değiştirerek yapılan kapasite kontro ludur. Diğer tip kapasite kontrolü ise sarmal elemanlardan biri üstündeki ağızların açılıp kapatılarak bypass suretiyle yapılır. 5. Trochoidal Kompresörler Trochoidal kompresörler daha çok düşük kapasite li, yüksek hızl ı , kompakt, soğutma kompresörleridir. Epitrochoid ve hypotrochoid olmak üzere iki tip trochoid kompresör mevcuttur (Şeki l 7). Trochoid kompresörler, gün ümüzde bazı otomobil motorlarında kullanılan Wankel motor ları na benzer. Silindirik bir muhafaza içine ye rleştiri lm iş trochoidal geometrideki piston kom presörü n çalışması sırası nda eksentrik olarak döner. Piston dönüşü sırasında silindirik muhafaza ile arasında kalan hacime gaz emilir. Emilen gaz ileriki safhalarda hacmin küçülmesi vasıtasıyla sıkıştırılır ve silindir yüzey indeki çıkış ağzından dışarı atılır (Şekil 8)·. Trochoidal kompresörler hareketli parça l arının az o lması sayesinde yüksek verimli liğe sahiptirler. Ancak piston ile silindir arası n daki sızdırmaz lı k diğer kompresö rl erde olduğu gibi sıkıştırma oranını etkiler. Santifüj Kompresörler Turba kompresörler olarak da adlandırılan santifüj kompresörler, dönen rotor ile sürekli akan akışkan arasında TEORİ .Emme 1 Sıkıştırma Şekil 8. Rotor Giriş Yönlendirme % Kanatçıkları /,.·0 • '~""' Şekil 9. açısal momentum değişimi prensibi ile çal ış ı rlar. Etkin bir momentum transferi için kompresör yüksek hızda çalışmalıdır. Soğutucu akışkan kompresör haznesine eksenel doğrultuda girer ve radyal yönde çıkar (Şekil 9). Motor hızı santifüj kompresörler için 1800 ile 90.000 rpm arasında olab ilir. Akışkanın kompresöre giriş basıncı 14 ila 700 kPa arasında değişebilir. Çıkış basıncı ise 2 Mpa'a kadar çıkabilir. Ancak bu gibi yüksek basınçları tek kademede değil birden fazla kademelerde sağ larlar. Bu amaçla iki, üç ve dört rotor konularak değişik 20 Çıkış kademelerde sıkıştırma yapılabilir. Santifüj kompresörler yapıları itibariylepiyasadaki birçok soğutucu akışkanı kullanabilirler; ayrıca değişik kapasitelerde üretilebildikleri için birçok soğutma uygulamasında kullanım alanı bu labilirler. Kapasite kontrolü iki şekilde yapılabilir . Giriş yön lend irme kanatçıkları ile yapı lan kapasite kontrolünde kanatçıkların açısı değiştirilerek rotora giren gaza belli bir açı verilir. Diğer tip kapasite kontrolü ise sürücü motorun hızını değiştirerek yapılan kapasite kontrolüdür.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=