Tesisat Dergisi 199. Sayı (Temmuz 2012)

HABERLER 32 Tesisat Dergisi Sayı 199 - Temmuz 2012 Türkiye’de 1,5 Milyar Dolara Ulaşan İklimlendirme Sektörü 2012 ’de Büyüme Ön Görüyor Dünya çapındaki büyüklüğü 85 milyarı bulan iklim- lendirme sektörü Türkiye’de de 2011 yılında 1.5 mil- yar dolara ulaşarak hızlı bir büyüme kaydetti. 2012 yılında da hava şartları tahminine göre yüzde 25 büyüyeceği düşünülen sektörün, yaz hazırlıkları son sürat devam ediyor. Türkiye iklimlendirme sektörünün pazar büyüklüğü 2010 yılına göre adet bazında yaklaşık yüzde 40, değer olarak yüzde 25 büyüyerek 2011’de 1.5 milyar dolarlık bir hacme ulaştı. Dünyadaki önemli iklimlen- dirme markalarının tahminlerine göre, 2012’de de büyüme göstereceği düşünülen sektörün en önemli handikapı ise satışların hava şartlarına göre değişkenlik göstermesi. Türkiye İklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları Derneği’nin (İSKİD) 2011 yılında 75 iklimlendirme firması üzerinde yaptığı araştırmaya göre split klimaların 2010 yılındaki adet bazlı iç satış rakamı 739.011 iken 2011 yılında bu rakam 1.142.571 çıkarak yüzde 34’lük büyüme kaydedildi. Bunun en büyük sebebi ise 2011 yazında boğucu sıcaklık- ların bir anda artış göstermesi olarak yorumlanıyor. İSKİD’in verilere göre 2010 yılı Türkiye’deki split klima ihracat adedimiz 621.693 iken bu sayı 2011 yılında 725.506 adede yükselerek sektörde yüzde 10’luk bir büyüme kaydedildi. Klima ithalatının azalıp ihracatın artması, Türkiye’deki klima sektörünün gelişmeye başladığının ve ge- lecek yıllar içinde de daha da gelişeceğinin göstergesi. Kısaca iklimlemdirme sektörü diye adlandırılan ısıtma, soğutma ve klima sektörü yatırımlardan ve inşaat sektöründen birebir etkileniyor. 2011 yılında yatırımlara bağlı olarak artış gösteren sektör 2012 yılında konut sektöründeki yeniliklere göre artış göstereceğe benziyor. 2011’de klima üretimi, 2010’a göre yüzde 45 artış seviyesine ulaştı. Sektör, yerli imalattaki artış oranının ithalatta- ki artış oranından fazla olması sevindirici bulunuyor. Bu trend etkisini ihracatta da gösterdi ve sektör ihra- catı da geçen seneye oranla yüzde 43 arttı. Akcor Yönetim Kurulu Başkanı ve İSKİD Yönetim Kuru- lu Başkanvekili Nedim Zalma klima satışlarıyla ilgili; “Türkiye’nin dünya klima-soğutma sektöründeki payı 1.8 oranında. Türkiye’de klima bir lüks olmaktan çıkıp bir ihtiyaç halini almaya başladı. Daha önce de belirt- tiğimiz gibi sezonsal ürünlerde pazar genişliğini tüketi- cinin anlık talepleri belirliyor ancak günlük hayatta ter- mal konfor beklentisinin artması, kullanılması gereken ürünler ve bakım/ kullanım şekli bilincinin yükseltilmesi ile yapımı veya yenilemesi süren konut inşaatlarında klimalar standart olarak kullanılıp ürünler sezonsal talepleri aşacaktır. Böylece ürünü pazara arz eden şirketler kontrollü ve yıl boyuna yayılmış bir büyüme gösterebilirler” şeklinde konuştu. Türkiye’de split klimaların konutlarda kullanım oranı yaklaşık %10 civarında. Oysa diğer Akdeniz ülkelerinde aynı oran yüzde 20-50 ara- lığında değişiyor. Bunun en büyük nedeni ise; maliyet ve alışkanlıklar. Ürün, montaj, kullanım ve bakım maliyetleriyle mücadele etmemeyi tercih eden son tüketici bir vantilatör veya cam açarak kavurucu sı- caklarda konforu bulmaya çalışıyor. Tabii bu yöntemler ortam sıcak- lığını değiştirmiyor, sadece bir esinti yaratıyor ve bunaltıcı sıcaklara kesin çözüm olmuyor. Global ısınma, siyasi istikrar ile yakalanan sürdürülebilir büyüme, enerji verimliliği, iç hava kalitesi duyarlılığının arması, tüketici güven endeksinin de artmaya devam etmesi gibi faktörler, klima sektörünün büyümeye devam ededeceğini gösteriyor. İSO 500 ’de İklimlendirme Rüzgarı Esti İstanbul Sanayi Odası’nın her sene yayınladığı Türkiye’nin İlk 500 Büyük Sanayi Kuruluşu içinde İklimlendirme sektöründen 20 firma yer aldı. TOBB İklimlendirme Meclisi Başkanı Zeki Poyraz, iklimlendirme sektö- ründen 20 firmanın Türkiye’nin en büyük kuruluşları arasında yer al- masından memnuniyet duyduklarını, gelecek yıllarda listede daha fazla iklimlendirme firması göreceklerini söyledi. İklimlendirme sektörünün son yıllarda en fazla rağbet gören sektörler- den biri olduğuna dikkat çeken Poyraz, bunu sektör ürünlerine olan ta- leplerden ve yatırımcıların ilgisinden çok rahat görebildiklerini kaydetti. Sektörün her geçen gün yurt içi ve yurt dışı pazarlarda daha iyi konuma eriştiğini söyleyen Poyraz, bugün yerli tüketicinin yerli markalara olan güveninin arttığını, dünyanın dört bir yanında da Türk iklimlendirme ürünlerine olan ilginin arttığını vurguladı. Sektörün yurt içi ve yurt dışı pazarlarda aranan, etkin ve güçlü bir sek- tör olmak için emin adımlar ile yoluna devam ettiğini belirten Poyraz, iklimlendirmenin dünya ile kucaklaşmış, global bir sektör haline dönüş- tüğünü belirtti. Sektörü bulunduğu noktadan daha ileri seviyelere taşımayı ve insan ya- şamında 4 mevsim vazgeçilmez bir sektör olmayı hedeflediklerini ifade eden Poyraz, Türk iklimlendirme sektörünün daha fazla katma değer üre- ten, daha az ithalat, daha fazla ihracat yapan, daha fazla yerli ve yabancı yatırımcı çeken bir sektör olması için çalıştıklarını sözlerine ekledi. T T T T T

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=