Tesisat Dergisi 214. Sayı (Ekim 2013)

yüz tutmuş makinelerin dezavantajlar listesinde birinci sıraya yerleşir. Boşluk ve Gecikmeler: Mekanik sistemlerde en önemli kusurlardan bir de zamanla meydana gelebilecek parçalar arası boşluk veya oyna– malardır. Mühendisler, mekanik parçalarda meydana gelen bu boşluk veya aynamalara histerisis, yani gecikme derler. Bu duruma "laçka olma" adı da verilebilir. Sistemdeki kamlar ve matsallar aşırı baskı altında çalı­ şıyorlar ise aşınacaklar ve boşluklar meydana gelecektir. Bu mekanik boşluklar, inanılması güç miktarlarda yakıt israfına neden olurlar. Bu boşlukları tamamıyla yok etmenin imkanı yokturfakat minimize edilebilirler. Yakıtlar için Tek Bir Kam: Tek bir servonun tüm damperleri kontrol etmesi demek, her yakıt türü için sadece tek bir yanma havası ayarı demektir. Bu durumda ya yakıtlardan birine göre sistem ayarlanacak, diğer yakıta geçildiğinde yakıt israfı olacaktır ya da israftan kaçınılacak, ikincil yakıta geçildiğinde tam kapasiteye çıkılamayacaktır. Telafisi Yok: Sonuncu ve en önemli noktalardan biri de mekanik sistemler, hava sıcaklığı ve yakıt viskozitesindeki değimiere tepki veremezler. Bu nedenle, brülörler için kazan çevresinde veya bacadaki sıcaklık artışlarına bağlı olarak hava fazlalık katsayısı ayarı maksimum toleransla yapılmalıdır. Biri Hepsi için~ Mekanik sistemler birden fazla yakıt çeşidinin kullanıldığı durumlarda daha verimsiz çalışmaktadırlar. Çiftyakıtlı bir brülörü ele alalım. Bu brülörde de motorin ve doğal gaz yakılsın. Normal olarak her iki yakıt için gereken yanma havası miktarı farklıdır. Fakat burada hava miktarı sabit tutulup, gaz ve motorin miktarları yanma havasına göre ayarlanmaktadır. Bu durumdamotorin yakar– ken maksimum kapasiteye ulaşılamayacaktır. Çünkü aynı doğalgazla miktardaki motorini Modern mekanik kontrol: Bir servo motoru(6) hava damperini(l) ve yük kontrolünü sürmektedir. Bağli bulunduğu karnlar gaz kontrol vanastnl(2), primer hava damperi(3) ve s1v1 yaktl damperini(4) kontrol etmektedir. (SAACKE) Dayamk/1, basit ve inatçi: i§te bu O. Büyükbabalartm/lingençliky11/an O'nun alttn çağtydl. Vidalarla ayarianabilen iki kam1 (1) vard1r. Kontrol kolunun (2) pozisyonuna göre, hava damperiniçe§it/i vatyasyonlarda döndüren bir diğer kam(3) mevcuttur. Stvl yakit veya gaztn miktan, kontrol kolunun pozisyonuna göre ayariamr. Her ikisi için de ayn ayn vanalar bulunmaktadir. yakmak için gerekli hava miktarı daha fazla- ikincil Yakıt, Daha Fazla Yanma Havası: ayarlardaki yanma havası ile canlı kalabilmesini dır. Hava sabit olduğundan, daha az motorin Devreye alma esnasında brülör birincil ve sağlamaktır. Tabii ki gereğinden fazla hava, ge- yakılabilecektir. Bunların tüm sebebi yine bir ikincil ya kıta karar verilir ve ona göre kurulum reğinden fazla yanma ve gereğinden fazla enerji servo motor ile tüm karnların kontrol edilmek ayarları yapılır. Mantıklı olanı, ikincil yakıtın da, üretimidir. Fazla enerji bacadan atılır, şişmiş bir istenmesidir. birincil yakıtın ayarlarında çalışabilmesini, o fatura olarak ay sonunda geri döner. 72 lesisat Dergisi Sayı 214- Ekim 2013

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=