Tesisat Dergisi 184. Sayı (Nisan 2011)

GÜNCEL terlerdir. İhracatımızın, ithalata dayalı ihracat yerine kendi kaynaklarını kullanan ve kendi teknolojisini üreten şekle dönüştürülmesi çok önemlidir. Bu konuda devletimize, sivil toplum kuruluşlarımıza ve firmalarımıza çok önemli görevler düşüyor" şeklinde konuştu. "İklimlendirme sektörü dış ticaret fazlası vererek büyümeye devam ediyor; enerji verimliliği artıyor" İSKİD Yönetim Kurulu Üyesi ve Sayman Sedat Akiska, İSKİD üyelerinin temsil ettiği şirketlerin sayısının Mart 2011'de 84'e ulaştığını belirterek, bu firmaların çoğu ürün için Türkiye pazarının % 80 ila 90'ını temsil ettiğini söyledi. İSKİD'in, çalışmalarının büyük bölümünü ürün ve konu temelli komisyonları aracılığıyla yürüttüğünü kaydeden Akiska, İSKİD İstatistiklerinin de, 1994'ten beri her yılın başında yapıldığını ifade etti. İklimlendirme ve Soğutma Sektörümüz Türkiye'de 1950'1erde hayat bulan klima ve soğutma sektörünün halen hızla geliştiğinin altını çizen Akiska, "Türkiye İklimlendirme sektörü Avrupa ve dünyada önemli bir konuma sahiptir. Türkiye, dünya iklimlendirme sektöründe yüzde 2,5, Avrupa'da 13'1ük pazar payına sahiptir. 2008'de 70 milyar dolar olan dünya toplam pazarı, global krizin etkisi ile 2009'da 63 milyar dolara kadar düşmüş, 2010'da 66 milyar dolar olmuştur. Ülkemizin pazar büyüklüğü ise 2008'de 1,9 milyar dolar; 2009'da 1,2 milyar dolar, 2010'da ise 1,5 milyar dolar olmuştur. Daralmada olduğu gibi büyümemizde de dünyadaki değişimlerden daha keskin hareketler yaşıyoruz" şeklinde konuştu. OAİB verilerine göre makine sektörü içinde en fazla ihracat ve ihracatın ithalatı karşılama oranı en yüksek (ihracat ithalatın 2-3 katı arasında) olan sektör iklimlendirme ve soğutmadır. Klimalar ve soğutma makineleri için dış ticaret verileri (dolar) aşağıdaki gibidir: Pazar bilgileri Akiska, Türkiye pazarını endüstriyel ve merkezi; bireysel olarak 2 ana grupta ele aldığımızda; soğutma grupları ve VRF'ler hariç bütün ürünlerde hem iç pazar hem de dış pazarlara İSKİD Yönetim Kurulu Üyesi ve Sayman yönelik coğrafyamızda görece üstünlüğümüzün her geçen gün parladığını dile getirdi. Endüstriyel ve Merkezi klimalar ve aksamlarında; Yatırımlardan ve inşaat sektöründen birebir etkilenen soğutucu ürünlerde adet bazında 2009'daki % 30'u aşan düşmenin, 2010 yılında yükselme trendine girdiğini ve büyümenin % 4 oranında kaldığını açıklayan Akiska, bu oranın 201l'de daha da yükselmesini beklediklerini söyledi. Akiska, klima santralları ve fan coillerin ise soğutucu gruplar ile bire bir bağlant ı lı ürünler olup, santrallarda iç pazarda küçük bir daralma, ancak ithalatta ise büyük bir küçülme görüldüğünü belirtti. Fan coillerde Çin menşeli ürünlere anti damping uygulamasının da etkisiyle yerli imalatın % 21 ve ihracatımızın % 35 arttığını bildiren Akiska, "Bu artış trendinin devam edeceğini düşünüyoruz" dedi. lsı değiştirici bataryalar ürün ailesinde yapılan yerli sermaye ve Ar-Ge yatırımları ile ihracat değerlerimizin