100 1 A j r a ş t ı r m a ı (mektuplar veya yayınlar) ve yönetimin her iki standardının duyurulmasıyla (ahlak şifreleri), meslek pratiği içinde standart ve tüzükler sunulmuştur (Deneysel veya analitik protokollerle). İ lginç bir not olarak; ASHVE, 1894 yılının sonunda bir kurum içersinde teknik bir bilginin aktarımı (veya eksi kliği dolayısıyla) konusunda doğan bir çelişkinin sonucuyla hayata geçmişti r (ASHRAE 1995). O zamanlar ısıtma ve havalandırma alanlarında belirli bir ilgisi olan tek kurum Master Steam & Hot Water Fitters kuruluşuydu. Bu kuruluş, ısıtma ve havalandırma konularının sanat ve bilim yönüyle az ilgili; öncelikle iş ve satış alanlarıyla uğraşan bir müteahhitlik kuruluşuydu. Kuruluşun teknik konularla ilgili az sayıdaki üyesi, toplantılarında, mühendisliğin sunumuyla ilgili katkının önemi konusunda, diğer üyeleri ikna etmek için sıkıntılı günler harcadılar. Kuruluşun 1894'teki toplantısında, üç teknik konuşmacıya kaba davranıldığı zaman, bir üye ve mühendis olan Hugh J.Barron; Amerikan !sıtma ve Havalandırma Mühendislerinin çoğunluğunun, Master Steam & Hot Water Fitters kuruluşuna üye olmadığından ve bu kuruluşun çoğunluğunun sadece iş adamlarınca oluşturulduğundan yakınan bir mektup yazdı. Bu mektubun yayınlanması ve teknik ilginin eksikliği tartışılırken, ısıtma ve havalandırmanın yönetiminden sorumlu Louıs Hart; sadece mühendislik konularını içeren bir kurum oluşturulmasını teklif etti. Bu teklif 1895'de ASHVE'nin oluşumunu sağladı. Kurumun yönetmeliği n i n 4. bölüm 1. maddesi aşağıdaki leri içeren, sekiz temel hedef koydu: • !sıtma ve havalandırmayla ilgili bilimlerin ve sanatların promosyonu ve üyeleri arasında iyi ilişkilerin teşvik edilmesi. • !sıtma ve havalandırma için kul lanı lan malzemelerin mekanik aksamının geliştirilmesi. • !sıtma ve havalandırma mühendisleri arasında yüksek profesyonel standartların korunması. • Bu kurumun standartlarına uygun olarak her tür bina için uygulanacak minimum ısıtma ve havalandırma koşullarının açıkça belirtilmesi. • Mesleki yazıların okunması, tartışılması ve yayınlanması, üyeler arasında bilgi ve tecrübe alışverişlerinin sağlanması. ASHVE 1954'te ismini ASHAE'ye çevirdi ve yukarıda belirtilen hedeflere uygun olarak iklimlendirmeyi ele kapsamı içerisine aldı. Üye sayısının artması ve aşırı ilgi üzerine ASHAE ve ASRE birleşerek; 1959'da ASHRAE'yi oluşturdu . Kurumun hedeflerine uygun olarak, yukarıda belirtildiği gibi, soğutma da kapsama alındı. Belirtilmiş olan hedefler aynen kaldı. Böylece ASHRAE'nin şimdiki vizyonu için şunlar yansıtılmaktadır(ASHRAE 1988): ASHRAE • !sıtma, havalandırma, iklimlendirme ve soğutma alanlarının bilim ve sanatında küresel lider olacaktır. • Eğitim ve teknik bilginin, standartların ve rehberliğin başta gelen; saygın, çağdaş ve güvenilir kaynağı olacaktır. • Mesleki gelişime fırsat yaratmada, değişiklikler i kucaklamada ve kolayca uyum sağlamada öncü olacaktır. Böylece ASHRAE; öncelikle bilimsel ve teknik ilgileri olan her üyesine ve kurumsal alanlarına hizmet etmek amacıyla başlamıştır (ASHRAE 1995). Hala da öyle devam etmektedir. PROFESYONEL SİVİL TOPLUM KURULUŞU TOPLUMA NE VERİR? Profesyonel Sivil Toplum Kuruluşunun iki temel amacı; bireysel çalışmaların eleştirel tartışma ortamını sağlamak ve temsil edilen mesleğin ihtisası için standarlar veya yönetmelikler (deneysel veya teorik protokoller) sağlamaktır. Bu amaçlardan ilki; doğrudan üyelerin ihtiyaçlarına hizmet eder gibi görünse de, aslında toplumun tümüne hizmet verir. Bilimsel ve teknik çalışmaların bu konuda deneyimli kişiler tarafından ele alınması, bilimsel bilginin gelişimi açısından önemlidir. İkinci amaç ise öncelikle kuruma hizmet olarak görünmektedir. Aynı zamanda uygulayıcıların çalışmalarını çelişkili durumlarda değerlendirebilecekleri belli standartları sağlar. Mesleki kurumlar tarafından geliştirilen standart, kurallar ve yöntemlerin hukuki sorunların çözümünde mahkemelerce kullanılması doğaldır. ASHRAE'nin üyleri, daha çok teknolojik alanlara yönelik olmalarına rağmen, kurumun bilimsel rolünü kısaca da olsa açıklamakda yarar vardır. Romand Spire (1995a), "bilimsel metodu"; hipotez ve gözlemler yaparak; gözlemler, deneyler ve testler ile hipotezlerin doğruluğunu kanıtlamak olarak tanımlamıştır. " Bilimsel metodun ürünü bir etki veya bir gerçek veya bir dünya görüşü olarak düşünülmekteydi ancak günümüzde bu tartışılabi lir bir konudur." şeklinde bir yorumda bulunur, Spire daha sonra şunu önerir: Alternatif bir görüş benimseme zamanıdır. Hipotezi bir tahmin olarak değerlend i rin; deneyler testlerle sınanabi l ir ama metodun ürünü gerçeğin bir kanıtı olarak değil de esas tahminimizin güvenilebifülik derecesinde değişikl i k olarak düşünün. Zorlu testleri geçen tahmin, bizim en iyi ve en güvenilir tahminimiz olur. Sonunda sakladığmız ve kullandığımız en iyi tahminimiz bilgiye dönüşür. Spire bilime çeşitlerine ayrırmaya devam eder: Laboratuar Bilimi : Laboratuarda kontrollü deneyler veya gözlemler. (Dikkatlice belgelenmiş deneyler ve doğal gözlemlerde dahil edilebilir.) Kütüphane Bilimi : Basılı kaynaklardan elde edilen bilgi, (kitaplar veya kaydedilmiş kuramsal bilgiler.) analizler için kaynak. Sokak Bilimi : Önermeleri doğrulamak için kişilerin bir araya gelerek, diğerlerine düşüncelerini aktarması ve sonuç olarak ortaya çıkacak olan tepkileri izlemek. Kongre,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=