hemen tamamı taşınım ile olduğundan, soğuk kirişlerin altındaki iç ortam hava hızları ısıl konfor kriterlerini karşılaması bakımından çok önemlidir. Maksimum iç ortam hava hızları esas olarak soğutma kapasitesine bağlıdır. Şekil 7 soğuk kirişlerin alt kısımlarındaki ortalama maksimum hız değerlerini göstermektedir. Grafik kiriş genişliğinin soğutma kapasitesine göre artırıldığı bir grup ölçümlere dayanmaktadır. Şekil S'de görülen duman izinden de anlaşılacağı gibi, taşınma akışının hızlı olduğu dar bir alan mevcuttur ve bu nedenle Şekil 7'ye göre yüksek hızlar sadece kirişin altındaki kısmında meydana gelir. Bu tip bir yerleştirme yukarıda baş hizasında oluşan hava akımlarını önler; bu sayede, soğutma kapasitesi daha yüksek ayarlanabilmesine rağmen, iş yerlerinde ısıl konfor sağlanacaktır. Ön cephe duvarı ile soğuk kiriş arasında yaklaşık 500 mm'lik bir mesafe bırakılmalıdır, bu suretle ön cephe boyunca güneş radyasyonu nedeniyle yükselen ılık hava, soğuk kirişe yukarı kısmından girebilir. Bu yerleştirme aynı zamanda delikli perfore bir tavan üzerine gizlenerek yerleştirilen soğuk kirişler için de önerilir. Şekil 10, yazın güneş radyasyonu, kışın ısıtma nedeŞekil 8. Pasif soğuk kirişte hava akışı \ \ Şekil 9. Ön cepheye yakın soğuk kiriş 62 Tesisat Dergisi Sayı 184- Nisan 2011 niyle ön cephe duvarı boyunca yukarı ve koridor duvarı boyunca aşağı doğru teğetsel hava akış formu çizen kararlı iç ortam havasının akışını göstermektedir. Soğuk kirişin altına bir dolap konulması durumunda, dolabın kirişin alt kısmına olan mesafesi ile kirişin eni eşitse kirişin kapasitesinde azalma olmaz. Eğer soğuk kirişin bir tarafı Şekil lO'da görüldüğü gibi tam karşı duvarında olacak şekilde yerleştirilmişse, Şekil 6'ya göre belirlenen tavana olan mesafe, aradaki hava akışının azalması ve sadece bir tarafından akış olması nedeniyle bulunan değerin iki katı olmalıdır. Aktif Soğuk Kiriş Pasif tipten farklı olarak, aktif soğuk kirişin oda içindeki hijyenik şartları karşılayacak kadar yüzdede dış ortam havası ile beslenmesi gerekir. Bu tip kirişler aynı zamanda ısıtma maksatlı olarak da kullanılabilir. Yapısı, Tasarımı ve Çalışması Aktif soğuk kiriş (Şekil 11) esas olarak yan tarafında veya üst kısmında birincil hava (dış ortam havası) bağlantısı ve iki tarafında şartlandırılmış havanın verildiği çıkışları içerir. Bu iki ro � - Hava çıkışı İkincil hava p B a a r ğ ç la a n la t r ı ı Şekil 11. İki tarafından hava çıkışı olan aktif kiriş çıkış arasında bir perde ve üst kısmında bir ısı değiştirici (genellikle 4 borulu sistem) bulunur. Birincil hava, kiriş yuvasının yan duvarları ve ısı değiştirici arasında aşağı doğru akar ve odanın içinden gelen ikincil havayı hareket ettirir. Bu ikincil hava ısı değiştiricide soğutulur veya ısıtılır. Havayı yönlendiren nozullar, plastik malzemeden farklı olarak yanmaz metal bir malzemeden yapılmalıdır. Aradaki perde ısı değiştiricinin temizlenmesine imkan sağlamak için kolay çıkartılabilir şekilde yapılmalıdır. Şekil 12, yukarıda açıklanan kiriş benzeri fonksiyonu yapan ancak diğer bir tasarım seçeneğini göstermektedir. Bu örnek havayı sadece bir tarafından dışarı atar. Bu seçenek soğuk kirişin ön cephe duvarına paralel olarak yerleştirileceği uygulamalar içindir. Her iki tasarım seçeneğinde de ikincil hava yani iç ortam havası soğuk kirişe oda tarafından girer. Bu durum havanın yukarıdan girmesine nazaran daha avantaj sağlar. Eğer kiriş asma bir tavan içine yerleştirilecekse tavan içinde akış açıklıkları bırakma ihtiyacını ortadan kaldırır. Bu tasarım ayrıca mimari bakımdan da avantaj sağlar. Montaj Seçenekleri Gövde Bağlantı parçası � -- --+- - ---', / Nozul A ..,..--- Hava çıkışı Havapagneeçilrgen İkincil hava Şekil 12. Tek tarafından hava çıkışı olan aktif kiriş Şekil 10. Koridor duvarında veya yanında soğuk kiriş
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=