Tesisat Dergisi 28. Sayı (Temmuz-Ağustos 1997)

zamanlarında gezecekler, eğlenecekler ve doğru dürüst bir mühendis olamayacaklar deniyor. Bu doğru değil, dersin dışında öğrencileri çeşitli etkinliklerle meşgul edeceğiz ve eskisinden daha fazla meşgul, ilgili olacaklar; daha fazla zevk alarak mühendisliği öğrenecekler. Zaten Dünyadaki eğitim sistemi budur. Hatta ilerde-beş on sene sonra bu da değişecek, artık insanlar evlerinde oturacak ve evlerinden öğrenecek. Okullara da gelmeyecek, uydu aracılığıyla öğrenecekler. Şimdi her bölümün programları ke_?inleşti ve birinci yıldan itibaren uygulanmaya başlanacak. ünümüzdeki yıl sadece birinci sınıflar uygulamaya başlayacak ve daha sonra 2., 3. ve 4. sınıflara bu yeni program uygulanmaya başlanacak ve dört yıl içinde de herkes bu programa geçmiş olacak. Bu program değişikliğinde yine senatonun kararı doğrultusunda derslerin % 30'_u lngilizce verilecek. Yani toplam 150 ders saatinin % 30'u lngilizce olacak. Mesela bir Termodinamik dersi veya seçime bağlı sosyal bir ders, hatta temel bilim dersi bile lngilizcc verilebilir. Bu yönde çalışmalarımız devam ediyor. Muhittin TEKMAN: Şimdi o dersler belli olacak. Ancak bazı öğrenciler İngilizce bilmeyecek ve o dersi de almak isteyecek. rrof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN: O sorun da şöyle çözüldü. Bugün lngilizce öğretim diye bir programımız var. Bu öğretimde öğrenci, mevcut dersleri alıyor, zorunlu olan derslerden mezuniyeti için lngilizce öğretimi seçmişse 4 yıl içinde fazladan 20 kredilik lngilizce dersi a lıyc_:ı r. Böyle bir program ve hazırlık sınıfımız var. Giren öğrenci ler lngilizce sınavına tabi tutuluyorlar, ~ir grup öğrenci hazırlık sınıfına devam ediyor ve bunlar içinden lngifizce destekli eğitim alabilecek olanlar seçiliyor. Muhittin TEKMAN: Zorunlu İngilizce derslerine girebilmek için hangi etaplardan geçmek gerekiyor? Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN: Bizim hazırlık sınıflarımız mevcut. Yeni uygulamada bu mevcut hazırlık sınıfı çok iyileştirildi. Gelen öğrencilerim ize yeni bir sınav yapılacak, kolejliler ve Anadolu liseliler bu sınavı kolay atlayabilir ve direkt birinci sınıftan başlayabilir. Diğerlerinin_ hepsine hazırlık sınıfı imkanı tanındı. Çünkü % 30 zorunlu lngilizce koyduğumuza göre bütün öğrencilerimizi hazırlamaya mecburuz. Hazırlık Sınıfı Uygulaması Çok Ciddi Olarak Başladı. O sebeple kole/· ve Anadolu liselerinden gelip de İngilizce sınavını başaran arın dışında herkese hazırlık sınıfı sunuluyor. Amerika'daki üniversitelerle işbirliği doğrultusunda, onların programları gözden geçirilerek ve bir mutabakata varılarak böyle bir hazırlık sınıfı uygulaması çok ciddi olarak başladı. Ders verecek hocalarımızın yetiştirilmesi ve diğer ihtiyaçlar çok yoğun çalışma gerektiriyor. Kaynaklarımızın bir kısmı bu yöne harcanacak. Harçlarda arttırım bizim elimizde değil, buna hükümet karar veriyor ve biz uyguluyoruz. Yani harçları arttırma gibi bir durumumuz yok. Tamamen üniversitemizin yönetim kurulunun yaptığı çalışmalar doğrultusunda belirli kaynakların ayrılmasıyla bunun altından kalkılıyor. Hazırlık sınıfı bir