Tesisat Dergisi 245. Sayı (Mayıs 2016)
PERSPEKTİF 22 Tesisat Dergisi Sayı 245 - Mayıs 2016 Prof. Dr. A. Nilüfer E)R7CAN SUN TEK InternaƟonal Teknolojik öŒrenmek veya teknolojik kabiliyet ka- zanmak , var olan bilgiyi içselleƔƟrerek yeni bilgi üre- tebilmekten geçmektedir. BaƔarŦlŦ bir teknolojik öŒ- renme, ancak açŦk ve örtülü bilgiler arasŦnda sarmal bir dönüƔüm süreci ile mümkün olabilir. GeliƔime açŦk Įrmalar, teknoloji üretmeyi süreksiz öŒrenme ile saŒlar. Etkili bir öŒrenme için bu tür Įrmalar, içsel ola- rak krizler yaratarak örgütsel sistemlerini geliƔƟrirler. Firmalar, deŒiƔen dinamik teknolojik çevrede diŒer ülkeleri yakalayabilmek için stratejilerini pazarda tec- rübe edilmiƔ genel teknolojik gidiƔaƨ takip ederek oluƔturur. Kurumsal çevre de teknolojik öŒrenme için kaynak saŒlar. Bu anlamda kamu araƔƨrma ensƟtü- leri, üniversiteler ve diŒer Įrmalar önemli katkŦlar sunar. Firma seviyesinde dinamik öŒrenme süreçleri teorileƔƟrilir. Avrupa Komisyonunda, geçen yŦl kabul edilen Sürdü- rülebilir KalkŦnma HedeŇeri (Sustainable Develop- ment Goals-SDG) ile kalkŦnma, herkes için kŦrŦlgan- lŦklarŦn azalƨlmasŦ olarak yeniden tanŦmlandŦ. Sosyal hayat, çevre ve ekonomi ile ilgili kŦrŦlganlŦklarŦn azal- ƨlmasŦ yoluyla sürdürülebilirliŒin garanƟ alƨna alŦn- masŦ, kalkŦnma gündeminin temel meselesi oldu. Endüstri 4.0, eŒiƟmle ilgili tedbirler alŦnmadŦŒŦ için sosyal kŦrŦlganlŦklarŦ arƨrŦyorsa aslŦnda bir sürdürü- lebilirlik problemi yaraƨyor demekƟr . Bu baŒlamda, EŒiƟm 4.0 olmadan Endüstri 4.0 yoluna girmek doŒ- ru deŒildir . Avrupa ülkeleri, SDG için önceliklerini be- lirliyor, bir nevi ulusal eylem planŦ hazŦrlŦyor . EŒiƟm 4.0 , Türkiye’nin de öncelikli alanlarŦndan biri olmalŦ. AvrupalŦlar, ülkelerinin dijitalleƔme sürecine geçiƔi- ni kolaylaƔƨrma ve zorlaƔƨrmada eŒiƟmin rolü üze- rine çalŦƔmalar yapŦyorlar. UluslararasŦ Bilgisayar ve Enformasyon Okur yazarlŦŒŦ AnkeƟ (InternaƟonal Computer and InformaƟon Literacy Survey-ICILS) adlŦ çalŦƔma, 21 ülkeden 3300 okulda, 60 bin öŒrenci üzerinde yapŦlmŦƔ araƔƨrma. 7çinde Türkiye de var. Bu 60 bin öŒrencinin yaƔ ortalamasŦ 13,5 . Anket, çocuk- larŦn dijitalleƔme sürecine ne kadar hazŦr olduklarŦnŦ saptamaya çalŦƔŦyor. ÇalŦƔma, veri iƔlemeye, bilgisa- yar okuryazarlŦŒŦna ve buradan çözüm üretmeye, ilgili ülkelerin eŒiƟm sistemlerinde ne kadar önem verildi- Œine bakŦyor. Her ülkeden çocuklarŦn skorlarŦ, 1. gru- bun alƨ’ndan baƔlayarak, 4’e kadar gruplara ayrŦlmŦƔ. En kötüler 1’inci grubun alƨ isimli grupta, en iyiler 4’üncü grupta yer alŦyor. 1’nci grubun alƨ grubunda yani en kötü grupta, skoru 407’den az olan çocuklar var. 4’üncü grupta ise skoru 662’den çok olan çocuk- lar. Türk çocuklarŦnŦn yüzde 67’si en kötü grupta yer alŦrken, Almanlar’Ŧn yüzde 7’si, PolonyalŦlar’Ŧn yüz- de 4’ü o grupta. Türk çocuklarŦnŦn yüzde 1’i 4’üncü grupta yer alŦrken Almanlar’Ŧn yüzde 1’i, PolonyalŦ çocuklarŦn ise yüzde 4’ü 4’üncü grupta yer alŦyor. Bu tür anketler, yarŦƔmalar eŒiƟm durumumuzun En- düstri 4.0 çalŦƔmalarŦna uygunluŒu hakkŦnda çarpŦcŦ sonuçlar veriyor. Ülkemizin, endüstri 4.0 çalŦƔmalarŦna hazŦrlanŦrken paralelinde EŒiƟm 4.0’Ŧ öncelikli alanlarŦndan biri ola- rak düƔünmesi ümidiyle …
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=