MAKALE "-"' ............... U,,ııb, ,. . . .__ ___ ..-. -- ... � ... .... , .... Şekil 2. PV sistem performansını etkileyen dış ortam parametreleri Şekil 3. DSS tesisatı basınç bilançosunun şematik gösterimi dd ei rğeinşci mi n egöbsatğelrı eyni n(e1-Vl i)n ekearr aokl tmear iystaink l ebri ri nti narbzdira lni kı nt ed ad ePğVe rsl ei sntde imr i l mç ı ek tsı isgı evree kpl iel irğf oi dr mi r. aBnusnı ,u Şne ykail 2r e' ds ei n gi nö fs ot en rki sl ei yn oçnoukd su ar y[ 4ı d] a. dış ortam parametbl eansmı niçş obl mi l aansçıogseureşkel imd iar. tSiku loalmaraaksistemindeki Şekil 3'te gg öesr çt eerki llemşitşi r i loelbuipl m, essui l iaçmi nasnoı nn dtaa ğmı t ı caı nd laakmi ıbyal a -s ı 0n c. 5ı nb aatrm) yoüskfesre kb aosl mı nacsı nı dsaa nğ l yaentmerai l ıkdaı dr a[ 2r ](. 0 . 3 Belirtilen bu zorluklardan dolayı, PV-DSS uygu- 2.1. PV Panel lma ma ab su ıl ui lnemi lagki lti al i toel ur apt, üsrödze kçoonku auz bsua çy aı dl aı ş mç aal ıl şa r d B a u ( ç 2 a , 5 l ı ş , 7 m , 8 a ] d a s ; o n ö n y c ı l e l a l i r k d l a e g P e V r - çekleşti rilmiştir. D tvi ek r i ml d iokdt eenl l e smoensrian ,e Şyaönnleı ul irkf at ei ml i neSd l S e d e k m n u k a r l t u e e l m u m m l a e ur m sp u l a a n n n u s l l a m a n a a na k n t lia z b d i i n r ır d . PeVn- De lSdSe eudyigl eunl asma ay sı sı an ıl ns opneur çf loarr 2. PV - DSS Bileşenlerinin Matematiksel Modeli Şekil l'de gösterildiği üzere; PV-DSS için ge leerme kal in l aern ePrVj i ypi atneeml , iDn C emd eotnorvvee dsöu npü oş tmüpr ean smı na dt iak ns eol l umş omdaekl ltean oml ue ps ,i nbeu yböi lneeşl iekn lde er innk lme ma tl ee r çaaş al ı şğmı d aa kvaerrai kl mt ei şritsi rt.i kSl eörzi n i kboenlui rsl eu y eenl ebmuadn el anrkı n dl ei ğmel re rb i bl ei lşi ne dn li ğe ir i ns ü(rkeocnet r oPl V-vDe SdSe' np io l ao ml u şat uerl ae n h Dm e S a s S n a l b a p ı r r ı o kj i e l o e l l e a Dn y S d lı S k ir l i a l t m e y s ei a s s p i a ıt y la a e b p le i ı l l m m ırk e a e k n n t la e , d r s ı i ) r u . l s a e Ö m ç r i n a m e i ğ i ç v in in e ; gi tei braerkelind seobni rdefaeğrıatıncsıyaa l ıknaadr aakr ,hsaut tkaakyi nt aü ğmı nedlaen mp oamn lpaardn ıank is abğalsaı mn ça skıa gy ıeprl eakr ıe nd i tkok ap tl aema l ıbnaı rs ı vn çe (sDi - Pi ç)i nb, u sl uunl aurn. aBcua kh easraapzliavmea lsaurlıan my aa p hı l aa tblial mr ı nea yönelik tüm boyutların ve elemanların belir98 Tesisat Dergisi Sayı 188 - Ağustos 2011 Sb ii sl mt eems i i ni çui nz uı şn ı ndı ömn eşmi d deentei rnji ni avnea çl i ez vi nrien syı ac pa ıkl al ı ğl eı nr iınni nb mi r af toenmk sai tyi ok sneul oml aond epl laenr leel tkaanrıamkltaenr mi s tai ks ı gg eerl ieşktiirr.i lLmi ti eşr abti rüçr doek