U y g u I a m a 500-700 km. uzaklıktaki şantiyelere kadar nakledilmektedir. Bu tip bir tatbikatın faydaları kadar mahzurları da vardır. Faydaları : Kanalların sıradan taşeronlara yaptırılması yerine; özel imalat makinaları kullanarak çok kaliteli, kontrollü bir imalat yapılması, şantiyede imalat ve stoklama yerine ihtiyaç göstermemesi, montajının çabuk yapılması ve seçilen sızdırmazlık klasının tutturulması gibi hususlardır. Mahzuru ise, iyi bir proje, imalat, nakliye koordinasyonu gerektirmesi, nakliye ve bunun sonunda imalat maliyetinin artmasıdır. Yıllardan beri uygulanması dolayısiyle, faydalarının pahalılığı kompanse ettiğini söyleyebiliriz. İyi bir müteahhiti, kötü (ve ucuz) undan ayırt etmenin bir çok detayından biri, bu kanal imalatı yapış şekli ve verdiği önemdir. Kanalların, özellikle, sonradan ulaşılması imkansız olarak şaft gibi kapanacak mahallerde yılların tecrübesiyle ve elindeki test cihazlarıyla, bunu kanalın imal edildiği sızdırmazlık klasına uygun olarak test eder ve iş sahibiyle rapora bağlar. Hakedişlerin, bitmiş işin ölçülmesiyle hazırlandığı malumdur. Bununla beraber kanalların hakedişine giriş şekil üzerinde, şartnamelerde veya işin başında mutabakata varmak lazımdır: Mesela; kanallar DiN 24190'a göre, fabrikada prefabrika yapılıyorsa, kanal ölçüm metodu DiN 18379 - VOB Teil C'ye göre yapılır. Bu şartnamede açıkça: "Kanallarya bitmiş halde ölçülerek hesaba alınır. Veya projesine göre hesap edilir. Eğer projeden ölçü alınacaksa hesap imalat öncesi hazırlanan parça listelerine göre yapılır" der. Kararlaştırılan metoda göre, iş sahibi, aylık hakedişlerdeki kontrolleri, mutlaka zamanında yapmalı ve kesin hesap sırasında metot değiştirerek ihtilaf yaratmamalıdır. İşin yürütülmesi sırasında şantiyelerde rastlanan en büyük sorunlardan biri; muhteliftaşeronlararasındaki koordinasyonun sağlanması ve taraftardan birinin, diğerinin işinin gecikmesine ve bu gecikmenin, öngörülmemiş bir ilave maliyetle giderilmesine sebebiyet verilmesidir. Müteahhitin işi zamanında bitirmesi istenir. Fakat bu, bazen hem yukarıdaki koordinasyon aksamalarından, hem de iş sahibi veya ana müteahhitin, kendilerine düşen vecibeleri zamanında yerine getirmemesinden ve devamlı karar değiştirmesinden ötürü mümkün olmaz. Mezkürvecibeler, mesela, tesisin yapılacağı mahallerin, cephelerin, asma tavanların zamanında verilememesi, işin sürekli akışını etkileyerek elektrik kesilmeleri yüksek binalarda transport ve işçi taşınması vs. gibi. Bu tip hallerde koordinasyon, iş sahibi veya ana müteahhit tarafından hakkaniyetle sağlanmalı ve vecibeler zamanında yerine getirilmeli, bunlar sağlanamıyorsa ve bu sebeple, işin maliyetine tesir eden ek masraflar zuhur ediyorsa bunlar müteahhite ödenmelidir. T e o r i PRATİK YANMA İÇİN GÖZÖNÜNDE TUTULMASI GEREKEN NOKTALAR Hava Kirliliği Hava kirliliğinin en büyük kaynağını, yakma işlemleri oluşturur. Hava kirleticiler dört grupta sınıflanabilir. 1 ) Eksik yanma ürünleri * Katı ve sıvı fazdaki yanabilir uçucu parçacıklar, (duman, kurum ve organikler ile atılan küller), * Karbonmonoksit, CO, * Gaz fazındaki hidrokarbonlar, HC. 2) Azotoksitler (çoğunlukla gruplanır ve NOx olarak tanımlanır) * Azotoksit, Nü, * Azotdioksit, N02 3) Yakacak elemanlarından olan kirleticiler * Kükürtoksitler, esas olarak kükürtdioksit S02 ve az miktarda kükürttrioksit S03 , * Kül, * Eser metaller. 4) İlave elemanlardan olan kirleticiler * Yanma kontrolü için konulan elemanlar, * Diğer ilave elemanlar. Eksik yanma ürünleri ile azotoksitlerin yayılımları, doğrudan doğruya yanma işlemi ile ilgilidir ve bazı gelişmiş işlem düzeltmeleri ile kontrol altına alınabilir. Yakacak elemanlarından olan kirleticilerin yayılımı ise, yakacak seçimi ile ilgili olup, bunlara yanma işlemi fazla etki etmez. Yanma 97
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=