bedeninin arayışı içinde terkediyor, büyük galeriden aşağıya iniyor, yine eğilerek geçti ğimi z yatay bir tünelch:n (F) Kraliçc'nin Odası'na (G) giriyoruz. Kral Odası'nın ihtişamı ile kamaşmış gözlerimiz, bize başka bir şeyi gösteremiyor. Çıkıyoruz. Büyük galeride, Eski Mısırlılar'ın iki torunu, iki "yeni" genç ingi lizkızına, Kleopatra ile Anthonious'u oynamayı teki ifed iyorlar. Resim 7 : Sfenks ve Biz. Kral ve Kraliçe Odaları'nı gördükten sonra, Mısırlıların erkek-kadın ayırımlarını farkeden İ ngi lizler, bu oyuna ne diyecekler bilemiyorum. Tarih bir kez daha tekerrür edecektir belki de, kimbilir. Dışarı çıkıyoruz. İçinin etkisi, dışını daha da yüce leştiriyo r. Niye, diye soruyorum kendi kendime. Sorumu ve cevabını Ceram'da (3) buluyorum: "Ama, Allah aşkına, firavunların böyle dünyada eşi olmayan boyutlarda mezar yapmalarına sebep ne idi" "İnancın gücü her çeşit politik ve ahlaki düşünceyi bastırıyordu. Firavunların eserleri sınırsızlı ğa kadar varan ve toplum düşüncesinden yoksun bir bencilliğin ürünle ri idi"... "Bunlar yalnız firavun için, yalnız onun ruhu, onun Ka'sı içindi" Galiba ben başka soruların cevaplarını da buldum. Neyse. Keops ile Kefren'in arasından geçip, zoomorfık tanrılardan antropomorfık tanrılara geçişin simgesi olan Sfenks Temsili Firavun köyü Nil üzerindeki bir ada üzerinde kurulmuş. Bir motorun çektiği sal üzerinde, anfıtiyatro şeklinde tek yöne dizilmiş sandalyelerimizde, papirüs bitkisi ile çevrelenmiş Nil kolları içinde, kah bir heykeli, kah motor yaklaşırken hareketlenip, temsili olarak ekip biçmeye, şarap ve papirüs yapmaya çalışan Eski Mısırlılar'ı seyrediyoruz. Motor gürültüsü içinde tesettürlü mihmandarımızı pek anlamıyoruz. Ancak kıyıda çalışanlara el sallayarak iletişimsizliğimizi gidenneye çalışıyoruz. Mihmandarımız bize ada üzerindeki diğer taklit yapıları -Kral Tutankamon'un mezarı da bunlar arasında - gezdiriyor. Mısırlılar'ın, bir ile kendimizi görüntüledikten sonra, önündeki kafeteryaya geliyoruz. Yorgunluk ve susamışlı k bizi Stela'ya - güzel bir Mısır birası -teslim ediyor. Sfenks'i arkasındaki üç güzel Resim 8 : Firavun Zamanının Köyü. ile, Keops, Kefren ve Mikerinos, başbaşa bırakıp, bahçe lerinde mandaların yattığı evlerin sayısının giderek azaldığı yollardan şehrin merkezine, Nil'e doğru gidiyoruz. Firavun köyünü (Pharaonic Yillage) gezeceğiz. senenin 365 gün olduğunu bildiklerini ispatlayan bir Zodiak replikası önünde, aslınııı British Museum'da olduğunu söyleyen m ihmandırımıza soruyorum: - Aslıııı İngilizlerden istediniz mi? Şaşırıyor. Samrım böyle bir soruya TESİSAT DERGİSİ SAYI 22 teknik gezi daha önce hiç muhatap olmamış. Okuduklarım ve gördüklerim, Mısır'da kalan eserlerin "eser" miktarda olduğu izlenimini veriyor bana. Kleopatra İğnesi (bir diki litaş), Mehmet Ali Paşa tarafından İngilizlere hediye edilmiş. Şimdi Londra'yı süslüyor. Mısırlı rehber kardeşim . Siz de bizim gibi geç kalmışsınız. Bizim sizden tek farkımız sizin dikil itaşlardan birinin bizde olması. Toprağımızın mirasıııı şimdi İngiltere'de, Fransa'da, Almanya'da, Rusya'da ve daha nice yerlerde biletle seyretmek zorundayız. Evet size Zodiak'mızı bize de Zeus Altar'ımızı ve daha nicelerini geri versinler! Akşamın güzelliği tekrar Kahireye çöktü. M ı sır'da, yazm, soğuktan hasta olma başarısmı gösterebildiğim, Sheraton'un Lübnan Lokantı sı'ndayı z ve tadlarma çok yabancı olmadığımız mezelerle, Lübnan Rakısı içiyoruz. Bir döı1lü bize sadece sözlerini anlayamadığımız, ama tahmin ettiğimiz, bizim şarkılarımızı(!) söylüyorlar. Arak'm keyfiyle ince saz takımma "Ada sahilinde bekliyorum"u mırıldanıyorum. Çalmaya başlıyorlar. Biz Türkçe onlar Arapça, birlikte • söylüyoruz. Yalmz bu şarkı mı? Hayır. Fantezi popun bazılarını da orada ammsıyoruz. Ne çabuk bizden uyarlam ışlar! Bir oryantal dans değildi, bir doğu balesiydi. o bir bir..... Duraksıyorum. Cümlenin devammı getirmemi bekliyor, sayın Sait Omare+ doğru tammı bulmaya çalışıyorum. Nihayet, sanki bir dinsel gösteriydi, el iyorum. Mısır'a giderken saym Omare'den bilgiler almıştım. Dönüşte sohbet ediyoruz. Doğru, oryantal dansın kökü, Mı s ır'daki eski dinsel tören lere clayamr, diyor. Demek ki Arak değil miş, bu dansı ben de çok etkileyici kılan. Dostlarıma anlatırken, 1 .5 saat sürdü, diyorum. O canlı ritimler içinde, notaları paylaşan
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=