Tesisat Dergisi 298. Sayı (Ekim 2020)

60 Tesisat / Ekim 2020 tesisat.com.tr BAŞARI HİKAYESİ PATLAYAN AZİM Bilal Aydemir Ar-Ge Mühendisi / Duyar Vana kazanın olduğu yere gelir, başlar yukarı tırmanmaya. Bizimkilerin nutku tutulur ama bunu Japonlar yadırgamaz. Dünyanın en büyük patronların- dan biri, bir iş kazasından dolayı hiç üşenmeden Türkiye'ye gelip direklere tırmanıyor. Bunca güvenlik önlemle- rine ve hiç kimsenin burnu kanamasın diye gösterilen bunca çabaya rağmen gerçekleşen bu kazanın kök nedenini yerinde görüp anlamakta kararlıdır. Bu olayı biz Türkler anlamakta zorlanıyoruz çünkü eğitimmottomuz, okuyup "rahat" etmek üzerine! Geçen ay kaldığımız yerden devam ediyoruz. İŞÇİSİN SEN İŞÇİ KAL (Cem Karaca) İşçi ailesinden gelen Toyoda'lar işçilerine çok önem verirler, mutlu işçi verimli iş demektir. İşçilerine daha o yıllarda güvenli ve ergonomik çalışma alanı sağladılar. Rahat, ferah ve aydınlık mekânlar çalışanların yüzünü güldürür, verimi arttırır ve maliyeti düşürür. İşe ve işçiye verdikleri önem için çok eskiye ya da Japonya'ya gitmeye gerek yok, Sakarya örneği bizim için yeterli; 2003 yılında Toyota Sakarya fabrika- sında işçinin biri bir sebepten üretim ala- nındaki yüksek bir direğe tırmanır, ken- disi için alınan iş güvenliğine rağmen bir şekilde düşer. Bu personel hemen Sakar- ya'daki Toyotasa hastanesine kaldırılır, gerekli tüm işlemler yapılır ki personelin hayati tehlikesi de yoktur. Sakarya'daki yetkililer hemen bir rapor hazırlayıp merkeze gönderirler. Toyota Avrupa'nın Başkanı Dr. Shuhei Toyoda, kaza raporları önüne gelir gelmez, özel uçağına atladığı gibi soluğu Adapazarı'ndaki fabrikada alır. Hiç zaman kaybetmeden hemen Dr. Shuhei Toyoda, incelemeleri bit- tikten sonra oradan iner ve kaza geçi- ren işçiyi görmek ister. Hemen Toyotasa hastanesine giderler, Dr. Toyoda geçmiş olsun dileklerini bizzat kendisi iletir ve dönüp yöneticilere "Benim başıma bir kaza geldiğinde bana nasıl bakacaksınız bu arkadaşımıza da öyle bakın" der ve özel uçağıyla geri döner. Birkaç saat süren bu olayı yaşayan yöneticilerin edindikleri deneyimi, onlara yıllar süren eğitimlerle veremezsiniz. İşte iş kültürü böyle oluşur, eğer yoksa. İLK ADIMLAR Toyota 1937'de kurulduğunda kıt kanaat zar zor yürür, ama kararlıdır. Kıt imkânlarını ürettikleri arabalarda göster- dikleri gibi üretim sistemlerine de yansı- tırlar. Buna verilebilecek iki örnekten biri tek farlı araba diğeri ise "stok" konusu. Hammaddeye, yedek parçaya zar zor ulaşıp araba parçalarını zar zor denk- leştiren ekip bu duruma o günler için bir isim bulmalıydı ve bu ismin daha sonra kendi sektörleri için çok elverişli bir araç olacağını onlar bile tahmin edemedi. Bu isim, yazının ileriki bölümlerinde detay-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=