DERLEME BİR YÜKSEK EĞİTİM KAMPÜSÜ • • KONFOR SiSTEMLERiNDE İYİLEŞTİRME ÇALIŞMALARI Eğer bir ders anlatıyorsanız, söylediklerinizi yakı n fiziksel çevrenizden örneklemeye çalışırsınız. Eğer anlattığınız ders ısı transferi ise örneklemek kolaydır. Sınıfınızda mutlaka bir radyatör veya konvektörfan coil bulunur. İçinden pompa yardımı ile SICAK suyun dolaştığını, dış yüzeylerde de oda havasının doğal taşınımını anlatmaya başlamak üzere, "örneğin bu radyatörü gözönüne alalım' diyerek radyatöre doğru gidersiniz. Eğilir, radyatöre d eğersiniz, radyatör soğuktur. İçinizi bir korku kaplar. Öğrenciler söyleyece kl er inizi şüphe ile dinleyecekler sanı rsınız . "Diyelim ki içinde sıcak su dolaş ıyor" veya "Aslında bu bir radyatör olmayıp, radyatör taklidi yapan bir cisimdir' diye işi şakaya götürürsünüz. Hatta, sınıfın ısıtılamamasındaki payınızı hafifletmek için, zihinsel üretimin sıcakta düştüğünü söyler, böyle soğuk bir ortamda daha iyi öğrenecekle rin i söylersiniz. Şaka yapmaktan başka bir çözümünüz yoktur. Karş ın ızda , tam techizatla kış tatbikatına çıkmış askerler gibi, paltoları, anarokları ile oturan, soğuktan ellerini ovuşturan öğrencilere başka ne diyebilirsiniz ki' ASHRAE JOURNAL'ın Kasım 1996 sayısında ödül almış (1996 ASHRAE TECHNOLOGY AWARD) bir uygu lamanın hikayesi ne (Robert L. Cox. Retrofit for a College Campus) gözüm çarpınca aklıma hemen okullarımız geldi. 96 lsıtılamıyan sınıflarımız, sigara duman ınd a n göz gözü görmeyen kafeterya l a rım ız , evinden s ını fındak i sobaya odun-kömür taşıyan ilkokul öğrencilerimiz ıçın çözümler bulamadım yazıda. Cumhurbaşkanının (Clinton), 1997 senesinde, eğitim seferberliği başlattığı zengin bir ülkede, iç hava kalitesi sta nd art ların ın değişmesi nedeniyle öğrencilere daha fazla dış havanın sağlandığı, bunun yanında enerji tasarrufununda ge rçekleştiği bir yenileme işlemini okudum. "Dış ticaret açığı endişe verici boyutlara'' u~rkeıı il d ö V iz rezervlerinde artış" sağlayarak IMF uzmanlarını şaşırtan (8 Mart 1997, Sabah Gazetesi, Ekonomi Sayfası), ve "Laleli'nin, ödemeler dengesi bilançosuna etkisinin ölçülmesi ve bilanço içinde izah edilmesi için yoğun bir çalışma" başlatılan ülkemizde, sınıflarımızı ısıtabilme ba ş arısını da birgün gösterebileceğimizi düşünerek, uygulamayı sizlere özetlemeye çalıştım. Yazıda veri len detayları tablolarda düzenledim. Sanırım , projenin ge l işimini sizlerde ilgi çekici b ulacaksı nız. Enerji tasarrufu, iç hava kalitesi ve ısıl konforun yükseltilmesi, yenileştirilen bina otomasyon sistemi ile bakım ve işletme fonksiyonlarının geliştirilmesi başarıları yanında, uygulaman ın sunumundan çıkarılab il ecek üç önemli nokta üzerindeki görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. 1- ASHRAE, "Teknoloji Ödülü" adı altında bir programla, Tesisat Mühendislerinin State of the Art Prof. Dr. MacitTOKSOY DEÜ. FBE. Bornova - İZMİR uygu l amalarını ödüllendirmekte ve böylece daha başarılı çalışmaların yapılmasını teşvik etmektedir. TMO olarak birçok konuda örnek aldığımız ASHRAE'nin bu u ygu l amasın ı da başlatmam ızda yarar olacağını düşünüyorum. 2- Tablolarda göreceğiniz gibi, bu başarılı uygulamayı bir kamu kuruluşu olan DOE (Department of Energy) kurumsal Tasarruf Programı kapsamında 700.000 dolar vererek destekle miştir. Ülkemizde Geotermal Enerji, Güneş Enerjisi gibi alanlar ile enerji tasarrufuna yönelik diğer uygulamalarda, vergi indirimi gibi entsrümanlarla benzeri teşviklerin yap ıl masının ekonomimize fayda getireceğine inanıyorum. 3- Enerji Kullanımı Garantilenmiş Sözleşme (Garanteed Energy Service Contract) ve Enerji Tasarrufu Müteahhitleri (Energy Saving Contractors) terimleri bu yazıda benim dikkatimi çeken ve ilk defa duyduğum tanımlar. Bu tanımlar için yazıdan çıkarabildiğim anlamların, yaptığım projeye göre tesisat gerçekleşirse şu kadar enerji tasarrufu yapılacaktır ve ben bu projeyi uygularım, öngörülen enerji tasarrufu gerçekleşir olduğunu dü ş ünüyorum . Bu iki tanım ve uygulamalarını araştırmaya çalışacağım. Siz bil i yorsanız, bu sütunlarda meslektaşlarını z la paylaşmak istemez misiniz?
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=