Tesisat Dergisi 27. Sayı (Mayıs-Haziran 1997)

şirket arasındaki rekabet nasıl oluyor? Eurovent sertifikasına katılanın şansı ve Avrupa'da katılmayana göre daha fazla oldu mu? Jacques BENOIST: Bazı durumlarda evet ama bu programa katılmayanlar yakın bir gelecekte katılacaklar. Çünkü kullanıcılar da bu programdan haberdar olmaya başlıyorlar. Bazı imalatçılar performanslarının daha fazla olduğunu zannediyorlardı, danışmanlar arasında bir güvence faktörü olarak kullanıldı. İmalatçılar arasında bu doğru değildi ve son kullanıcılar arasında da. Ama şu doğru ki, üç yıl önce başladık ve bugün birtakım ülkelerde İspanya, Almanya, İngiltere'de bazı imalatçı, danışman firmalar ve bankalar, sigorta şirketleri bugün sadece Eurovent sertifikasını soruyorlar. Eğer ürününüz Eurovent sertifikalı değilse bunu unutun, diyorlar. Bütün ürünler için istenen belge, bütün performansların ortak olduğu, bir kalite sorunu değil; birürünü birfabrikada yapıyorsanız, bir ofisle bir fabrikanın, bir banyonun arasında fark vardır ama iş performansa gelince değişir. Macit TOKSOY: Eurovent'le yeni tanıştım sayılır ama anladığım şu: Dünyada bu türlü uygulamalar ticari anlamda fark getirir mi? Üreticiler olarak bize ne getirecek? diye düşünüyoruz. Bu aslında toplam kalite kavramının da bir parçası. Amerika'da Underlighter Lab. diye bir laboratuvar var. Kimse bu laboratuvara gidip de onun damgasınnı almak zorunda değildir ama birçok firma giderve ücret karşılığı o damgayı alır. Burada önemli olan bir dış gözlemcinin sizin yaptığınızı onaylamasıdır. Bu üretici açısından değil, tüketici açısından çok önemli bir olaydır. Önemli olan bunun bağımsız bir kuruluş tarafından yapılması. Belki biz Türkiye'de bunların tümünü TSE'den bekledik. TSE damgasının nasıl ki, televizyonlarda reklamı yapıldı, topluma yayılmaya çalışıldı. Dolayısıyla TSE'den bir ticari çıkar veya öncelik veya üstünlük elde edemediğimiz için Eurovent'e de bu anlamda bakıyor olabiliriz. Ben de benzeri bir soru sormuştum ama bu artık Türkiye'de de olması gereken bir olay, Avrupa'da da yoktu daha önce, Eurovent bizim alanımızda bu boşluğu doldurmaya çalışıyor. SORU: Üreticilerden değ�ik ürünler test ediyorsunuz, binlerce ürününüz var. Bu kadar çok ürünü nasıl test ediyorsunuz? Nasıl bir kullanıcı ve danışma hizmetiniz var? Bunların sizden her yıl kitapçık istemesi lazım. Üreticilerden belli bir damga, bu damgayı kullanmalarını istiyor musunuz? Yani bu ürünün Eurovent tarafından garantili olduğunu belirten bir damga. Çünkü kullanıcı ergeç bu bilginin doğru olup olmadığını soracaktır. Jacques BENOIST: Sorunuzda birçok soru var. Öncelikle şu açıklığa kavuşturulmalıdır ki, Eurovent kalitesi firma değil, onu alan ürünün kendisidir. Klimacılar, firmalar ürünlerinin bir kısmı için başvururlar. Çünkü Eurovent Sertifikası isteğe bağlı bir sertifikadır. Ve üreticiye hiçbir zorlama yapmaz. Biz binlerce ürün test etmiyoruz, bu zaman açısından ve parasal olarak imkansız. Biz sadece birtakım ürünler alıyoruz, bütün teklifin % 10-20'si civarında ve üreticiye bir kredi veriyoruz. Üretici bu programa girdiği zaman ilk yılda 10-20 test ve % 80-90'1 kabul ediyoruz. Ama bütün ürünleriniz yıllar içinde test olacaktır. İleriki yıllarda test edilen ürünlerin performansı da düşebilir. Bu kitapçık meselesine geleceğim, 10 bin kopyamız var. Belki ileride 20-30-40 bin olacak. Bu sadece tercüme edecek bir kurum bulma meselesidir. Ama üç yıl içinde yılda 20 bin kişiye erişti yani dünyanın birçok yerine yayıldı. Şimdi Brezilya'dan, Kolombiya'dan ve bütün kıtalardan bunu isteyen var ama asıl olan Avrupa Sertifika Programı'dır. Bir ürün grubu için bir üreticinin ürün gruplarına bağlıdır. Altı ürünü ya da 1000 ayrı ürünü olan firma için durum değişir. Program daha çok devam ettikçe daha fazla katılımcımız olacak ve maliyetlerimiz daha aşağı inecek. Eğer 100 yerine 300 ürünü test edersek tabii ki birim başına düşen maliyette azalacak. Celal OKUTAN: Peki diğer panelistlere soruları olan var mı? Buyrun. TESİSAT DERGİSİ SAYI 27 � MAYIS-HAZİRAN'97 j 144 � 'KLiMA SEKTÖRÜM

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=