kmr i sotdael l s ibl iuklounn mh üackrlea i lbei ri llgi ki l i tRe, ;h >p a>n eRl , kvaar raskat ye rı mi s tı yi kl al e rei nl d teaendı mi l el an namşaa sğıınddaak ,i mmaatketmadaırtik(4s-e5l ].model yaygın olarak kullanılI = Il -Ik, [exp ( v +:R, )-ı] (1) Denklemlerdeki iL yüzeye ışınım düştüğünde üd ri reetni l ce in, aAk ıtme rı m, harl kvaorlat anjl ıı ,k 1d evver eV askı rı ma sı ,ı yRl as sçear i lmı şomd ae l i an keı mn ı bn üı yvüek vöozl et al l ji ğı ni ,ı bgeöşs toel ramn epkat readmi r .e tBr ue svaeyr iıl es rı ni yı nl e dçöörzdüem dyüaşpüı lraübl mi l me seis isdoi rn. u c u k a t a l o g 2.2. DC-Motor Dd dö e C r n t m u tio y p t a t o e r r ı l sl ı a , ı r n s ı u e f y r la i a , n r ş d ı ö l ı m r n ı t a lı r v ala e la r k . n o Pla m V r p sın u u a n p t g o o ö m r lm e p ; a a k k la e ü r n z ı d n e i d n r a e m s ü o r t ü o c r ü k o u l l a l a r n a ı k m ı k e y n a d y i g n ı d n e d n ı r . u K y e a n rı d lı i n f d ı r e ç n a s u ı z y a D r ı C l ı DC motorlarda; diğer tip DC motorların aksine, gmı laanr ıy üe zt iekrai nl ad ne ns taaktıomr egyeeçri ll ee rşet ki r i dl eenğ ei l ,l emk tı kr inkastaı sr lar vasıtasıyla üretilir. Ayrıca akım değişimini sk auğl l al anyıal ı nr. fBıör çyal el acre ysetarti noer d eekl ei kstar or nı mi kl abr di ra nc i hgaez çkeanyıaplkaırmövnelefnırmçaişlaorludro. layısıyla meydana gelen T(tüomrk)DbCamğıonttoılarlraı:r için genel gerilim ve moment (2) M. =�lm=KM� m rı. = P. I Ppv = (M.m !VI) (4) şeklinde tanımlanmaktadır [4]. Denklemlerde; Vk unvı vmeot it, orl aa uymgoutl oarn aanr mgaetrüi lri mai ,k ıEmeı nl eı k, tRr o, - mmoottoorr amromtoart üşra fdtiırneı nn cai çn ıis, aKl , h mı z oı ntıo, rP gm emr iol itmor sşaabf ti tgi nüic, ü , nü, Mm motor elektromanyetik torkunu, KM tork sabitini,m,rım motor verimini göstermektedir. 2.3. Su pompası ePnV çsoi skt ekmu lllearni nı l a ns up opmomp apatsi pı i usyagnturl aifmüj a spırnedna sb iübyi nü ek ngeödr ee n iç: abl ı uş atni p ppoommppaal laarrdı nı r . P VB uknauynn aeknl ı g[ 4ü]c.eA yu ryı cuam ldui ğyeürkp opmr opfai l ilnaer a sgaöhri pe doal mh aa l abraı ds ıi rt bmi ra lyi yaeptı yl ear i ns ianh di pü oş lümk aosl mı , ai l ks ı yvaet ı rdı mi z avyen iaşçl eı tsmı ne advaan n tgaejnl ai şr ı dsı re. çBeun etki p spuonmmpaal al arrı ddai,ğee nr eörjni edmöl i bn oü yş uü nmcüa gpeormç ep kal e çş ai rr. kSı uü zpeormi npdae kei kksae nn ai nteç ı kplaa r ralel V 1 hızıyla pompaya girip, pompayı radya! veya yine eksensel yönde V 1 hızıyla terk eder. Suyun pompaya giriş ye çıkışı arasında oluşan D. koVt fkaardkaı ri hhmı zaflaerdkiılnddi ğainn ddeo)la, yı ( s ü r t ü n m e l e r ve (5)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=