Tesisat Dergisi 238. Sayı (Ekim 2015)
57 Tesisat Dergisi Say× 238 - Ekim 2015 MAKALE da, yine ayn× üreticiyi seçme eùilimi e rakip diùer firmalar× tercih edip etmediùi. Hane Eùitim Düzeyi: TÜúK 2010-2012 verilerine dayal× olarak, her klima kullan×- c×s×n×n ailesindeki en yüksek eùitim düzeyi. Hane Gelir Düzeyi: TÜúK 2010-2012 veri- lerine dayal× olarak, her klima kullan×c×s×n×n ailesindeki ortalama gelir düzeyi. Mevzuat Bilgisi : Kurumsal kullan×c×lar×n dikkat ettigi yasal zorunluluklar için ev klima kullan×c×lar×n×n da benzer fark×ndal×k düzeylerininin olup olmad×ù× bilgileri. (Yaü×na göre kullan×lan ürünü deùiütirme zorunluluùu, meskenin tipi ve kullan×m alan×na göre klima enerji birimlerinin ürünü sat×n almadan önce araüt×r×l×p araüt×r×lmad×ù× bilgileri) Ön Fiyat Araüt×rmas×: Potansiyel klima kullan×c×lar×n×n, sat×n almadan önce alter- natifleri araüt×rma eùilimi. Klima Kullan×m Süresi: Evde en s×k kulla- n×lan kliman×n kaç y×l önce al×nd×ù× bilgisi. Anket Çal×ümas× ve Sonuçlar×n Analizi Yukar×da belirtilen müüteri alg×lar× ve de- mografik müüteri özelliklerini ölçümlemek için bir anket tasarlanm×üt×r. Bu anket, 600 kiüilik bir örneklem büyüklüùüne ula- üabilmek için 6000 ev klima kullan×c×s×na gönderilmiütir. Adresler, deùiüik coùrafi bölgelerdeki klima kullan×m oranlar×na uygun olarak daù×t×lm×üt×r. Seçilen dört ana il grubunda ev klimas× sahipliùi oranlar× (bu oranlar, Türkiye’deki iklim bölgeleri ve Türkiye ústatistik Kurumu 2010-2012 araüt×rma raporlar×ndaki klima sahipliùi oranlar×ndan yararlan×larak belirlenmiütir) Tablo 1 ’de verilmiütir. Seçilen bölgelerdeki, 19.850 hanenin yaklaü×k 3 milyonuna yak×n×n×n klima kullan×c×s× olduùu belirlenmiütir. Anket geri dönüülerinde, toplam 0,073’lük bir yan×t oran×na ulaü×lm×üt×r. Ankette, memnuniyet ve sadakati belirleyen her alg× deùiükeni için 3-5 adet ve toplamda 37 adet soru sorulmuütur. Hanelerin demog- rafik özelliklerini ölçmek amac× ile de beü ek soru sorulmuütur. Bu sorular, pazarlama literatüründe kullan×lan diùer ürün ve hizmet memnuniyeti çal×ümalar×ndan derlenmiü ve klima ürün grubuna ve Türkçe kullan×ma uy- gun olacak üekilde yeniden düzenlenmiütir [3]. Gelen yan×t formlar×nda, ayr×nt×l× bir veri temizliùi iülemi yap×lm×üt×r. Elde edilen 231 veri ile istatistiksel modelleme çal×ümalar× (faktör analizi, regresyon ve yap×sal eüitlik modelleme) yap×lm×üt×r. Ön analizler so- nucunda, dokuz alg× deùiükeninin yeterli olduùu görülmüü, úletiüim alg×s×n×n sonuçlar üzerinde etkili olmad×ù× görülmüütür. Daha sonra, kullan×lan verilerin, daha önce tan×mlar× verilen alg× deùiükenlerine göre gruplamalar× yap×lm×ü ve bu gruplar×n or- talamalar×, nedensellik iliükilerine göre bir aù modeline yerleütirilmiütir. Kullan×lan baz× nedensellik iliükileri aüaù×da verilmektedir: 1. Memnuniyetin Sadakat üzerine olumlu etkisi vard×r. 2. Memnuniyetin, Uzun Süreli Baùl×l×k üzerine olumlu etkisi vard×r. 3. Güven, Alternatif Tekliflere Aç×k Olmak alg×s×n× iki yönde de etkiler. Aù modellemesinin sonucunda, baz× ne- densellik iliükileri doùrulanm×üt×r. Bu iliü- kilerin üzerine, demografik deùiükenler de eklenerek ek analizler yap×lm×üt×r. Sonuçlar, bulgular k×sm×nda özetlenmiütir. Bulgular Kullan×m Süresi’nin, müüteri alg×lar× üze- rinde en etkili demografik deùiüken olduùu gözlenmiütir. ûirket úmaj× alg×s×n×n ise, tüketici davran×ü alg×lar×na doùrudan etkisi olmad×ù× görülmüütür. Ön Fiyat Araüt×rmas× ve Yasal Mevzuat Bilgileri’nin, çal×üman×n baü×nda da öngörüldüùü üzere ev kullan×c×- lar× için önemli olmad×ù× da ortaya ç×km×üt×r. Gerçekte, bu iki deùiüken, kurumsal kullan×- c×lar ile bireysel kullan×c×lar×n benzerliklerini test etmek için çal×ümaya dahil edilmiütir. Alg× deùiükenleri için örnek neden-sonuç iliükileri aüaù×da verilmiütir (Ayr×nt×l× bul- gular [3]’te bulunabilir): 1. Müüteri memnuniyeti, sadakati olumlu yönde etkilemektedir. Bu da beklenen ve doùrulanan bir sonuçtur. 2. Memnuniyetin,uzunsürelibaùl×l×küzerinde doùrudan deùil ancak sadakat yolu ile dolayl× olarak etkisi gözlemlenmiütir. 3. Uzun süreli baùl×l×ù×n, sadakat davran×ü× ile uyumlu olduùu doùrulanm×üt×r. Bu da beklenen ve doùrulanan bir sonuçtur. 4. Alternatiflere aç×k olmak alg×s×, uzun süreli baùl×l×k üzerinde olumlu etki yapmaktad×r. Baùl×l×k düzeyi artt×kça, müüteriler, alternatif marka ve ürünlere bakmamaktad×r. Bu da beklenen ve doùrulanan bir sonuçtur. 5. Güven alg×s×n×n, alternatiflere aç×kl×k alg×s× üzerinde olumlu etkisi gözlen- miütir. Güven artt×kça, alternatif marka ve ürünlere ilgi azalmaktad×r. Bu da beklenen ve doùrulanan bir sonuçtur. Veri analizinde, ev klima kullan×c×lar×, ürün kullan×m sürelerine göre üç gruba ayr×lm×üt×r. Bunlar, • Bir y×ldan az süreli kullananlar (“k×sa süreli” kullan×c×lar) • Bir ila üç y×ll×k kullan×c×lar (“orta süreli” kullan×c×lar) • En az üç y×ll×k kullan×c×lar (“uzun süreli” kullan×c×lar) • Müüterilerin klima sat×n al×rken mevzuat bilgisine sahip olup olmad×klar× ve ön fiyat Tablo 1. Türkiye’deki Baz× úl Gruplar×n- daki Klima Sahipliùi Oranlar× [3] Bölgeler Klima Sahiplik Oran× (%) úzmir 47,79 Antalya, Isparta, Burdur 37,82 Manisa, Afyon, Kütahya, Uüak 13,89 Ankara 2,35
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=