Tesisat Dergisi 27. Sayı (Mayıs-Haziran 1997)

Ü n i v e r s i t e l e r i m i z ♦♦ Atatürk Universitesi Mühendislik Fak·ültesi Makina Mühendisliği Bölümü 1. GİRİŞ Eğitim, çağdaş medeniyete giden en önemli yollardan biri, hatta çağdaş toplum olmanın şartıdır. Gelişmiş ülkelerin ekonomikgücü, öncelikle ilim ve teknolojide edinmiş oldukları tecrübe ve maharete bağlıdır. Toplumların yaşam düzeyinin yükseltilmesinde bilim alanındaki üstünlükler özellikle önem taşımaktadır. Milletler dünyadaki yerlerini bilimsel alandaki gayret ve başarıları ölçüsünde koruyabilirler. Tüm dünya, gelişmesini bilime borçludur. Üniversiteler bilimsel gelişmenin merkezidir. Yüksek öğretim kurumlarının görevleri arasında ilimve teknolojiyi çağdaş ölçülerde, hatta çağın ilerisinde tutmak, eğitim-öğretim faaliyetlerinin yanı sıra temel uygulamalı araştırmalara ağırlık vererek bunları toplum hizmetine sunmak önemli bir yer tutar. Sanayileşme, çağdaş medeniyete giden en önemli yollardan birive hatta çağdaş toplum olmanın şartıdır. Bu noktada makineleşme demek olan sanayileşmede makina mühendislerine büyük görevler düşmektedir. Bunun sonucu olarak ilk çağlardan itibaren insanların gereksinimlerini pratikdüşüncelerle çözmeye çalışması mühendislik olgusunun ortaya çıkmasına, büyümesine ve günümüzde de makina mühendisliğinin ön plana çıkmasını sağlamıştır. Makina mühendisliği küçük bir vidadan büyük bir makina parçasına kadar üretim ve işletme aşamasında bütün projelerde önemli biryer tutmaktadır. 2. MÜHENDİSLİK Bu düşünceler ışığı altında, Atatürk Üniversitesi 1955 yılında çıkarılan 6990 sayılı kanunla ve yöre halkının büyük fedekarlıklanyla 1957 yılında kurulmuştur. Ziraat ve Fen-Edebiyat fakültelerinin kurulmasıyla öğretime başlamıştır. Buna paralel olarak Atatürk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yüksek Öğretim Kurumu'nun yeniden düzenlenmesine ilişkin 41 sayılı kanun hük münde kararnamenin değiştirilmesi hükmünedair 2808 sayılı kanun ile 20 Temmuz 1982 yılında kurulmuş ve faaliyete geçmiştir. 3. MAKİNAMÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ Makina Mühendisliği bölümü 1990 yılında örgün, 1992 yılında da ikili öğretime başlamış olup araştırma faaliyetleri bakımından sürekli bir gelişme içindedir. Bilim ve teknolojideki uluslararası gelişmeler yakından takip edilmekte ve araştırma faaliyetlerine büyük önem vermektedir. Teknolojideki hızlıve kapsamlı gelişmelerin devam ettiği çağımız bir bilgi çağıdır. Bu bilgi çağı içinde ülke olarak yer alabilmek için bölümümüzdeki eğitim ve araştırma faaliyetlerinin ve çağdaş bilimsel araş tırmalarınyürütülmesi hızlı birşekilde devam etmektedir. Makina bölümü ilk kurulduğu günden bu yana büyük bir aşama kaydetmiştir. Genç ve dinamik öğretim kadrosuyla eğitim, öğretimve bilimsel alanda hergeçen gün daha da artan bir gayretle çalışmalar devam etmektedir. 4. LABORATUVAR DURUMU Makina mühendisliği bünyesinde bulunan laboratuvarlar hem lisans eğitimine hem de bilimsel araştırmalara yönelik lisansüstü eğitim için de temel teşkil etmektedir. Mevcut laboratuvar imkanları çeşitli kurum ve kuruluşlardan gelen her türlü teknik probleme cevap verebi lecekyeterliliktedir. 4. 1 . lsı Transferi Laboratuvarı - Serbest ve Zorlanmış Konveksiyonla ısı Transferi - Kondüksiyonla ısı Transferi Ünitesi - Termal Radyasyon Ünitesi - Kaynamada ısı Transferi Test Ünitesi - ısı Eşanjörü Test Ünitesi -Yoğuşmalı lsı Transferi - Hava-Su ısı Pompası Test Ünitesi - İklimlendirme Test Ünitesi - Buhar Sıkılaştırmalı Soğutma Makinası - Absorbsiyonlu Soğutma, Demo - Kaynamalı ısı Transferi - Nem Ölçüm Ekipmanı 4.2. Mal<inalar Laboratuvarı - ısıtma Fırını - Hidrolik Tezgah (Gravimetrik) - Akım ÖlçerAparatlan - Genel Amaçlı Rüzgar Tüneli - Üç Komponent Dengeleme - Seri ve Paralel Pompa Test Ünitesi - Serbestve Zorlanmış Vorteks Aparatı - Reynolds Nove Geçişli Akış - Basınç Test Deney Seti 109

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=