Tesisat Dergisi 21. Sayı (Mayıs-Haziran 1996)

-------------�(PANEL)- satmamamız için bir neden yoktur. III. Dünya ülkelerinden Orta Asya Türki Cumhuriyetlerine, Sovyerler'den doğmuş olan diğer cumhuriyetlere ve politik ilişkilerimiz düzelirse bazı Arap ülkelerine sarış şansımız var. Burada rekabet ve kalite şartları daha kolay sağlanabiliyor. Ancak bürokratik kurallara dikkat ermemiz gerekiyor. Son dönemdeki atılımlarımızdan bir tanesi de müteahhitlerimizin yurt dışındason derece başarılı olmalarıdır. Müteahhitlerimiz yurrclışınclaki sranclarrlara uymalı . Çünkü Rusya'nın,Orra Asya ülkelerinin standartları farklıdır. Bu standartlara uygun bir pazarlama yaptığımız takdirde müteahhitlerimiz kanalıyla Avrupa dahil olmak üzere yurcdışına çıkılabilir. Bu konuda ümitli olmamız gerektiğine ve bir rakım başarılar kazanabileceğimize inandığımı belirtmek istiyorum. Prof. Dr. Nuri SARYAL: Teşekkürler sayın ATAUZ. Şimdi sözü sayın Celal OKUTAN'avermek İstiyorum. Celal OKUTAN: Teşekkürler sayın Başkan. Gümrük Birliği, Avrupa Birliği ile bürünleşmedc rol oynuyor ama gümrük birliği Avrupa'nın bütünleşmesinin amacı değil aracı durumunda. Avrupa Birliği'nin asıl amacı siyasi bütünleşme. Avrupa Birliği mevzuatına uymak zorundayız. Bu çerçevede konu yalnızca imaların kalitesi, rekaberin korunması, tüketicinin korunması i le sınırlanmıyor, demokratikleşme, insan hakları vb. tüzel vicdanda bazı yasal düzenlemelerin de yapılması gerekiyor. Gümrük Birliği, akrif tarafların her birinde rek bir tarifenin uygulandığı, birliğe dahil olmayan ülkelere karşı rek bir gümrük duvarının varolcluğu, birliğe dahil devletler arasındaki mal alış verişlerinde uygulanan gümrük vergilerinin ve eş etkili vergilerin tamamen ortadan kaldırıldığı ve alınan vergilerin üye devletler arasında pay edildiği bir birlik.Yani Gümrük Birliği'ne girişte ABD'den bir Cadillac ithal ersek % 10 oranında bir gümrük vergisi söz konusu olacak ama Belçika'ya ithal ettiğimiz zaman gümrük birliği nedeniyle% 7 oranında bir vergi ödeyeceğiz. Gümrük birliğine üye ülkelerden geldiği zaman % S'lik ortak tarife uygulanacak. Gümrük birliğine dahil olan bir devlere yapılan ithalatta o mala keneli kapımızdan girerken ödenen vergi Avrupa Birliği ülkeleri arasında paylaşılacak. Bu düzenleme bizim yasal düzenlemelerimizden çok farklı. Burada bazı zorluklarla karşılaşacağız. 6 Mart 1995 tarihinde Brüksel Anlaşması ile Gümrük birliğine dahil olduk. Aslında bugüne kadar bunun etkilerini hissetmedik. Çünkü bazı kolaylıkları daha önceleri Avrupa Birliği ve Gümrük Birliği adı altında bize vermişlerdi. Bugünden sonra etkilerini hissetmeye başlayacağız. Bu nedenle 3.2 milyar doları 5 taksitte ve 5 ayrı kanalla bize ödeyecekler. Bu da bizim gelişimimize bağlı. Ankara Anlaşmasından bu yana 32 yıl geçmiş ve biz, siyasi ve teknik mevzuatımızda hiçbir değişiklik yapmamışız. Zaten sıkıntı biraz da bundan kaynaklanıyor. Özellikle yapı teknolojisi ile ilgili standartlar Avrupa standartlarından çok farklı bir konumda. Bu nedenle düzenlemelere entegre olmak zorundayız. Globalleşen dünya ekonomisini incelersek, karşımızda ABD'nin temsil ettiği NAFTA ile Pasifik-Asya ülkeleri ve Avrupa Birliğini goruyoruz. Bunlar birbirleriyle rekabet halindeler.Bu TESİSAT DERGİSİ SAYI 21 ;-ı nedenle onları yakalamamız lazım. Globalleşen dünya içerisinde sermaye artık uluslararası şirketlerin büyük birikimi haline dönüşmüş. Bu da bizim gibi gelişmekte olan ülkelerin aleyhine bir durum. En önemli konu hizmer sektörünün yani ihtisasın,profesyonelliğin gelişmesi. Bugün Japonya'da hizmet sektörü %27 'lik bir dilimi kapsıyor. ABD 'de % 22, Türkiye'de ise % 6 civarında. Yani imalatta, satışta, tasarımda üretimin yapılması lazım. Türk ekonomisini incelersek bazı eksiklikler görürüz. Çünkü bizim ekonomimizde sermaye birikimi az. Düşük ücrete, zorlamaya dayalı bir gelişme oluyor. Hatta patronun da gece gündüz çalışarak kendini zorlaması soz konusu. Bu şartlarla Gümrük Birliğine girişimiz alt sektörde bazı kolaylıklar getirecek, özellikle mümessil olan firmaların temsil ettikleri ortaklıklar yatırım yapıp küçük sanayiiler kuracaklar. Ancak ağır sanayiide fazla şanslı ve hazırlıklı olmadığımızı goruyoruz. Dünya Bankası'nın isratistikleri ele bu olumsuzluğu gösteriyor. Tiirkiye'nin GSMH'si kişi başına 2970 dolar. Yani gelişmekte olan ülkelerin altındaki ülke sınırında, geri kalmış ülkelerin biraz ilerisinde. En yoksul ülke olan Mozanıbik'in GSMI-I'si 90 dolar, en zengin ülke olan İsviçre'nin GSMH'si 34.740 dolar. Yıllık enflasyonda dünyanın 13. ülkesiyiz, dış borçlarda 8. . nüfus

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=