Tesisat Dergisi 216. Sayı (Aralık 2013)
MAKALE 86 Tesisat Dergisi Say× 216 - Aral×k 2013 K×s×m 3: O 2 ve CO Kontrolü Hava ihtiyac× deùiüken olduùundan brülör en zorlu iklim üartlar×nda dahi O 2 düzelt- mesini yapmak zorundad×r. Bunu yaparken de emin olabilmek için fazladan O 2 üflen- mesi gerekir. Bunun anlam× fazladan içeri al×nan hava ile kayda deùer bir enerjiyi bacadan atmosfere göndermektir. O 2 probu sürekli olarak gerçek yanma havas× ihti- yac×n× ölçmeyi saùlar. Bu yolla % 2 kadar yak×t tasarrufu yap×labilir. Oksijen kontrolü olmayan sistemlerde havan×n yap×s× sabit farz edilir. Halbuki hava k×ülar× yoùun, bunun tersine yazlar× hafif olmaktad×r. En kötü senaryoda Sibirya’da kara k×ü×n orta- s×nda geceleri fan -30 °C de, birkaç ay sonra ise yaz ortam×nda çöl üartlar×na göre +40 °C ye ayarlan×r. Unutmamak gerekir ki dünyan×n baz× yerlerinde gün içinde s×cakl×k deùiüimi 40K olabilmektedir. Güvenlik Mevzusu: Fazla Hava Eùer fan ç×k×ü× ve hava damperleri sabitlen- diyse, brülör hava sand×ù×na k×ü aylar×, yaz- lara göre daha fazla oksijen gelecektir, ayn× zamanda yak×t nispeten sabit kalmaktad×r. Demektir ki k×ü aylar×nda sistemde oksijen ihtiyac× fazlas×yla karü×lan×rken yaz aylar×n- da oksijene duyulan ihtiyaç artacakt×r. Sonuç olarak kötü senaryoda kurumlu bir alev ortaya ç×kabilir veya dengesiz çal×ümadan dolay× hata verebilir.. Kötü Senaryoya Göre Devreye Alma Ayarlanarak sabitlenmiü hava ve yak×t oranlar× ayarlar d×ü×ndaki durumlara tepki veremez. Bu sebeple ilk devreye alma esnas×nda en s×cak hava koüullar×na göre yeterli yakma havas× miktar× ayarlan×r. Tabi bu durumda haddinden fazla yakma havas× yüzünden yak×t sarfiyat×- n×n artmas× kaç×n×lmazd×r. Günlük veya anl×k olarak çevre s×cakl×ù× ve bas×nca göre oksijen kontrolü yapabilen sistemler bu durumdan muaflard×r. Bu kontrolü yapabilen sistemler fazla yakma havas×n× belli s×n×rlar dahilinde tutarlar ve çevre s×cakl×ù× ve bas×nçtaki deùi- üimleri dengelerler. Ayn× zamanda bu sistemler mekanik parçalar×n artan histerilerini ve kanal giriüinde biriken toz ve pisliùin oluümas×na mani olurlar. Az ama Öz: Oksijen kontrollü sistemler havay× ölçeklendir- se bile, bunu daha da hassas hale getirmek mümkündür. Karbon monoksit kontrol sis- temleri özel sensörler yard×m×yla baca gaz×n- daki karbon monksit miktar×n×n izini sürerek iületmenin s×n×rlar×n× belirleyip fazla havan×n miktar×n× daha hassas olarak belirlerler. O 2 / CO kombine kontrol sistemleri O 2 konsantras- yonu için operasyon aral×ù×n× belirlerler. Sistem devreye al×n×rken minimum O 2 seviyesine inil- dikten sonra CO oluüumuna izin verilir. Burada CO sensörü sistemi frenler ve içeriye daha fazla oksijenin gitmesini ister ve CO s×n×r×n× 0 ppm olarak kaydeder. Ayn× zamanda oksijen kontrolü için ise minimum seviyeyi bu sayede belirlemiü olur. Zirkonyum dioksit problar×n hizmet ömrü diùer problara göre daha uzundur. Otomobillerin alt k×s×mlar×na bakt×ù×m×zda da ayn× malzeme ile karü×laü×r×z. ± 0,2 % oran×ndaki çok küçük sapma toleranslar× ile 700 °C baca s×cakl×ù×na SAACKE SAACKE Çeviren / SAACKE Ozan úÇTEN Jens MEYER Stefan SCHULT Enerjiyi Daha Verimli Kullanmak Brülör Optimizasyonu Üç bölüm olarak ele ald×ù×m×z bu konu baül×ù×n×n son k×sm×nda oksijen ve karbon monoksit kontrollü sistemlerde enerji verimliliùini inceleyeceùiz.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=