Tesisat Dergisi 286. Sayı (Ekim 2019)

98 Tesisat / Ekim 2019 tesisat.com.tr MAKALE YÜK. MÜH. ENİS BURKUT enis@burkut.com.tr TERS OZMOZ İŞLETMECİLİĞİNDE SIK YAPILAN HATALAR Y aklaşık otuz yıldır Ters Ozmoz (T.O.) sistemleri kuruyoruz ve bu sistemlere teknik servis hiz- meti veriyoruz. Bu sebeple Ters Ozmoz işletimi konusunda bu yazıyı kaleme alacak yeterli bilgi birikimimiz oldu. Ülkemiz yeni sanayileştiği için, özellikle yeni işletmelerin T.O. konusunda tecrü- beleri yeterli olamıyor ve bu sebeple bir taraftan T.O. sistemi satın alınmasında yanlışlıklar yapıldığı gibi, bu sistemlerin işletiminde de çok hatalar yapıldığına şahit oluyoruz. Çok sık yapılan işletme hatalarını kaydettik. Hataları okuyucu- larımız ile paylaştığımız bu yazımız umarız yararlı olur. Geçtiğimiz son 10 -15 yıl içinde ülke- mizde T.O. sistemlerinin sayısı çok arttı. Fakat otomobil konusunda okuyucu- larımız çok daha tecrübeli olduğunu varsaydığımız için, otomobil kullanımı ve bakımı ile ilgili bazı örnekler vererek T.O. sistemlerinin işletimini daha kolay anlatabileceğimizi düşündük. Aşağıda belirttiğimiz kontrol yöntemleri uygu- landığında T.O. işletmeciliğinde daha az hata oluşur: • Genelde otomobile binmeden önce arabanın çevresine ve tekerleklerin havasına bir göz kontrolü yaparız. T.O. cihazının da her gün mano- metrelerini kontrol etmek; memb- ran giriş/çıkış basınçları, iyi su ve atıksu debilerini “Günlük Kontrol Çizelgesi”ne kaydetmek, sorun yaşanıp yaşanmayacağı konusunda fikir verir. • Otomobiller muhakkak her 10.000 veya 15.000 kilometrede bir genel bakıma gider. T.O. cihazına da belli zaman aralıklarında genel bakım yapılmalıdır, özellikle periyodik kim- yasal yıkama ihmal edilmemelidir. • Otomobilin kullanıcısı benzin gös- tergesini çok sık kontrol eder ve yolda kalmaktan korkulduğu için benzin tükenmeden depoya yakıtı doldurur. Benzer şekilde, T.O. sis- teminde bulunan “Kireç Önleyici” (Antiskalant), asit, sodyum meta bisülfit (SMBS), klor gibi kimyasalla- rın depolarının seviyelerinin de çok sık kontrol edilmesi ve bu kimya- sallar tükenmeden önce depoların doldurulması şarttır. • Otomobilin hava ve yağ filtreleri belli aralıklarda yenilenir. T.O. ciha- zının da filtre kartuşları basınç farkı yarattığında veya periyodik aralıklar ile yenilenmelidir. • Şirkete ait bir servis aracının şoförü izne ayrılırken, diğer şoföre araç hakkında detaylı bilgi verir. Ayni şekilde, T.O. sisteminin işleticisi izne çıkarken, diğer meslektaşına T.O. hakkında detaylı bilgi vermelidir. Bilgilerin doğru ve kolay aktarılması amacıyla, T.O. için bir “Günlük Kont- rol Çizelgesi” tutulması çok yararlı olur. Her gün doldurulacak bu çizelgede, T.O. cihazı üzerinde, günlük kontrol edil- mesi lazım gelen her bilgi için bir kolon bulunmalıdır. T.O. SISTEMI İŞLETMECILIĞINDE ÇOK SIK YAPILAN HATALAR En Büyük Hata: Ters Ozmoz üretim suyu deposu dolu ise cihaz ile ilgilen- memek! Ters Ozmoz cihazının ürettiği su Ters Ozmoz sisteminin çok iyi tasarlanmış ve kaliteli olması çok iyi görev yapacağı anlamına gelmez. Ters Ozmoz sistemi, ancak doğru işletme bilgisi ve doğru kontroller ile iyi işletilebilir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=