imalat resimleri, müteahhit tarafından inşaat süresince hazırlanıp, uygun olup olmadığı onaylanmak üzere projeci/kontrola sunulmak-tadır. 3-Malzeıne Listeleri a) Ülkemizdeki proje çizimlerinde örneğin bir lavabo çizilir, şekil olarak belirtilir. İmalatçının adını belirtmek özellikle devlet işlerinde yasaktır. Bu nedenle de hangi lavabonun kullanılacağı müteahhitin himmetine kalır. b) Batı proje geleneğinde ise projeci, hangi malzeme, hangi donanım, hangi aksesuarı kullanacağını, tercih ettiği firmanın katalog numarası ile tanımlamak zorundadır. Çünkü mal sahibinin elde edeceği hiç bir şeyin tesadüfe bırakılmaması projecinin sorumluluğudur. c) Mukavele dökümanları arasında böyle tanımlar mevcut olduğundan, sonuç müteahhit'in hoşgörüsüne, tercihine ve tahminine bırakılmamakta, imalat kontrolü büyük ölçüde kolaylaşmakta, işveren ne elde edeceğini, müteahhit ne vereceğini işin başından itibaren bilmektedir. d) Bu durum ihaleye katılan müteahhitlerin de işini kolaylaştırmaktadır. Fiyat teklifi elde etme aşamasında, her müteahhit'in aynı kritere göre fiyat verebilmesi temin edilmekte, Teknik Şartnamelerin de yardımı ile neyin nereye nasıl uygulanacağı bilinmekte, ihaleye çağrılan müteahhitlerin bedel teklifleri arasında büyük farklar ortaya çıkmamaktadır. e) Verilmesi gereken en az listeler şöyle özetlenebilir. • MİMARİ MALZEME LİSTELERİ • İNŞAAT MALZEME LİSTELERİ • MAKİNA TESİSATI MALZEME LİSTELERİ • ELEKTRİK TESİSATI MALZEME LİSTELERİ • ALT YAPI MALZEME LİSTELERİ • BAHÇECİLİK/ARAZİ MALZEME LİSTELERİ • İÇ MİMARİ MALZEME LİSTELERİ 4- Biriın Fiyat Analizleri, Metraj ve Keşifler a) Ülkemizde; Birim Fiyat Analizleri, metraj ve keşifler proje hizmetinin son safhasında orta.v". çıkan ve çoğu kez sürprizleri de birlikte getiren bir sonuçtur. Oysa Batı geleneğinde bunlar projeye YÖN VEREN ana unsurlar olarak kabul edilmektedir. b) Ülkemizde inşaat maliyet bedellerinin hesaplanması, yetkili otorite tarafından her yıl tesbit edilen birim fiyatlara dayanır. Oysa biliyoruz ki bunlar pekçok nedene bağlı olarak gerçekçi olmaktan uzaktır. Çünkü, Devletimizin kullandığı Birim Fiyat Analizlerinin sıhhati şüphelidir. Çünkü, yüksek enflasyon nedeni ile girdi kalemlerin fiyatları sık değiştiğinden, tesbit edilen birim fiyatlar doğru olmamaktadır. c) Ülkemizde son yıllarda moda olan mesleki kontrollük hizmetlerinin müelliflere verilmemesi, malzemelerin işin başında kesin olarak tesbit edilmemiş olması gibi nedenlere bağlanarak inşaat süresince mesnetli ya da mesnetsiz pekçok 4 değişiklik yapılmakta ve bu tutum, yapıların maliyetini olum_suz yönde etkilemektedir. d) Yatırım bedelinin tesbiti, gerçekçi olmayan birim metrekare bedeller üzerinden oluşturulduğundan hiçbir yapı önceden saptanan fiyatlarla tamamlanamamakta ve yatırım maliyetinin denetimi mümkün olmamaktadır. e) Tahmini bedeller bir de tasarruf ve diğer anlamsız nedenlerle düşürülüp azaltıldığında, yatırım öngörülen zamanda ve öngörülen bedellerle tamamlanamamaktadır. f) Birçok yatırım, ayrılan ödenekle tamamlanamadığından, birçok kere ek ödenek temini ve yeni ihaleler zorunluluğu ortaya çıkmakta, yapım süreleri olağanüstü biçimde uzamakta, bu nedenle de yapım süresi boyunca yapının maliyeti olağanüstü artışlar göstermektedir. g) Batı proje geleneğinde durumun bu olmadığını söylemek bile gereksizdir. Birim fiyatlarının tesbiti projeciden istenmekte, tesbit ettiği Birim Fiyatların sorumluluğunu taşıması beklenmektedir. Bu yolla elde edilen II keşif toplam bedelleri II nin gerçeğe daha yakın sonuçlar verdiği görülmektedir. h) Ayrıca ihaleye çıkış biçimi olarak, müteahhitlerden teklif Birim Fiyatlar talep edilmekte, Teknik Şartnameler ve Malzeme Listeleri çok ayrıntılı olduğundan, müteahhitler birim fiyatlarını oldukça sıhhatli olarak tesbit edebilmekte, işin anahtar teslimi biçiminde ve büyük farklar oluşmadan bitmesi sağlanabilmektedir. i) Tercih edilen anahtar teslimi ihaleler sırasında müteahhitin ihalede sunduğu metrajları ve birim fiyatları ile diğer müteahhitlerin verdikleri ve projecilerin hazırladığı Birim Fiyat Analizleri, Metraj ve Birim Fiyatlar esaslı bir biçimde ve ayrıntılı olarak karşılaştırılabilmekte, hatalar düzeltilmekte ve doğruya çok yakın sonuçlar elde edilebilmektedir. j) Yine ihale sırasında keşiflerdeki işçilik ve malzeme bedelleri ayrı ayrı talep edilebilmekte ve değişen bedeller kolaylıkla saptanabilmekte ve hassas olarak hesap edilebilmekte fiyat farkları ödenecekse, farkların tesbitinde önemli kolaylıklar sağlanabilmektedir. k) Bu yöntem aslında ülkemizin hızlı enflasyon gerçeğine uygun düşen bir yöntem olarak düşünülebilmeli, 11 global II ve nerden çıktığı tam olarak bilinmeyen katsayı artışları yerine gerçekçi artışlar saptanabilmelidir. 1) İhale sırasında metrajlar müteahhit tarafından tesbit edildiğinden bu konuda bir hata yapılmış ve ihale sırasında düzeltilmemiş, ya da müteahhit kendi metrajında ısrar etmişse bu kendi sorumluluğu olmaktadır. m) İşin hangi bedele tamamlanabileceği müteahhidin kendi beyanına bırakıldığından bir iş mali nedenlerle tamamlanamazsa, tamamlatabilmek hukuki açıdan mümkün olabilmektedir. 201
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=