Tesisat Dergisi 220. Sayı (Nisan 2014)

GÖRÜNÜM 16 Tesisat Dergisi Say× 220 - Nisan 2014 Mimarl×k, mühendislik camias×n× oluüturan bilim ve teknoloji ailesinin zerafetini simgeler. Mimarl×k renkli ve çok yönlü, ufku ve boyutlar× geniü, hassas ve duy- gusal bir meslektir. Mimarl×k toplum için koruyucu- dur; yön gösterir, örnek olur, kültürel zenginliklerin kaynaù×n× oluüturur.” “ Celal OKUTAN zelliùe endekslenen, bilim ve teknoloji ile zenginleüen bir meslektir. Mimarl×k, mühendislik camias×n× oluüturan bilim ve teknoloji ailesinin zerafetini sim- geler. Mimarl×k renkli ve çok yönlü, ufku ve boyutlar× geniü, hassas ve duygusal bir meslektir. Mimarl×k toplum için koruyucu- dur; yön gösterir, örnek olur, kültürel zen- ginliklerin kaynaù×n× oluüturur. Bu yönleri ile mimari deùerlere eriüilmesi zordur. Genel olarak mühendisler, mimarlar× fen bilimlerinden, teknolojiden ve üretici olmak- tan uzak, daha doùrusu uçuk görür. Özellikle ülkemizde bu düüünce hakim olmuü; iüveren yat×r×mc×, tüketici, ve kullan×c× olanlar×n çoùu bu kesimde yer alm×üt×r. Hal bu ki mimarlar toplum için, onlar fark etmeden yol gösterici, yönlendirici ve eùitici olmuülard×r. Günümüzde mimarl×ù×n doùurduùu iç mimar, üehir planlamac×, peyzaj mimar×, endüstriyel tasar×m ve benzeri sanat dallar×, teknolojiye yard×mc× olan inan×lmaz yarat×c× unsurlar× kullan×r. Fark×na varmad×ù×m×z özgün beyin gücünü ve insan tasar×m×n× sezdiùimiz takdirde, mimarl×k mesleùinin deùerini anlayabilmemiz mümkün olmaktad×r. Mimari yar×ümalar×n en büyük özelliùi, öz- gün tasar×m× yakalamakt×r. Bu yar×ümalar×n deùerlendirilmesinde jüriler zorluk çeker. Deùerlendirme kriterleri aras×ndaki gizli te- mel ilke, yarat×c× tasar×md×r. Ülkemizde mi- marlar×m×z×n geliüiminde büyük katk×s× olan bu yar×ümalar×n temelinde yatan amaç, bu yarat×c×l×k say×l×r. Bu aç×dan mimarlar; düüünceleri, görüüleri, yaüamlar×, giyim ve davran×ülar× ile s×ra d×ü× bir görünüm sergilerler. Allah’×n özel kulu olmalar× ile onurlan×rlar; tabiat×yla bu farkl×l×k hepsine özgü olmakla beraber, bu onuru taü×man×n gururu bütün mimarlara aittir. Güzel sanatlar ve mimari yay×nlara göz att×ù×m×zda duyduùumuz tutku, mimari deùerler ile zenginleüir. Mimarlar×n pratik uygulamalardan uzak, yarat×c× düüüncele- rinde yer alan ideolojileri, hayalleri, beùeni- leri, renk ve vizyonlar× ilginçtir. Bu ayr×cal×ù× görmek ve onlara öncelik tan×mak gerekir. Mimarl×k Mimarl×k ‘bilimsel bir sanat’, yarat×c× bir meslektir. Estetik ve mekan zenginliùini ayn× ortamda yaratma sanat×d×r. Bu yön- leri ile toplumlarda bireyler mimarl×ùa ilgi duyar. Ayr×ca insanoùlunun görgü ve bilgisi, bulunduùu yaüam koüullar×nda kendisini bu alana iter. Bir yönü ile mimarl×k, müzik sanat× gibidir. Dinleyenler ile uzmanlar aras×nda farkl× alg×lan×r, deùiüik yönleri ile eüleütirilir. Öyle ki; mimarl×kta eleütiri daha kolay olduùu gibi, iüi bilen ve bilmeyen pek çoklar× bu mesleùe ilgi duyar. Diùer taraftan mimarl×k eùitimi alm×ü, diploma yetkisini kazanm×ü her mimar, mimar say×lmaz. Diùer meslekler gibi belirli deneyim ve üretim baüar×s×n×n yan× s×ra yetenek aran×r. Bu yönleri ile mimarl×k camias×nda baüar×l× tasar×m mimar× say×s× çok azd×r. Önemli olan mimarinin diùer mesleklerden farkl×l×ù×n× görebilmektir. Mimarl×kta eùitim, bu hedeflere yöneliktir. Mimari eùitim, temel tasar×m ilkelerinin ötesinde, doùada mevcut unsurlar×n ye- niden keüfi, bir araya getirilmesi, üekil ve biçim verilip, ‘creative’ üekilde sunulmas×n× gerektirir. Bilimsel sanat×n ‘yarat×c×l×ù×’ bu yönden aù×rl×kl×d×r. Dolay×s×yla mimarl×k; tarih, coùrafya, matematik, felsefe, fizik gibi bilim dallar×n×n yan× s×ra, toplumun sosyal, ekonomik, politik yönlerine ve estetik gü- Yolsuzluk Üzerine Bat×l×lar×n ‘Corruption’ dedikleri yolsuz- luk usulleri, çaùdaü yaüamda geliümiü ülkelerde etkin; geri kalm×ü ve geliümekte olan ülkelerde yayg×n bir uygulamad×r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=