Kevork ÇİLİNGİROĞLU / Mak. Yük. Müh. (İ. T.Ü.) :f-927 yılında İstanbul'da doğmuştur. Lise tahsilini lstanbul Erkek Usesı',:ıde_yapmış ve liseyi 1945 yılında ikmal etmiş bilahare I. T. U. Makina Fakültesı'ne devam ederek 1950 yılında mezun olmuştur. Aynı yıl Makine Fakültesi su makineleri kürsüsüne asistan olarak girmiş ve 1952 yılına kadc!r bµrada; ,vatani görevini ikmal ettikten sonra, yine I. T. U. Yapı lşleri'nde 1961 yılı sonuna kadar çalışmıştır. Bu tarihten sonra bir proje bürosu kurarak serbest çalışmaya başlamış ve 1965 yılında üç ortak halinde tesisat taahhüt işlerine girmiş, ayrıca kazan, boyler, eşanjör, tank vb. imalatları yapan bir atölyeyi tesis ederek 1970 yılına kadar yürütmüştür. Bu yıllar zarfında mühendislik ve müşavirlik bürosunu ayrıca devam ettirmiştir. 1970 sonundan itibaren diğer bölüm faaliyetlerini tatil ederek sırf mekanik tesisat proje, kontrol ve müşavirlik işleriyle iştigal etmeğe f?aşf.amış, ayrıca 1971'den 1979 yılı sonuna kadar I. T. U. Mimarlık Fakültesi'nde konferansçı hoca olarak mimarlık öğrencilerine mekanik tesisat dersleri vermiştir. Halen mekanik tesisat projeleri üreten, kontrollük ve müşavirlik hizmeti veren bir büronun sahibidir. Evli olup bir çocuğu vardır. 1.0. Temel Konstrüksiyona Giriş 1.1. Kanal sistemleri dizaynı Bir kanal sistemi, havayı, istenilen noktalar arasında taşıyan bir bütündür. Bir kanal sistemi, pozitif veya negatif basınç tesirindedir. Sistemde hava hızı, devamlı değişecektir. Örneğin; bu değişim 5.00 m/s.'den 15 m/s.'ye kadar olabilir. Hava hızı gerek ana kanalda gerekse branşmanlarda aynı veya değişik olabilir. Kanal sistemlerinin ebat hesapları için birkaç metot mevcuttur. Örneğin; eş sürtünme metodu, static regain, hız redükleme, sabit hız ve T-method kanal hesaplama yöntemleri gibi. Ancak sistem tipinin ve performansının ekonomik optimizasyonu, hesaplayıcı (dizaynır)'ın seçeceği, konstrüksiyon detayları ile yaklaşık basınç ve hızına bağlıdır. Genelde kanal mukavemeti, kanal çöküntüleri ve kanal kaçakları hava hızından ziyade hava basıncının fonksiyonu olarak bilinmektedir. Hız ile ilişkili olarak, konvansiyonel sistemde gürültü, titreşim ve sürtünme kayıpları sözkonusudur. Çünkü toplam basınç, akış durumuna ve kanal konstrüksiyon basınç klaslamasına göre fan çıkış basıncı ile artar (veya fan toplam statik basınç oranına göre) veya eksilir. Böylece tüm kanal sistemine göre ekonomik olmayabilir. Article Metal Hava Kanallarının • imalat ve Yerine Uygulamalarında Bazı Kaideler ÖZET Bu yazıda, metal hava kanallarının sistem dizaynı ve genel performans ihtiyacı n ı n kriterleri özetlenmektedir. Kanallardaki hız ve basınç sınıflamasının sayısal kategorileri belirtilmekte, ayrıca kanal konstrüksiyonu ve tesis etme standartlarına ayrıntılı olarak yer verilmektedir. Kanalların kaçak testinin nasıl yapılacağı ve sızdırmaz/ığı temin etmek amacıyla hangi malzemelerin kullanılacağı açıklanmakta ve emniyet tedbirleriyle ilgili bilgiler verilmektedir. Kanaldaki basınç odaya yakın hava terminalinde 125 pa. (1/2" w.g.)'ın altında kalır. 'Ekonomik bir performansa erişebilmek için ihtiyaç duyulan kanal sisteminin özel bir basınç klaslaması yapılmasına ihtiyaç vardır. 1.2. Tüm kanal sistemleri için genel performans ihtiyacı Bir kanal sistemi yapısal bir bütündür. Bunun asli görevi hava akımını istenilen bir noktaya ulaştırmaktır. Kanal sisteminin bu görevini yerine getirebilmesi için temel fonksiyonunu tatminkar bir şekilde icra etmesi gerekir. Bu düzenin ana öğeleri , sac levhalar, takviyeleri, bi rleşme yerleri ve birleşim şeklidir. Bu nedenler ile kanal düzeninin ve onu teşkil eden elemanların teorik veya pratik limitleri, aşağıda belirtilenlerin uygulanmasıyla elde edilebilir. 1. Boyutsal dengesi (şekil deformasyonları ve dayanıklılığı). 2. İhtiva ettiği havayı istenen yere sevk etmesi (kaçak kontrolü yapı l malı) . 3. Titreşim (yorulma ve görünüm). 4. Gürültü (üretim, intikal veya susturma). 5. Muhafazası veya maruz kaldığı şartlar (tahrip olma, hava şartları, sıcaklık ekstremleri, katlanma periyodu, rüzgar, korozif atmosfer, biyolojik kirlenme, akış kesintileri TESİSAT DERGİSİ SAYI 16 ~ MART-NİSAN'97 153.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=