Tesisat Dergisi 26. Sayı (Mart-Nisan 1997)

ın,rn: veya tekrarlanması, yeraltında veya diğer şartlarda bulunuşu, yanma veya diğer servis hallerinde bulunması) . 6. Destek durumu (sıraya dizilmesi ve tutturma düzeni). 7. Sismik sınırlılığı veya limiti. 8. ısısal geçirgenliği (ısı kazancı veya kaybı ve kondenzasyon kontrolü). Bu etkenlerin limitlerini tespit edebilmek için göz önüne alınacak faktörlerin gerçeğe uygun şekilde verilmesi gerekir. Bu veriler: - Kanal cidarları arasındaki basınç farkları, - Hava akımı sürtünme kayıpları, - Hava hızları, - İnfiltrasyon veya eksfiltrasyon (kaçaklar), Ve kanal komponentlerinin mukavemet karakteristikleri olmalı. Bu şekilde daha ewel belirtilen istekler ile konstrüksiyon metotlarından en ekonomik olanın seçilmesi ve özelliklerinin verilmesi mümkün olacaktır. Kanal fonksiyonlarının ihtiyaç derecesi, test etmeden konstrüksiyon detaylarından anlaşılabilir. 1.3. Basınç-Hız sınıflaması sınıflama) Hız basıncı kesik olarak devam etmekte olduğundan , burada düşük hız ve yüksek hız terimlerini kullanmak daha doğru olur. Bu nedenle dizaynır (kanalı hesap edip, çizen), sistemin gereği bir statik basıncı, sayısal olarak seçmek durumundadır. SMACNA, 1-1 Tablosunda gösterilen basınç ve hızları tavsiye etmektedir. Diğer hız limitleri, plenum ve cihaz içinde kullanılabilir. 1.4. Faaliyet alanı (Hız basıncına göre l lızse,i ycsi !0nvs (Mıx) (2000fpn) Srnıik OOsınç sınıfı +125 -125 pnsl:.ıl (+il:!") (-11:!") (ınches iV G) Oikdöngcn l:.ın:ıl A A Yu\arlak kanal A A D .121:nal tıı> kanal A Flexible tıı> kanal A A TABLO 1-1 Kanal düzeni genelde ısıtma, soğutma, havalandırma ve klima sistemleriyle ilgilidir. Bazı özel konstrüksiyonlar vardır, örneğin davlumbaz egzozu, bulaşık makinesi egzozu, korozif duman ileten ve parlayıcı buharları nakleden kaynaklı kanal sistemi, konunun haricindedir. Burada sözkonusu olan sistemler, bir ikametgah düzenini de kapsamamaktadır. Zira tüm bunlar konularını ilgilendiren kaidelere, örneğin iki katlı ikametgahlar (25.000 cu. ft.) 708 m3'e kadar NFPA 908 standardına bağlı olarak izne tabidir. 1.5. Takviyeli düzenler Kanal konstrüksiyonu, kanal cidarlarının bağlantıları, takviye bağlantıları, askıları ve onlar ile irtibatları vb. integrasyonları, basınç klaslaması ve kanal ebatlarına bağlıdır. Basınç klaslamasının her bölümünde, minimum kalınlıklar, mınımum birleştirme, takviye şekl i vb. verilmiştir. Minimum ihtiyaçları aşacak şekilde yüksek basınçlı klaslamaya ait bir elemanı düşük basınçtaki geniş veya küçük bir kanal sistemine koymak genelde kabul edilebilir. Fakat bu değişiklik diğer elemanların değişmesini gerektirici bir delil sayılmaz veya hak kazandırmaz. Örneğin, ikame edilen bir takviye düzeni veya elemanı, daha ewel tespit edilmiş takviye edicileri kesinlikle değiştiremez. Asgari ihtiyaçlar ilgili elemanlar arasında devam edecektir. İkame edilen sistemin birleşme rijitliği ve sağlamlığı, kanal cidarları genişliği ve takviyesi hakkındaki kaideleri değiştiremez veya etkileyemez. Gerek i malatçı, gerekse montajı yapan tesisatçı, istenen ve tarif edilen sistemin çalışma kriterlerine göre bağlantıları, derzleri, takviye ve askıları tesis etmeye mecburdurlar. İmalatta etken olan, deneme değerlendirmesidir. Aksi halde yapılan detay ve tesisatı n görünümünün hiçbir değeri yoktur. Rastgele seçme ve kötü işçilik istenen sonucu vermez. Her projeye has özellikler, dizaynırtarafından standartlara uygun olarak tatbik edilmelidir. Kanallar için Hız - Basınc Sınıflaması 12.S nvs 20nvs Diı:ıynır tarafırdm (2SOOfpn) (4000 fpn) öoccden kabı.~ edilen sınırlaırn s:ıııı +250 -250 +SOO -500 +750 -750 +1000 +1500 +2500 (+!") (-1 ") (+2") (-2") (+3") (-3") (+4") (+6") (+10") SlD SlD S1V A A A A A A SlD SlD S1V A A A A ,\ SlD S1V A A A SlD SlD S1V A A A A Notlar: 1. "STD" Standart hava kanalı konstrüksiyonunu göstermektedir. (Variable volume değil, gerçek hız seviyesi dikkate alınmalıdır. )- Her durumda; fan statik basıncını bilmeden kanal sistemi basınç klaslamasını yapmak mümkün değildir. "STV" Değişken hacimli (Variable volume) kanalla rı n konstrüksiyon standardını göstermektedir. Bu simge ancak dizaynırın kanal sistemini eskiz olarak verdiği hallerde geçerlidir. Herhangi bir klasın öngörülmediği anlamındadır. Sayfa 134'e S1.8'e bakılmalı. 2. "A" Bu dökümanlarda verilen diğer bir basınç klasıdır. Dizaynırlartarafından taahhüt mukavelelerine konmalıdır. 3. S1.8'deki sızdırmazlık gereksinimi ilişkile ri, kanal basınç klası ile birlikte görülebilir. 4. Aşağıdaki cetvelde basınç klaslarının işletme hudutları belirti l miş olup dizaynırlar tarafından göz önüne alınmalıdır. TESİSAT DERGİSİ SAYI 76 ;~ MART-NİSAN'97 ' 154 •

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=