tipte üretilirler. a) Açık b) Yarı hermetik c) Hermetik Amonyak kullanılan kompresörler ise soğutucu akışkan ile hermetik motor malzemelerinin uyumsuzluğu nedeniyle yanlızca açık tipte üretilirler. Açık tip pistonlu kompresörlerde, krank mili dıştan tahrik almak için krank muhafazasının dışına çıkar. Yarı hermetik kompresörler, yapı itibariyle hermetik kompresörlerdir ancak tamir ve bakım kolaylığı sağlamak için civatalarla tespit ed ilmiştir. Hermetik kompresörlerde, motor ve kompresör aynı muhafazanın içindedir. Motor mili ile kompresör krank mili entegre haldedir ve motor soğutucu akışkanla temas eder. Hermetik kompresörler çoğunlukla sızdırmazlıklarının sağlanması amacıyla çelik bir muhafaza içine yerleştirilip kaynakla monte edilirler. 2. Kanatlı Kompresörler a. Sabit Kanatlı Kompresörler Sabit kanatlı kompresörler daha çok ev tipi buzdolaplarında ve gücü 2 kW'a kadar olan klima cihazlarında kullanılırlar. Bu tip kompresörler eksentrik olarak dönen bir rotor ve yayl ı bir kanatçıktan oluşur. (şekil 2). Motordan aldığı hareketle dönen bir mile eksentrik monte edilmiş rotor sürekli olarak yayla desteklenen kanatçıklar temas halindedir. Piston saat yönünde dönerken emme ağzından soğutucu akışkanı emer. Rotor dönüşü sırasında emdiği akışkanı sıkıştırır ve dönüş sonunda kondensere bağlı çıkış ağzından basınçlandırılmış gazı atar. TEORİ Rotor ve silindir gövdesi sürtünmesi ve aşınmasının azaltılması amacıyla her iki yüzey de iyice parlatılmış ve temizlenmiş ayrıca birbirine sı kı bir şekilde monte edilmiş olmalıdır. Kompresör çalışırken düşük ve yüksek basınç bölgeleri arası nda, her iki bölgenin birbiriyle irtibatını önleyecek bir yağ tabakası oluşur. Ancak kompresör durduğunda bu yağ tabakası bozulur, düşük ve yüksek basınçlar birbirini dengeler. Bu nedenle yüksek basınçtaki gazın kompresör aracılığıyla evaparatöre geri kaçmasını önlemek için emme yada çıkış ağzına bir çek valf konması gerekir. Şekil 2. b. Hareketli Kanatlı Kompresörler Hareketli kanatlı kompresörlerde sabit kanatlı kompresörlerin - Kondenser Çıkışı Çıkış Ağzı Hareketli Kanatçık ·Silindir Şekil 3. tersine kanatlar rotorun üzerindedir. Yaylı bir mekanizmayla rotora bağlanmış kanatçık sayısı kompresörün büyüklüğüne göre 4 ila 16 arasında değişebilir (Şekil 3). Kanatlar ile silindir arasındaki temas yayların sağladığı itme kuvveti Erkek Rotor Şekil 4. 18 dışında rotorun dönüşü sırasındaki santrifüj kuvetleri ile de sağla nı r. Kanatlar ile silindir arasındaki yüzeyde sabit kanatlı Çıkış Ağzı
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=