hak ettiği noktaya geldiğini söyleyen Akiska, "Gerek metrekare gerekse adet bazında topladığımız istatistiklerimizde 2010 yılında ciddi artışlar olmuştur. Metrekare olarak iç pazar % 23, ihracat ise % 34 oranında artmıştır. İç pazar değerleri 2009'da bile daralma göstermemiş olup, 2011 yılında 2008 ihracat değerlerimizi yakalamayı ümit ediyoruz" diye konuştu. ihracat [dolar] ithalat [dolar] Değiıimler [%] 2008 1 2009 1 2010 2008 1 2009 1 2010 ihracat ' ihracat 08-09 09-10 ithalat ı ithalat 08-09 09-10 l.828.072.49711.570.777.182l1.801.774.688 920.790.868l588.550.168l734.901.882 -14 0 1 14 7 -36 3 1 24 9 80 Tesisat Dergisi Sayı 184 - Nisan 2011 Bireysel Ürünler Enerji Verimliliği ile Dikkat Çekiyor Split klimalarda iç pazar satışlarının 2010 yılında özellikle Ağustos sıcaklarının da etkisi ile % 20 oranında arttığını kaydeden Akiska, şöyle devam etti: "Satışlarla beraber belirtmek istediğimiz husus ise montaj adetleridir. Montajı yapılan klima adedi 2008 montaj adetlerini yakalamıştır. Buradan hareketle 2011 yılında iç pazarartış oranının daha yüksek olacağını tahmin etmekteyiz." Akiska, bireysel ürünlerle ilgili şu bilgileri verdi: "Enerji verimliği ile tüketicinin bilinci ve eğilimleri açısından 2008 ve 2009 yıllarında A Enerji verimliliği olan ürünlerin oranı % 40'1arda iken 2010 yılında bu oran % 70'e çıkmıştır ki bu çok olumludur. Yine üst teknoloji ürünleri olan lnverter split klimaların oranı 2008'de % 5 iken 2010 yılında bu oran % 20'1ere ulaşmıştır. Tüketicinin bilinci her yıl daha da artmaktadır. Toplam split ürünlerde ihracatımız 2010 yılında % 6 oranında büyümekle beraber, 2011 yılında bu oranın daha da yükseleceğini ümit ediyoruz. Kanallı split ve çatı tipi klimalarda ise ithalat ağırlığı devam etmekte olup, kanallı modeller Uzakdoğu tipleri ağırlık kazanmıştır. Çatı tiplerinde ise daralmanın ana nedeni projelerin VRF ürünlerine kaymasından kaynaklandığı düşünülmektedir. VRF (değişken debili klimalar) ise sürekli büyümeye devam etmektedir. Gerek çatı tiplerinden gerekse merkezi klimalardan VRF'ler pazar payı almaktadır. 2010 yılında dış adedi olarak büyüme iç pazarda % 50 olarak gerçekleşmiştir. İç ünitelerde ise imalatın 2009'da ülkemizde de başlaması ve 2010'da yerli ürünün ihracat artış oranı ayrıca sevindirici olmuştur." Özet olarak verdiği klima pazarı bilgilerinde ülkemizin ihracat ağırlığı ve büyüyen ekonomisi, artan tüketici güveni, artan yatırımları ile dış ticaret fazlası veren nadir sektör olduğumuzu ifade eden Akiska, "Ülkemizde penetrasyon oranının düşük olması nedeni ve gelişen ihracatımız ile sektör büyümeye devam edecektir. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de enerji verimliliği yüksek, alternatif yenilebilir enerji kullanan ürünlere teşvik verilmesini de beklemekteyiz" dedi. "İSKİD 'in 2005-2010 yılları arasındaki mamul envanterlerine ait tablo ve grafiklerin tamamı dergimizin Mayıs 2011, sayı 185'te yayımlanacaktır."■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=