Tesisat Dergisi 243. Sayı (Mart 2016)

TEKNİK TANITIM 75 Tesisat Dergisi Sayı 243 - Mart 2016 Pompa; hidrolik olarak en çok su gerek ren alan n bas nç debi gra indeki debi ve bas nc , tüm su deposu su seviyelerinde kar layabilmelidir. Yang n Pompas Sürücüleri Yang n pompas sürücüleri yang n pompalar n n gücünü sa layan birincil hareket kayna d r. Yang n pompalar sürücüsü seçiminde önemli olan unsurlar, maliyet, bak m kolayl ve güvenilir güç beslemesinin mevcut olup olmad d r. ebeke ve jeneratör gibi birincil ve ikincil elektrik kaynaklar na sahip tesislerde tümüyle elektrik motorlu pompalar ilk tercih r. Dizel sürücüler, ikincil bir elektrik kayna bulunmad nda veya uzun mesafelerden güç beslemesi gerek inde tercih edilmektedir. Dizel sürücüler, yang n pompalar için güvenilir bir güç kayna olarak dikkate al n r . Dizel sürücüler kullan ld nda, yak t depolama, egzoz tahliyesi ve havaland rma, sürücünün so utulmas ve bir akü arj sistemi gibi ilave sistemler gerekmektedir. Tasar mc lar n, pompa dairesine yeterli taze havay sa layacak düzenlemeleri ve egzoz havas n tahliye edecek önlemleri sa lamas son derece önemlidir. Dizel sürücünün bulundu u tesislerde, pompa dairesi sprinklerle korunmayan alanlar için minimum 2 saat, korunan alanlar için minimum 1 saat yang na daya- n kl bölme ile binan n di er bölümlerinden ayr lm olmal d r. Elektrik motorlu yang n pompalar , güç kayna na ba lan aç s ndan özel düzenlemeler gerek rmek- tedir. Elektrikli yang n pompa dairesi de Dizel yang n pompalar ile ayn ekilde binan n di er bölümlerin- den ayr lm olmal d r. Ana güç beslemesi ile yang n pompas kontrol panolar aras nda herhangi bir kesici veya sigorta bulunmaz. Bu durum elektrikli yang n pompalar için sa lanmas gereken özel bir durumdur. Elektrikli yang n pompalar n n güvenilirli ini ar rmak üzere kontrol panolar nda a r ak m korumas özellik- lerini sa layacak donan m bulunmal d r. Kablo kesi a a daki özelliklere göre belirlenmelidir. Motorun Gücü Ana besleme noktas ndan pompa odas na olan mesafesi Bu hat üzerindeki gerilim dü ümü hesab yap l r. Muayene, Test ve Bak m Yang n pompas kurulumundan sonra sürekli ve peri- yodik olarakmuayene, test ve bak mdan geçirilmelidir. Tablo 1 ’de muayene, test ve bak m prosedürlerinin özet halinde bir listesi görülebilir. Tablo 1. Yang n pompalar test, muayene ve bak m periyotlar (Kaynak: NFPA 25) K s m Faaliyet Periyot Referans [NFPA 25] Pompa dairesi, s tma havaland rma panjurlar Muayene Ha al k 8.2.2(1) Yang n pompa sistemi Muayene Ha al k 8.2.2(2) Pompa letme S r Debi Tam kapasite Test Test Ha al k Y ll k 8.3.1 8.3.3.1 Hidrolik Bak m Y ll k 8.5 Mekanik transmisyon Bak m Y ll k 8.5 Elektrik Sistemi Bak m De i ken 8.5 Kontrol Panosu ve di er aksam Bak m De i ken 8.5 Motor Bak m Y ll k 8.5 Dizel sürücü sistemi ve di er aksamlar Bak m De i ken 8.5 ekil 1. Tipik Pompa E risi zleme ve Bas nc n Süreklili i Modern otoma k sprinkler sistemlerinde su besleme- sinin süreklili i, sistemin h zl devreye girmesi aç s n- dan son derece önemlidir. Yang n pompas n n otoma k olarak çal r labilmesi için sistem bas nc ndaki azal- man n hissedilmesi için bir yöntem gereklidir. Sistem bas nc ndaki azalma su ak n n bir göstergesidir ve yang n pompas n n çal mas gerek ini gösteren bir i are r. Sistemlerin ço unda tesisa n genle mesin- den, küçük vana kaçaklar ndan ve di er küçük sistem kaçaklar ndan kaynakl bas nç dü ümünü kar layan jo- key pompalar bulunmaktad r. Jokey pompalar genelde

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=