halbuki panel radyatörlerin ısı gücü, markalaragöre farklılıklar gösterdiği için panel radyatörde bu önemli bir avantaj veya dezavantaj olabiliyor. Dolayısıyla panel radyatörde markalara göre ısı gücü değerlendirmesi yapılarak seçim yapılması daha doğrudur. Bu döküm radyatörlerde pek fark etmez, çünkü üretilen radyatörler hemen hemen birbirlerinin aynı olduğu için ısı güçleri de aynıdır. Yani projede herhangi bir radyatör işlendi diye onun kural olarak kabul edilememesi lazım. Kilokalori değerinde mahallin ısı ihtiyacıyla beraber hangi radyatör olduğunu yazmak lazım. Boyutu markadan markaya fark edebilir. Dolayısıyla o kilokalori ısı ihtiyacına göre A, B veya C markasının radyatörünün değerlendirmesi yeniden yapılabilmelidir. Buna da dikkat etmekte yarar var. Muhittin TEKMAN - Şu aşamada örneğin;PKKP 600 tipi 1 m Demirdöküm panel radyatörün ısı gücü 2300 ise, bir başka markanın 2400 veya 2200 olabilir. Dolayısıyla toplam proje bazında, belki aynı tip panel radyatör kullanılıyor ama, bir marka için 100 m çıkacak, diğer marka kullanıldığında da 90 m veya 1 10 m çıkacak. Sonuçta aynı ısı gücü için farklı miktarlarda radyatör kullanılmış olacak. Yalçın KAYAUOĞLU - İşte alıcının veya satıcının da buna dikkat etmesi gerekli. Gülay AYKAÇ AYDIN - Kalorifer tesisat projesinde metre olarak birimi ve miktarı yazıldığından müteahhit veya işi yaptıran kişi gidip metre olarak X markasından alabiliyor. Ama kilokalori değeri yazılmış olsa X markası yerine Y markası avantajlı olabilecek. Yalçın KAYALIOĞLU - Evet. Kilokaloriyle beraber seçilmiş radyatörün de yazılması lazım. Ama ondan sonra satıcının da "bak benim burada kilokalori değerim belirlenmiş. Bu kilokalori için benim radyatörümden bu kadar alırsın, bir başkasından bu kadar alırsın" diyebilmesi lazım. Süleyman BULAK - Burada bir şeye değinmek istiyorum. Devlet kurumlarının ihalelerinde bu bazda değerlendirme yapılıyor diyebilir miyiz? Yalçın KAYALIOĞLU - Tam olarak diyemiyoruz. Süleyman BULAK - Yani açık eksiltme söz konusu olduğu için, sonuç itibariyle kilokaloriden ziyade TL olarak en düşük teklifi veren kazanıyor. Dolayısıyla, kilokalori değerine ulaşmak için yapılacak olan enerji harcamaları peşinen dikkate alınmıyor, diyebilir miyiz? Yalçın KAYALIOĞLU -Tam olarak böyle söyleyemiyorum. İhalelere genelde metrajla çıkıyorlar. Deniyor ki, "bizim şu kadar metre radyatöre ihtiyacımız var." Ona fiyat veriyorsunuz. Dolayısıyla fiyat metre değerine göre oluşuyor. Oysa bu kadar kilokalori için bu kadar TL diyerek ihaleye çıkılmalıdır. Süleyman BULAK - Ama çıkılmıyor. Öyle istenmiyor. Yalçın KAYALIOĞLU - Neden öyle istenmiyor? Çünkü radyatörtesisat projesi yapılırken, o tesisatın katları, kolonları ve ona göre ayrımları çiziliyor. Ayrımların uçlarına da radyatörler konuyor. Yapılan hesaplara görede üzerine, tipi, yüksekliği, uzunluğu yazılıyor ve o artık bir yerde kanun gibi oluyor. Oysa o tipin altında, onunla birlikte kilokalori değeri de yazılırsa, o kilokaloriye göre siz bir teklif verebilirsiniz. O zaman metre bazında TL diye değil, kilokalori bazında TL diye değerlendirilebilir. Süleyman BULAK - Tabii bu, yakıt fiyatlarının dikkate alınmadığı, kömürle ısıtmanın yapıldığı çok eski dönemlerden kalma bir alışkanlık. Devletin en ucuz fiyatı verip, ilk yatırımı en ekonomik şekilde çözebileceğini zannetmesinden kaynaklanan bir durum. Muhittin TEKMAN - O dönemde bu kadar marka ve çeşit yoktu. O halde, bugünkü durum öncelikle ele alınmalı ve günün koşullarına uydurulmalı. Yalçın KAYALIOĞLU - Bu konuda Bayındırlık Bakanlığı'na bir takım müracaatlarımız var. Ancak bu durumu değiştirmenin zor olduğunu söylüyorlar. Artık çağımıza da ayak uydurmak lazım. Hele şimdi belirli bir noktadan sonra, artı k rekabeti koruma kanunları gibi birtakım şeyler geliyor,yani belirli biryerden sonra haksız bir rekabet olmaya başlıyor. Gerçekten, bir bakın inceleyin. Niye, ben veya herhangi bir A firması teknolojik olarak üstünlük sağladığı bir yerde, o üstünlüğü kullanamama durumunda kalsın. Halbuki rekabetin, bunu sağlayabilmesi lazım. Siz eğer teknolojik olarak benden üstün birşey yapıyorsanız, o şartlar altında daha iyiyi sunabiliyorsanız, o iyinin bedelini alırsınız ya da o iyinin avantajlarını tüketiciye yansıtırsınız. Tüketiciye yansıttığınızda da size olan talep nispetinde satışlarınızı arttırırsınız. Ona göre belki karınızı arttırır, ona göre hedefleriniz koyarsınız.Yani sonuçta o bilginin, o teknolojinin karşılığını alırsınız. Oysa bu şekilde kısıtlama yaptığınız vakit, ben veya siz teknolojik olarak bir üstünlük yaratsanız dahi onun karşılığını alamıyorsunuz. O zaman rekabet kalmıyor ve bu durum rekabeti engelleyici, önleyici bir unsura dönüşmeye başlıyor ki, bu yeni rekabet yasalarına göre de doğru değil. Süleyman BULAK - Tasarımcı veya üreticinin, malın satışı bazında, kilokalori, metre, TL ve artan enerji fiyatlarına olayı endekslemek suretiyle, neye göre ısınma elde edilecekse, o yakıtın sarfedi/me miktarlarını da ortaya koyarak, yani ısıtma giderlerini de dikkate alarak bir fiyat belirlemesi gerekebilir. Yalçın KAYALIOĞLU - Bu yapıldı. Şimdi yıllık yakıt kullanım miktarına ve dolayısıyla yakıt masraflarına geldiğimiz vakit, kış mevsimi bazen çoksoğuk, bazen de ılık geçebildiğinden, bu konu subjektif oluyor. Ama biz bu tür değerlendirmeleri de yapıyoruz. Muhittin TEKMAN - Biraz da Avrupa ve yakın çevremizdeki ülkelerin radyatör pazarlarından söz edebilir misiniz? TESİSATDERGİSİ SAYl29.__________________ � EYLÜL-EKİM'97
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=