Tesisat Dergisi 284. Sayı (Ağustos 2019)

Tesisat / Ağustos 2019 61 tesisat.com.tr sında istekli olduğunu gösteriyor. Ancak ulusal meslek standartlarının eğitim programlarına ne düzeyde yansıtıldığı- nın ve ulusal meslek standardına uygun eğitim verilip verilmediğinin tespit edile- bileceği bir mekanizma oluşturulmamış. Bu kapsamda Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu ile ulusal meslek standartlarına uygun eğitim ve öğretim yapılabilmesi için MYK’ye, YÖK ve MEB ile işbirliği yapma görevi verildi. Ayrıca söz konusu kanunla ulusal meslekî yeterlilikler alanındaki eğitim ve öğretim kurumlarını ve programla- rını akredite edecek kurumları belirleme görevi de MYK’ye verildi. Eğitim ve öğre- tim kurumlarının ve programlarının akre- dite edilmesiyle, ulusal meslek standart- larına uygun eğitim verilip verilmediği, eğitim programlarının ulusal meslek standartlarına uygun hazırlanıp hazır- lanmadığın takip edilmesi hedefleniyor. Nitelikli İşgücü için Eğitim Akreditasyonu Akreditasyonun kelime anlamı bir organizasyonun/yapının belirli standart- lara uygunluğunun dışarıdan bağımsız kurum/kuruluşlarca denetlenmesidir. Ürün, laboratuvar personel belgelen- dirme, yönetim sistemi gibi farklı akre- ditasyon yöntemleri mevcuttur. Alana özgü oluşturulmuş ulusal ya da ulusla- rarası standartlar baz alınarak gerçek- leştirilen bu akreditasyon faaliyetleri ile denetlenen yapıların söz konusu stan- dartlara uygunluğu ölçülür. Önceki yıllarda eğitim ve öğretim kuruluşlarının akreditasyonuna ilişkin yayımlanmış uluslararası standardın mevcut olmaması nedeniyle, eğitim kurumları kendi dinamiklerine uygun bir standart belirleyerek, eğitim ve öğretim kurumlarının akreditasyonunu gerçekleştirmişler. Pearson Akreditas- yonu, BTEC Akreditasyonu, City & Guilds Akreditasyonu gibi farklı örnekler mev- cuttur. Akreditasyon diğer alanlar için olduğu gibi, kaliteli eğitim ve öğretim için de önemli bir unsurdur. Akreditas- yon gönüllülük esasına dayalı olan ve yaptırımları olmayan bir sistemdir. Eği- tim akreditasyonu, eğitim ve öğretim kurumlarında verilmekte olan eğitimin uluslararası standartlara göre gerçekleş- tirildiğinin belgelenmesi ve eğitimdeki kalitenin sürekliliğinin sağlanması süreci olarak ifade edilir. Eğitim Akreditasyonunun Amaçları: • Mesleklerin ulusal meslek standart- ları ve ulusal yeterliliklerde belirle- nen esaslar doğrultusunda öğren- mek isteyenlere aktarılması, • Eğitimin ve öğretimin niteliğini art- tırmak, sistematik bir yaklaşımla sürekli geliştirerek kaliteyi güvence altına almak, • Öğrencilere ve tüm paydaşlara eğitimin kalitesinin belirli standart- lara dayalı olarak yürütüldüğünün güvencesini vermek, • Eğitim kurumlarının birbirlerini kar- şılıklı tanıma sürecini kolaylaştırmak ve hızlandırmak. Akredite Eğitimin Faydaları: • Eğitim programlarının ve eğitime etki eden tüm süreçlerin sektörün ihtiyaçlarına uygun olmasını sağlar. • Eğitim alanların şeffaf şekilde ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulmasını ve başarılı olanların tanınan ve güve- nilen bir belgeye ulaşmasını sağlar. • Eğitim kurumlarının politikalar belir- lemelerini ve yönetim sistemleri geliştirerek sundukları hizmetlerin kalitesinin artmasını teşvik eder. 4 numaralı Cumhurbaşkanlığı Karar- namesi’nin 254. maddesine göre ulusal meslekî yeterlilikler alanındaki eğitim ve öğretim kurumlarının akreditasyonuna ve eğitim akreditasyon kurumlarının belirlenmesine, akredite eğitim kurum- larından mezun olanların belgelendiril- mesine ilişkin esas ve usuller Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından çıkarıla- cak yönetmelikle düzenlenir. Eğitim ve öğretim kurumlarının akreditasyonuna ve eğitim akreditasyon kurumlarının belirlenmesine ilişkin yönetmelik çalış- maları sürdürülmekte olup, bu süreçte Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK), ilgili kurum ve kuruluşlar ile sivil top- lum kuruluşlarının görüşlerine sıklıkla başvurulur. Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından hazırlanmakta olan Eğitim ve Öğretim Kurumlarının Akreditasyonu Yönetmelik Taslağı ile Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilmiş ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilen- dirilmiş eğitim akreditasyon kurumla- rının, mesleki eğitim faaliyeti yürüten eğitim ve öğretim kurumlarının yönetim sistemini, eğitim programını belirlenen ölçütler ve standartlar çerçevesinde değerlendirmesi ve eğitim kurumu- nun ulusal yeterliliklere/ulusal meslek standartlarına uygun eğitim verdiğinin onaylaması planlanıyor. Burada bahse konu olan akreditasyon, programa dönük akreditasyon olup sadece belirli bir programın kalite standartları yönün- den değerlendirilmesini ve uygunluk sağlandığı takdirde akredite işleminin gerçekleştirilmesini içerir. Kalite güvencesinin sağlanması yöntemlerinden biri olan akreditas- yonun temelini standartlar oluşturur. Standartlar, sistemin asgari düzeydeki gerekliliklerinin neler olduğunu gösterir. TS ISO 29990 Resmî Olmayan Eğitim ve Öğretim İçin Öğrenme Hizmetleri-Hiz- met Sağlayıcıları İçin Temel Özellikler standardı ve Mayıs 2018’de yayımlanan ISO 21001 Eğitim Kurumlarının Yöne- tim Sistemi standardı yönetmelik tas- lağı hazırlanması sürecinde üzerinde çalışılan standartlar olup, söz konusu standartlar kuruluşların kendi kendilerini değerlendirmelerine ve aynı zamanda bağımsız akreditasyon kuruluşlarınca dış değerlendirme yapılmasına imkân verir. Akredite eğitim kurumlarının ulusal yeterliliklere uygun olarak hazırlanan eğitim programları ile herkesin erişi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=