Tesisat Dergisi 23. Sayı (Eylül-Ekim 1996)

OKUYUCU KÖŞESİ GENÇ BİR TESİSATÇININ SESLENİŞİ ! Filiz PEHLİVAN Mak.Müh. FNPLTD.ŞTİ. Makina Mühendisliği eğitiminin geniş yelpazedeki eğitim programının içinde merak ve heyecania koşuştururken, ısı ve akışkanlar dünyasının cazibesine kapılıp işte benim gelecekteki durağım demiştim. İstediği konuda çalışma şansına sahip nadir insanlardan olmalıyım ki tasarım ve uygulamaya yönelik faaliyet gösteren, özel sektörün acımasız iş çarkına fazlasıyla sahip olan bir işyerinde bu dünyaya atıldım. Ve anladım ki, okul hayatı ile iş hayatı birbirleriyle yakın gitmesi gerekirken ne yazık ki uzak kalmaya çalışan iki ayrı kutup gibiydi! Makina Mühendisi olmuştum belki ama Tesisat Mühendisi olmak ayrı bir eğitim istiyordu ve bu eğitimin yolunu belirlemekte bana düşüyordu. Okul dönemimiz boyunca teorinin içinde yüzerken pratiğe ne kadar da uzak kalmıştık! Bir kazanın içinde ısınan suyun atomlarının üzerindeki yük dağılımını öğrenmiştim ama kazan kataloğunu yeni görüyordum, havanın hareketlerini tanımlayan pek çok formülde vardı ders notlarımın arasında ama kanal tasarımı yapmak çok farklıydı. Tesisat Mühendisi olmak, Makina Mühendisi olmak için gösterdiğimiz çabalara eşdeğer bir mücadele ve emek gerektiriyordu. Bu mücadeleyi gösterip Tesisat Mühendisi olarak çalışmak ve bu işin hakkıyla yapılmasını sağlamakta mücadelenin farklı bir boyutuydu. Meslek hayatımın ilk günlerine ait yaşadığım kaygıları neden mi hatırladım? Tesisat Mühendisi olarak yetişme şansına sahip olmuş ve şu anda projeci olarak bu mesleğe katkıda bulunmaya çalışan bir tesisatçı olarak artık yeni projecilerin yetişebileceği ortamların azaldığını hissediyorum. Belki de tasam, yeni savaşçılara ihtiyacı olan sektörün, amacı sadece para kazanmak felsefesi ile proje üreten kişilerin elinde lekelenmesi! Bir hocamız "Doktorların hataları gömülür ama mühendislerin ki asla" derdi. Ben de diyorum ki; daha öğrenilecek çok şeyin olduğunu düşündüğüm böylesi geniş bir yelpazede çalışan tesisat mühendisleri olarak doğrulardan hiçbir koşulda taviz vermeden iyi şeyler üretelim. Kendimiz için iyi, ülkemiz için iyi, yarınlarımız için İYİ! TMD'NİN GÖRÜŞÜ GENÇ MESLEKTAŞIMA Prof. Dr. Macit TDKSOY Genç meslektaşım Filiz PEHLİVAN'nın, eğitimi ile meslek hayatı arasında gözlemlediği farklılıkları dile getiren satırlarını okurken, Tesisat Mühendisliği eğitimi alanında son beş yılda yapılan çalışmaların bir kez daha ne kadar yerinde çabalar olduğunu görmek beni mutlu etti. Bir öğretim üyesi olarak, Makina Mühendisliği eğitimlerimizin mükemmel olduğunu söylemek isterdim. Şüphesiz değiller. Ama genç meslektaşımın 'okul ve iş hayatınınayrı birer kutup olduğu' 'teorinin içinde yüzerkenpratikten uzak kalındığı' şeklindeki düşüncelerini, eğitimlerimizi yönlendirmesi gereken rehberler olarak kabul edemiyeceğimi de belirtmek isterim. Bunu söylerken, eğitim hayatı içinde kendisini yetiştirmek istediği alanda daha iyi düzenlenmiş tasarım dersleri alamamış olmasını doğru bulduğumu ima etmek istemiyorum. Söylemek istediğim, böyle bir eğitimi almış olsaydı bile, iş hayatında yine eğitimini yeteriz bulacağı düşüncesinde olmam. Eğitim bir üretimdir. Dar anlamda ürün, bir veya birkaç gereksinimi karşılar. Ancak yetiştirilen mühendislerin, dar bir alanda bilgi ve beceri sahibi olmuş bir teknisyen yerine, kendini yetiştirme ve kendi kendine öğrenebilme yetenekleri geliştirilmiş, 'bilinmeyeni yaratmaya çalışan", 'sanatçılar' olması fikri, mühendislik eğitiminin temelinde yatar. Mühendislik eğitimi içinde opsiyon.kol, dal diye isimlen-dirdiğimiz paketçiklerin içinde yer alan derslerin amacı da, ne kadar başarabildiğimizin tartışmaya açık olduğunu belirterek, onları bu alanlarda uzman yapmak değil, onların sentez yeteneklerini geliştirmek, çok çözümlü mühendislik dünyasıyla tanıştırmaktır. Var olduğunu sanmak istediğim böyle bir eğitimden sonra, mühendisin kendisini eğitebileceği olanaklar ülkemizde mevcut mudur? Bu konuda genç arkadaşımla aynı görüşteyim. Bu olanaklar hem çok az, hem de belirttiği gibi 'yolunu kendi kendine bulmak' söz konusu. Yalnız birşeylerin artık değişmeye başladığını, en azından değiştirilmeye çalışıldığını genç meslektaşıma anımsatmak istiyorum. Ben hep tersini yapsam da, gel, bardağın dolu olan kısmına bakalım. Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesinin düzenlediği !.Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ile başlayan süreçte, 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=