yıl, kalan öğrenci ler için bir yıl daha hazı rlığa devam etme imkanı sağlandı. Eğer başarısızsa birinci sınıfa devam edemiyor, çünkü b\rinci sınıfa geldikten sonra dört yıl içinde derslerin% 30'unu lngilizce alacak. Şimdi 1. sınıfta% 30 aldığı ~aman toplamın% 30'unu almış olmuyor, yani bütün dersleri lngilizce alma gibi bir durum yok. Bunu her yıla % 30 olarak yayıyoruz, bizim amacımız % 70 Türkçe eğitim vermek. Ama _İngilizce'yi öğretmeyi kesinlikle hedefledik ve bu sistemde de lngilizce öğrenecekler. Her ders için makina bölümümüzde dört, Tekstil bölümümüzde iki şubemiz var. Mesela bu Makina bölümündeki dört şubeden bir tanesinin Termodinamik'i lngilizce diğerleri Türkçe olabilir, bunla~a karar vermedik. Ancak bizim istediğim iz, Termodinamik lngilizce verilecekse, dört şubede verilsin ki bazı aksaklıklar olmasın. Yani öğrenci bir dersi Türkçe, öteki dersi lngilizce almasın, daha homojen bir durum olsun i~tiyoruz. Sosyal derslerimizi bütün öğrenciler alacak ve bunlar lngilizce verilirse öğrencinin ilgisini çeker diye düşünüyorum . Muhittin TEKMAN: Tesisat Mühendisliği Bölümü açmayı düşünüyor musunuz? Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN: Şimdi bölüm açma çalışmalarımız yok. Ancak makina mühendisliği ders programı içinde yer alan 5 koldan biri Tesisat Mühendisliği'dir. Diğerleri ise; enerji, konstrüksiyon ve imalat, sistem dinamiği ve otomotivdir. Bu kollar son sınıftan başlıyor ve içinde tesisat mühendisliği kol seçim dersleri ve tamamen serbest oldukları dersler var. Bu derslerin sayısını arttırdık. Onun dışında 7. yarıyılda teknik serbest seçim derslerimiz var. Bunların birçoğu tesisat mühendisliğini ilgilendiriyor. Esasında baktığınız zaman Tesisat Mühendisliği içinde altı tane ders sunuyoruz. Kazanlar, ısı değiştiricileri, boru hatları tasarımları, hidrolik ve pnömatik devreler, bina otomasyonları. Kol Seçim Dersi -2 olarak; tesisat mühendisliğinde soğutma tekniği, enerji ekonomisi ve yangın güvenliği, Kol Seçim Dersi -3 olarak da; pompalama sistemleri, ısıl sistem tasarımları, ısı pompaları, güneş enerjisi gibi derslerimiz var. Muhittin TEKMAN: Öğrencileri araştırmaya yönlendirecek ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz? Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN: Öğrencilere her derste ödev vereceğiz ve bu ödevleri biraz kapsaml ı tutup kütüphane taraması yapmasını, bilgisayarda birtakım uygulamalar yaparak bazı neticeler elde etmesini veya laboratuarlara giderek bazı çalışmalarla, bazı sonuçlar almasını sağlayacağız. Bilgisayar ve laboratuar olanaklarımız çok iyi, öğrencilerimizin bir sıkıntıs ı yok. Rektörlüğün de ilave alımları var ve onlar için yer hazırladık. Yani önümüzdeki dönem bilgisayardan yana bir sıkı ntımız olmayacak. Ayrıca öğrencilerimizin birçoğunun evinde bu çalışmaları yapabilecekleri bilgisayar var. Bunlara ilave olarak birimlerimizdeki bilgisayar im kanlarını da a rttırdık ve öğrencilerin bu bilgisayarları da kullanmalarını sağlıyoruz. _ ___ ________ _ ___ ____ TESİSAT DERGİSİ SAYI 28 -:;-------- - ---------- :;ı TEM'.IUZ-AĞUSTOS'97

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=