışkan devresindeki yağ sirkülasyonu problemi bugüne kadar henüz yeterince çözülemediğinden ısı transferinde kötüleşme sonucu doğurmaktadır. %1 0 ile 1 00 arasındaki bölgede güç kontrolü çıkış deliği (açıklığı) uygun şekilde değiştirilen, hidrolik olarak tahrik edilen şiber (itici) ile sağlanmaktadı r. _________________ TESİSATDERGİSİ SAYl30________________ '"'r:J . . KASIM-ARALIK'9 7 ,146 �
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=