Tesisat Dergisi 284. Sayı (Ağustos 2019)
60 Tesisat / Ağustos 2019 tesisat.com.tr MAKALE Ü lke ekonomilerinin gelişmesinde en önemli unsurlardan biri kuş- kusuz bilgi ve beceriye sahip, yüksek verimlilikte çalışan nitelikli iş gücüdür. Nitelikli insan; alanında uzman- laşmış, bilgi ve yeteneklerini geliştiren, teknolojik gelişmeleri takip eden kişi- dir. Günümüz ekonomilerinin yaşadığı en büyük problem nitelikli iş gücüne ulaşamamaktır. Kişiler örgün ve yaygın eğitim yoluyla mesleki anlamda nitelik kazanabildikleri gibi serbest öğrenme ortamlarında da nitelik kazanabilir. Kişilere mesleki yeterlilik kazandır- mak amacıyla düzenlenen örgün ve yay- gın eğitimin kalitesi kişilerin istenilen niteliğe ulaşabilmesi için temel belirleyi- cidir. Örgün ve yaygın eğitimin kalitesini olumsuz etkileyen unsurların başında eğitim programlarının sektörün ihtiyaç- larını karşılayamaması ve düzenlenen eğitimlerin iş ortamından ve uygulama- dan kopuk olması geliyor. Mesleki eğitimin kalitesinin artırılma- sına yönelik son 30 yıl içerisinde yürü- tülen çalışmalar, yapılan araştırmalar, hükûmet politikaları ve kalkınma planları incelendiğinde, meslek standartlarının belirlenmemesinin ve/veya meslek stan- dartlarına uygun eğitim verilmemesinin mesleki eğitimde istenilen düzeye ulaşı- lamamasının nedeni olarak gösterildiği görülür. Meslek standartlarının oluşturulma- sına yönelik yürütülen çalışmalar, 2006 yılında nihayete ulaştı ve bu faaliyetin kurulacak Mesleki Yeterlik Kurumu (MYK) eliyle yürütülmesi kararlaştırıldı. Bu kapsamda 26 Eylül 2006 yılında yayımlanan 5544 sayılı Mesleki Yeter- lilik Kurumu Kanunu ile MYK’ye ulusal meslek standartlarının ve yeterliliklerin hazırlanması görevi verildi. MYK Yönetim Kurulunun onayının ardından Resmî Gazete’de yayımla- narak yürürlüğe giren ulusal meslek standartları (UMS), bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler oldu- ğunu gösterir. Sektörü temsil kabiliyeti yüksek sivil toplum kuruluşları ile kamu kurumlarının bizzat sektörde çalışan- larla birlikte hazırladığı ulusal meslek standartları, mesleğin icrası için gerekli asgari normları tanımlamakta olup bu kapsamda hem eğitim programlarına hem de ulusal yeterliliklere girdi teşkil eder. Ulusal meslek standardı veya uluslararası standartlar temel alınarak hazırlanan ve MYK Yönetim Kurulu’nun onayı ile yürürlüğe giren ulusal yeterli- likler (UY) ise ilgili mesleğe ilişkin bilgi, beceri ve yetkinlikler ile bunların nasıl ölçüleceğine dair ölçme ve değerlen- dirme kriterlerini içeren dokümanlardır. Ulusal yeterlilikler, sınav ve belgelen- dirme süreçlerinde, sınav materyali ile eğitim ve öğretim müfredatlarının ve materyallerinin geliştirilmesinde temel teşkil eder. Ulusal meslek standartları ile ulusal yeterlilikler gelişen teknoloji göz önünde bulundurularak en geç 5 yılda bir gözden geçirilir, ihtiyaç durumunda güncellenir. Ulusal meslek standartlarının ve ulusal yeterliliklerin yayımlanmasıyla birlikte, bu dokümanların eğitim prog- ramlarına yansıtılması ve böylelikle mesleki eğitim süreçlerinin ulusal mes- lek standartlarına göre kurgulanması gündeme geldi. 23/04/2015 tarihli 6645 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Karar- namelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 69. Maddesinin 4. fıkrasında belirtildiği üzere; Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) ilgili meslekte ulusal meslek stan- dardı yayımlanmışsa, eğitim programı geliştirme süreçlerinde ulusal meslek standartlarını kullanmaya başlamıştır. 27 Haziran 2013 tarihinde toplanan 26. Mesleki Eğitim Kurulu Kararları’nda “Örgün ve yaygın meslekî eğitimde uygulanan öğretim programlarının MYK onaylı ulusal mesleki standardı ve ulusal meslekî yeterliliklere göre güncellen- mesi için gerekli değişikliklerin yapıl- ması” ifadesine yer verilmesi, ayrıca Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Stra- teji Belgesi ve Eylem Planı 2014-2018’de “2.1.2. Öğretim programları ulusal mes- lek standartlarına, ulusal yeterliliklere ve işgücü piyasası ihtiyaçlarına göre geliştirilecektir.” tedbir maddesine yer verilmesi de MEB’in eğitim program- larının oluşturulması sürecinde ulusal meslek standartlarını kullanma nokta- EĞİTİMAKREDİTASYONU SAİME GÜLDEN ÖZCAN Sınav ve Belgelendirme Dairesi Başkanlığı
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=