Tesisat Dergisi 245. Sayı (Mayıs 2016)

GÖRÜNÜM 14 Tesisat Dergisi Sayı 245 - Mayıs 2016 Celal OKUTAN EŒiƟm, UzmanlŦk ve Sorumluluk Ülkemizde halen öŒrenciler, daha üniversite ortamŦna girmeden mesleŒini seçmektedir. Bu yönden seçimleri, daha neyi seçƟŒini tam olarak kavrayamadan, lise sevi- yesindeki bilgilerle yapŦlmak durumunda kalmaktadŦr. Hal bu ki doŒal olanŦ, öŒrencinin kazandŦŒŦ mesleŒi sev- mesi yerine, sevdiŒi mesleŒe uygun eŒiƟme ulaƔmasŦ olmalŦdŦr. Bu ilke uzmanlŦk ortamŦnŦ saŒlayan ilk kuraldŦr. Üniversite eŒiƟminde amaç, bilimsel temeli oluƔturmak, kaynaklarŦ göstermek, hedeŇeri belirtmek olmalŦdŦr. Bu amaca kiƔinin kendi eŒiƟminde rol almasŦyla ulaƔŦlabilir. DolayŦsŦyla, üniversite öŒrenciye “kendin araƔƨr, öŒren ve uygula” usullerini vermelidir. Bu yöntem bilim ve sa- naƩa yaraƨcŦlŦŒŦ doŒurur. Bu amaçla üniversitelerde ya- rarlŦ ve çaŒdaƔ bir eŒiƟmi destekleyecek olanaklar saŒ- lanmalŦ, gerekli kaynaklar yaraƨlmalŦ, öŒrencinin aldŦŒŦ eŒiƟmi sorgulayabileceŒi ortam yaraƨlmalŦdŦr. Bilim ve Teknoloji 7nsanoŒlunun “7leri GörüƔ” yeteneŒi, bugün onu tek- nolojiyle içiçe hale geƟrmiƔƟr. 7lk çaŒlarda atalarŦmŦ- zŦn doŒa ile amansŦz mücadelesi, yaraƨcŦlŦk vasķnŦn insanŦn vazgeçilmez bir özelliŒi olduŒunu gösterir. Bu mücadelede barŦnak, yiyecek ve savunma aletleri arayŦƔŦ, ateƔi bulmasŦyla enerjiye, tekerleŒe eriƔme- siyle dinamizme, yazŦ ile de evresel sonsuzluŒa dö- nüƔmüƔtür. Bu geliƔim, insanoŒlunun, diŒer varlŦklar- dan farklŦ olan düƔünce, beyin gücü ve el marifeƟ ile oluƔmuƔtur. Bu evre, yaraƨcŦlŦŒŦ tanŦmlar. YaraƨcŦlŦk, doŒada bilinen Ɣeylerin yeniden Ɣekillen- dirilip bir araya geƟrilmesiyle elde edilir. ÇaŒŦmŦzda, bilim ve sanatla yaraƨcŦlŦk eƔit deŒerde kabul edil- mektedir. Binlerce yŦlŦ kapsayan, nesilden nesile inƟ- kal eden yaraƨcŦ geliƔimin kaynaŒŦ; insanoŒlunun beƔ duyusu ve düƔünme yeteneŒi ile beraber neden ve nasŦl sorusunu sormasŦdŦr. Eski Yunancada “Teche” sanat, “Logie” ustalŦk anla- mŦnda kullanŦlmŦƔƨr. Teknoloji, çaŒŦmŦzda halen bilim ve tekniŒe dayalŦ uygarlŦŒŦn aynasŦdŦr. Günümüz tek- nolojisinde araƔƨrma ve geliƔƟrmeye dayalŦ bilimsel buluƔlarŦn bir kaç yŦla sŦŒan uygulamalarŦ insanlŦk ta- rihinde asŦrlar süren buluƔlarŦ iki üç kere katlamŦƔƨr. Bu geliƔim doŒal bir sonuç olup, hŦzlŦ geliƔim insanoŒ- lunu ƔaƔŦrtmamalŦdŦr. Çünkü günümüz teknolojisinin kaynaŒŦ atalarŦmŦzŦn nasŦl ve neden araƔƨrmalarŦ, bil- gi aktarŦmlarŦdŦr. Bugün, Newton kanunlarŦnŦ ve ter- modinamik kurallarŦnŦ yeni baƔtan keƔfetmek zorun- da olmayŦƔŦmŦz, araƔƨrmalarda zaman kazanmamŦz, bu miras sayesinde gerçekleƔmiƔƟr. 7nsanlŦk tarihinde çok yönlü araƔƨrma, deneme ve sŦ- namalarŦn bazen sonuçlarŦ yŦllar sonra ortaya çŦkabil- mektedir. Nitekim, Leonardo da Vinci’nin sanat ve bi- lim aŒŦrlŦklŦ uygulamalarŦnda eriƔilen buluƔlar, ondan 400 yŦl sonra gelen Thomas Edison’un sayŦsŦ 1000’ Ŧ aƔan sistemaƟk buluƔ ve icatlarŦnda kat kat fazla ol- muƔtur. Bilimsel bir buluƔ ve onun uygulamaya dönü- Ɣümü arasŦnda geçen zaman arƨk asŦrlardan yŦllara, yŦllardan aylara inmiƔƟr. 7kinci dünya savaƔŦndan iƟ- baren atom devri, enformasyon süreci, uzay çaŒŦ ve nihayet biyolojik mühendislik çaŒŦna girmiƔ bulunu- yoruz. Bu çaŒda arƨk organ nakli yanŦsŦra genleri ma- nipule ederek insanoŒlunun geliƔim ve deŒiƔimi bile mümkün olacakƨr.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=