Tesisat Dergisi 225. Sayı (Eylül 2014)
17 Tesisat Dergisi Sayı 225 - Eylül 2014 GÖRÜNÜM ve yönetimlerini bilmesi gerekir. Bugüne kadar bu tür yarışmalar yapılarda ısı kayıp ve kazançların ısı yük hesapları, cihaz seçimleri gibi temel konular yanı sıra bugün yenilikçilik ve yaratıcılık yöntemleri gündeme gelmiştir. Bu yönden eğitimde enerji üretimi, sürdürülebilirlik, verimlilik, geri kazanma gibi uygulamaya dönük Ar-Ge araştırmaları sek- töre çok değerli elemanlar yetiştirmektedir. Bu nedenle ödüllerin Ar-Ge araştırmalarına yönelik olması çok yararlıdır. İhtisasa yönelik hizmetlerde pompa sis- temleri, kazan imalatı, armatürler, sismik önlemler, deprem önlemleri gelişimleri çok hızlı olmaktadır. Buna yönelik teşvik ödülleri de çok faydalıdır. Dolayısıyla konu ne olursa olsun hızla gelişen sektörde değişime ve ve- rimliliğe yol açan çalışmalar teşvik edilmelidir. Üniversite programları çerçevesinde yapılan bu çalışmalar yanı sıra ASHRAE, ASPE, NFPA standartlarına DIN normlarına, EN yönetme- liklerine yönelik uygulanabilir araştırmalar çok faydalı olup bu konudaki hizmetlerin ödüllendirilmesinde çok geç kalınmamalıdır. nameleri, yerel yönetim yönetmelikleri ve bunlara ilişkin yasa ve kararnameleri içeren mevzuat, yapılarda aranan asgari koşulları belirler. Bu anlamda devlet veya onu tem- silen yerel yönetim tarafından, yapıların denetim ve kontrolü sağlanır. İmar Yasası ve yapı kodları arasında amaç ve kapsam yönünden farklılıklar mevcuttur. 03.05.1985 günlü 3194 sayılı İmar Kanunu; yerleşke verileri ile bu yerleşimdeki yapılaş- maların plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun elde edilmesini amaçlar. Bu amaçla belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında yapılacak yapılar, imar yasalarının hükümlerine tabidir. İmar yasaları, imar planları ile ilgili esasları belirler. Yerleşim bölgelerinde haritası bulunmayan bölgelerin haritaları bu yasalar çerçevesinde hazırlanır. Bölge planlarının yanı sıra imar planları kapsamında nazım imar planları ve uygu- lama imar planları yapılır. İmar yasalarının uygulamasında Çevre ve Şehircilik Bakanlı- ğı, ilgili bakanlıklar, Devlet Planlama Teşki- latı, valilikler ve yerel yönetimler yetkilidir. İmar planları yerleşimlerde başka kamuya ait gayrimenkuller ile bunlarla ilgili irtifak hakları, ifraz ve tevhid işleri tescil ve şüyu işleri, arazi ve arsa düzenlenmesi, parse- lasyon işlemleri gibi yerleşke esaslarının belirlenmesinin yanı sıra, yapı ve yapı ile ilgili esasları içerir. İmar planlarının düzenlenmesinde, plan- lama alanlarının özelliğine ve plan türüne göre arazi, arazi sınırları, fiziksel yapı (jeolojik durum, akarsu ve taşkın alanları, iklimverileri, toprak karakteristikleri, bitki örtüsü, sulama alanları, yeraltı ve yüzeyi su kaynakları özel- likleri, maden kaynakları, çevresel etkinlikleri koruma alanları, demografik yapı ve sosyo-e- konomik özellikler, teknik altyapı olanakları, ulaşım, enerji, çöp, içme suyu, kanalizasyon gibi) verileri ile planın gerçekleşmesini sağ- layacak uygulama araçları, kurumsal yapı ve denetim konularına dair ilkeler yer alır. Ayrıca, imar yasalarında yapı ile ilgili kurallar olarak yerleşik alan, yerleşme alanı, parsel özellikleri, bina cephesi, derinliği, parsel cephesi, parsel derinliği, ayrı-bitişik, ikiz özelliği taşıyan binaların, bodrum, zemin kat, asma kat, normal kat, saçak seviyesi, bina yüksekliği, bina taban alanı, çıkmalar ile yapılarda aranacak şartlar belirlenmekte; evlerde ve konutlarda bulunması gereken piyesler kapsamında, oturma odası, yatak odası, mutfak, banyo ve hela olarak asgari adet koşulları sınır- landırılmaktadır. Yapı kodları ise; imar yasalarının teknik ayrıntılarını içeren ayrılmaz zorunlu kural- larıdır. Bilim ve tekniğe, gelişen teknolojiye pararel olarak, sağlıklı yapı tanımını içeren ülke ve bölge standartlarını kapsar. Ülke çapında yapım teknolojisinin temel ilkeleri çerçevesinde yerel bölgelerin iklim, coğrafi ve doğal yapısı ile kültür ve yaşam düzeyine göre farklı tanımları içerir. Yapı kodlarının amacı sağlıklı ve güvenli yapı elde etmektedir. Bu anlamda bütün yapılarda aranan asgari mimari, yapısal tasarım (statik), mekanik tesisat, elektrik, yangın, gaz, yapı fiziği, deprem ve doğal afet önlemleri bu kodlarda belirlenir. Yerel yönetimler, bölgelerinde bu koşullara uy- mak, yapı izin ve ruhsatlarını bu çerçevede vermek zorundadır. Bu nedenle mevzuat (standart ve kodlar) kapsamında “Yapı Denetimi“ kamusal bir denetim olup, yerel yönetim yetkisinde sorumlu yetkin elemanlar tarafından yapılır. Dikkat edilecek husus, bu elemanların yasa kapsamında görev için eğitilmiş, güvenilir, dürüst ve sorumlu kişiler olmasıdır. Yapı üretiminde yönetim, tasarım, uygula- ma, işletme ekiplerinin yetkili hizmetleri; imar yasalarına, yapı kodlarına uyumun ötesinde “Yapı Teknolojisi Bilimi“ kural- larına göre profesyonel kişiler tarafından yapılır. Bu hizmetler, benzer tarzda uzman müşavirler tarafından denetlenip, mütesel- sil sorumluluk altında onaylanır. Konut ve Ev Standartları Eş anlamda kullanılan bu sözcüklerin arasın- da aslında büyük farklılıklar bulunmaktadır. “Konut“ bir barınak, “ev“ ise bir yaşam mekanıdır. Insanoğlunun “Evimi Özledim“ deyiminde, maddi ve manevi değerler öne çıkar. Bu anlamda ev tanımı; aile biriminin huzur, konfor, estetik içinde yaşamaları ile değerlendirilen bir yuva anlamı taşımaktadır. Ev ve konutun ortak yönleri ise, mimari este- tiğin yanı sıra teknolojik olanaklarıdır. Zorunlu standartların öngördüğü kuralların yanı sıra, mimari olanaklarla başlayan iç mekan zen- ginliği, konfor şartlarıyla birleşerek lüks bir yaşam düzeyi sergilemektedir. Çağımızda evlerin yapı teknolojisi yönünden nitelik ve kalitesi; çevre koşulları, yerleşke olanakları ve iklim verileri ile önem kazanır. Evler ister müstakil bir konut, ister bir apartman dai- resi olsun, sağlıklı bir yerleşim zenginleşir, teknoloji ile değer kazanır. İmar yasalar, yapı kodları, kat mülkiyeti kanunu, ülke satandartları, kamu şart-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=