3.Teknik Hizmetler Mühendislik hizmeti, araştırma, geliştirme, tasarım, uygulama, inşa, imalat, işletme, yönetim servisleri - içerir. Araştırma Geliştirme Uygulama İmalat İşletme Yönetim Bilim ve tekniğe uygun yeni prensiplerin bulunması, ortaya konulmas ı, malzeme üretim ve imalat usullerinin, deneye ve gözleme dayal ı gelişimi ile uygulanabilir liğinin gerçekleşmesidir. Tasarımı gerçekleşen imalat sistemlerinin, seçilecek metot ve malzeme ile belirli koşullarda şekillenip uygulamaya hazır hale getirilmesidir. Mühendis sorumluluğu ve müşavirliği altında çevreye duyarl ı ve güvenli şekilde, arzulanan ekonomi, uygun organizasyon, malzemeve işçilikle hizmetin gerçekleşmesidir. Fabrika ve şantiyede, bütün standartlara uygun, ekonomik, sağlıkl ı üretimin yapılıp, test ve kontrolu müteakip tüketime sunulmasını içerir. Organizasyonlu ve kontrollu şekilde üretimin yetkili mühendislerce ekonomik tarzda servise sokulup, çalıştırılması ve hizmetini içerir. Daha çok uzman müşavir denetiminde, analizve kriterlere uygun ekonomik tarzda sisteme işlerlik kazandırılması ve devam l ılığın sağlanmasıdır. Yukarıdaki görevleri gerçekleştirmek için, mühendislerin aşağıda belirtilen dört ana niteliğe haiz olmaları gerekir. • Genel olarak mühendisliğin temel fen ve matematik bilgilerini içeren ve kendi ihtisas dalının teorik ve pratik bilgileriyle donanmış olması. • Müheridislik faaliyetlerinin esasını teşkil eden tasarım, gelişim, uygulama alanlarında ileri teknoloji esasların ı bilmesi, sorunlarını çözümüne yönelik gerekli kaynaklardatecrübe kazanması, olaylar ın ticari ve sosyal içerikliliğini kavramış bulunmas ı. • İmalat, üretim, işletme, bakım, onarım, montaj ana ilkelerini ve prensiplerini öğrenmesi. • Kritik ve bağımsız yargıya varabilmesi, yeni bilgiler ışığında önce alınan kararları değiştirme cesaretini haiz tarzda sevk ve idare, üretim, pazarlama ve müşavirlik sorumluluğu alanlar ında hizmetine güven duyması, zaman ında uygulama özelliklerini içermesi. Yukarıdaki niteliklerin temel kaynağı mesleki eğitimdir. Meslekte gelişim ise meslek sonrası uygulama ve deneyimle sağlanır. Gelişimde; ihtisaslara ayrılma ile uzmanl ık ve müşavirlik hizmetlerini doğuran profesyonel mühendislik hizmetleri ortaya ç ıkar. Avrupa Birliği (EECO) Roma Anlaşması ile mühendislik sektöründe hizmet verenleri üç ana katagoride sınıflandırmıştır. a. Üniversite ve yüksek okulların alt düzeyindeki meslek okullarını bitirmiş, yetenek ve yeterlilik sertifikalarını haiz teknik elemanlar b. Üniversite veya benzeri yüksek okulları bitirmiş diplomal ı mühendisler. c. Üniversitelerden diploma sonrası yüksek lisans derecesini alm ış, mühendisler ile uzman profesyonel mühendisler. Yukarıdaki üç katagoride sınıflanan teknik hizmetlerin derecelendirilmeleri eğitimleri ile yapabilirlik, uzmanl ık, sorumluluk ve güvenirlik yönleri bakımından yap ılmaktadır. Ayrıca bu sınıflardaki teknik elemanlar hiç bir şekilde uzman olmadıkları alanlarda görev yapmamakta, görev ve uzmanlık s ı nırlarını aşmamaktadırlar. Bu yönleri ile akademisyenlerden profesyonellik arandığ ı gibi, profesyonellerin de belirli kurallar dışında eğitim yetki ve görevi olamaz. 4. Eğitim Teknik eğitimde ana ilke, mesleki gelişime uygun temel bilgileri vermektir. Mühendislik hizmetlerinin yap ılması ve teknolojisinin kavranabilmesi için matematik, fizik, kimya, termodinamik, mekanik, hidrolik, ısı bilimi ve benzeri dersler; bugün çok yönlü mühendislik eğitiminde zorunlu fakat yetersiz kalmaktadır. Bu tür eğitim ülkenin sosyo-ekonomik durumu ve toplu yaşam düzeyi dikkate alınarak kişilere özgü fiziksel ve zihinsel yetenek ve davranışlara ilaveten uzmanlığa yaklaşım, sorumluluk ve güven mesleki hizmetin gelişimini sağlar. Mühendislik hizmetinde kişisel becerilerin ve davranışların önemi büyük olduğundan, son senelerde mühendisler ihtisas d ı şı sayılan ekonomi, tıp, hukuk, bilgisayar, çevre ve endüstri, işletme mühendisliği gibi destek eğitimlere önem vermişlerdir. Bu uygulamada gençler, yeterli TESİSATDERGİSİ SAYl29 _________________ ------------ - ---- - � EYLÜL-EKİM'97
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=