Tesisat Dergisi 214. Sayı (Ekim 2013)

Sıvı Yakıt ve Gaz için Aynı Yanma Havası: Örnek olarak 10 MW güç üreten çift yakıtlı rotatif brülör (dönel çanaklı atomizörlü brülör) baz alınsın. Ortalama olarak %30 yükte 7.400 saaVyıl olarak çalışan ve birincil yakıtı doğalgaz kabul edilsin. Baca gazında ihtiva edilen oksijen miktarına bakıldığında; sıvı yakıt ile çalışırken %0,5 daha fazla olduğu varsayılsın. Doğal gaz fiyatı da 0.04 €/ kWsaat olsun. %30 yükle çalışırken ekstra fazla %0.5 hava Ekstra baca gazı kayıpları %0.22 Yıllık ekstra yakıt sarfiyatı 4.885 mı/yıl Yıllık ekstra yakıt maliyeti 1.950€/yıl Damper Kayıpları: Çok fazla bağlantı noktası (mafsal), uzun kollar ve zayıf makine bakımı üçlüsü bir araya geldiğinde brülörde boşluklar (laçka olma) oluşmasına sebep olacak yegane koşullartamamlanmış olur. Yakıtvalfi veya hava damperinde uzun bir çalışma periyodu sonrası boşlukların meydana gelmesi kaçınılmazdır. Bu küçük boşlukların toplam enerji verimliliği içinde göz ardı edilebilecek bir etkisi olduğu düşünülür. üşükyükte damperdeyapılan 2° açı değişikliği, tam yüktekinden daha fazla yanma havası ih– tiyacı doğurur. soo ile 90° arasında açıldığında çok etki yapmadığını, fakat 5o ile 10o arasında yapılacak değişikliğin bir dünya fark yarataca– ğını tahmin edebiliriz. Gaz damperleri içinde de aynı şey geçerlidir fakat hava damperleri üzerindeki etkisi yanında çok küçük kalır. Kolun uzunluğuna bağlı olarak, koldaki bir-iki milimetrelik boşluk hava damperinde 3derece kadar açıklık yaratır. Bu 3mm açıklık, faturayı şişirmeye yeter de artar. Hava fazlalık katsa– yısı % 5 kadar artar, bu da yakıt tüketimini arttırır. Hepsi bu da değil. Bu şekilde yıpranan sistem, kazan sisteminin enerji dengesini alt üst eder. Boşluklu Damper 10 MW' lık rotatif model brülörün doğal gaz yaktığını ve ortalama %30 yükte çalıştığı var– sayılsın. Sistemdeki 7 mafsalın toplam boşluk miktarı yaklaşık 3° olsun. Yakıt fiyatı: 0,04 €/ kWsaat kabul edilsin. %30 yükle çalışırken ekstra fazla %1.5 hava Ekstra baca gazı kayıpları %0.7 Yıllık ekstra yakıt sarfiyatı 15.500 m 3 /yıl Yıllık ekstra yakıt maliyeti 6.200 €/yıl Mekanik Boşlukları Sertaraf Etmek: Bir Damper- Bir Motor: Her kontrol elemanının ayrı bir servo motor tarafından kontrol edilmesinden beri, mekanik boşluklar minimuma inmiştir. 0,2°'lik aralık ayarlama toleransları ile elektronik olarak kontrol edilen servolar kesin ve aynı değerlerde kararlı olarak çalışırlar. Yıllar sonra dahi aynı kararlılıkta ve aynı tolerans aralıkları ile aynı pozisyonlarda sorunsuz olarak çalışabilirler. iki Yakıt- iki Kam: Her bir servonun çeşitli enerji çıktıları için ser- Bu mekan ik boş lu ki ara, gecikme, oy na ma Elektronik brülör kontrol sistemlerinde tüm brülör bestçe ayarlanabilmesinden beri farklı yakıtlar veya laçkalaşma ... Ne isim verilirse verilsin fonksiyonlan, mikro kontrolörlervasıtası ile ayrı ayrı için farklı programlamalar yapılmıştır._ önemli değil. Buradaki odak noktası, baştan kontrol edilmektedirler. Bu sebeple herdamper ve savma yapılan bakım veya brülör ayarlarından her vanayı yönlendiren ayrı bir servo vardır ve bu Daha Neler Yapabildiğini Görelim: dolayı bacadan atmosfere gönderilen büyük servomotorlarçeşitliyükkapasitelerindeçalışma- Hepsi bundan ibaret değil: Elektronik mü- miktarlardaki kaybedilen enerjidir. ları için münferit olarak programlanırlar. hendisliği mucizelerinin sundukları sadece 74 lesisat Dergisi Sayı 214- Ekim 2013

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=