Tesisat Dergisi 184. Sayı (Nisan 2011)

GÜNCEL Listelenmiş Pompa Tipleri Basınç ve Debi Aralıkları Pompa Basınç Debi Tipi psi mSS gPm m 3/h Yatay Milli 40-186 28-130 25-750 5,6-170 Uçtan Emişli Hat Tipi 40- 1 86 28- 130 25-750 5,6-170 Yatay Ayrılabilir 40-294 28-206 150-5000 34-1135 Gövdeli Düşey Milli 25-510 18-358 250-5000 56-1135 Türbin NFPA 20'ye göre yangın pompalarının pe formans özellikleri: rNFPA 20' ye göre yangın pompalarının karakteristik eğrisi 3 nokta tarafından belirlenir: • Kapalı Basma Basıncı (Shut-off): Pompanın kapalı basma basıncı (sıfır debide kapalı vana durumu), anma basıncının %140'ından fazla olmamalıdır. • Anma Değeri (Rated): Pompa karakteristik eğrisi, anma debisi ve anma basıncının, kesiştiği noktadan veya bu noktanın daha üstünden geçmelidir. • Maksimum Yük (Overload): Pompa, gerektiğinde anma debisinin %150 değerinde çalışabilmelidir. Anma debisinin %150 değerinde, anma basıncının en az %65' i kadar basıncı sağlamalıdır. Çark tasarımının yangın pompalarının ka rakteristik eğrisine etkisi: Pompa çarkları; çeşitli kullanım amaçlarına göre düşük, orta ve yüksek basma yüksekliğine göre tasarlanırlar. Aşağıdaki şekiller pompa çarkı tasarımının debi ve basıncı nasıl etkilediğini göstermektedir. • Yangın pompalarında su hızı çok önemli olup NFPA 20'ye göre anma debisinde su hızı 3 mlsn'den fazla olmamalıdır. Tasarlanan sistemde boru çapları bu değere göre seçilmelidir. • Tüm ölçüm ve hesaplar, +20°C sıcaklıkta, temiz su için yapılmalıdır. • Motor güçleri; anma debisinin %150'sini de içeren çalışma koşullarına uygun olarak belirlenmelidir. • Üretici, pompanın belirtilen performansı sağladığını kanıtlamak üzere, her pompa için sulu bir deneme yapmalı ve deneme sonuçlarını gösteren bir sertifika vermelidir. Bu sertifikada basınç debi, mil gücü ve verim eğrileri bulunmalıdır. • Yangın pompaları (Düşey Milli Türbin Tip hariç) emiş yapacak biçimde çalıştırılmamalıdır. 15 6 Tesisat Dergisi Sayı 184 - Nisan 2011 <8> @ APPROVED LISTED NFP� • Her pompa üzerinde; anma basınç, debi ve devir değerlerini, motor servis faktörünü belirten bir metal etiket olmalıdır. • Bütün pompalar, emme ve basma basıncını gösteren ve pompa emme-basma f/anş merkezine monta}lı basınç göstergeleriyle (manometre, vakummetre) donatılmalıdır. • Bütün pompalar, kapalı basma basıncında gövde soğutmasını sağlayacak ''gövde soğutma vanası''yla (Casing relief va/ve) donatılmalıdır. • Pompa-motor kap/ini ve diğer hareketli elemanlar, koruma kapaklarıyla kapatılmış olmalıdır. Elektrik Motorları • Elektrik Motorları, NEMA MG-1 standartlarına uygun olmalıdır. • Motorlar, sürekli çalışma koşullarına göre tasarlanmış olmalıdır. • Motor servis faktörü; NEMA MG-1 standart­ /arına göre 1.15'ten küçük o/mamalıdır. • Su suçrama olasılığı olan yerlerde, motorlar tam kapalı (totally enclosed) türde tasarlanmış olmalıdır. • Yangın güvenliği sağlanan binanın elektriği kesilse bile motorları besleyecek biçimde enerji hattı bulunmalıdır. • Elektrik beslemelerinin güvenilir olmaması durumunda, mutlaka yedek bir kaynak sağlanmalıdır. • Jeneratör ile besleme durumunda sistem; NFPA 37 ve NFPA 110 Type 10 standartlarına göre dizayn edilmelidir. Dizel Motorlar • Yangın pompalarında kul/anılacak dizel motorlar, güvenilir, birinci sınıf ve yangın söndürme sistemleri için tasarlanmış olmalıdır. • Haftada en az 30 dakika çalıştırılabilmesi için gerekli düzenekle donatılmalıdır. • Motor gücü, gerekli maksimum mil gücünden en az %1O fazla güce sahip olmalıdır. • Motor gücü seçimlerinde, ortam sıcaklığı ve denizden yükseklik vb. koşullar dikkate alınarakgerekli düzeltmeleryapılmalıdır. • Pompa-motor bağlantısı esnek kap/in ile yapılmalıdır. • Motor devrini, kapalı basma basıncı ve maksimum yük koşullarında bile %10 aralığında sabit tutacak otomatik gaz mekanizması olmalıdır. • Anma devrinden %20 daha fazla devre çıkılması durumunda motoru durduracak NFPA 20'ye göre temel malzemeler Pompa Gövdesi GG 25 1 GGG 40 Çark Bronz veya AISI 304 Mil AISI 316 (FM - UL 448) Aşınma Bilezişi Bronz Fener Halkası Bronz Glen Bronz Sızdırmazlık Yumuşak -Beş Sıra( UL 448) Yataklama Rulmanlı Yatak ''yüksek hız kapatma ünitesi" (overspeed shutdown device) bulunmalıdır. • Motor devrinigösteren takometre bulunmalıdır. • Motor yağ basıncını gösteren yağ basınç göstergesi bulunmalıdır. • Motor soğutma suyu hararetini gösteren sıcaklık göstergesi bulunmalıdır. • Tüm motor enstrümanları, uygun biçimde sabitlenmiş enstrüman panosuna takılı olmalıdır. • Kumanda ünitesine bağlanması gereken tüm kablolar fabrikada bağlanarak bir k/emens grubuna taşınmış olmalıdır. • Yol verme, akü grubu sayesinde olmalıdır. • Ana ve yedek olmak üzere iki akü grubu o/­ malıdır. • Akü grupları, 3 dakika süresince 6 defa marş vermek için gerekli olan gücün iki katı fazla güçte seçilmelidir. • Her iki akü grubunun da geriliminin elle verilmesini sağlayan el kumandalı kontaktör bulunmalıdır. Çevre Elemanları • Emme ve basma hat kapama vanaları yükselen milli türde olmalıdır ve gerektiğinde vana izleme anahtarlarıyla kumanda ünitelerine bağlantı sağlanmalıdır. • Pompa emme flanşıyla emme borusunun çaplarının farklı olması durumunda eksantrik redüksiyon kullanılmalıdır. • Pompa basma flanşıy/a basma borusunun çaplarının farklı olması durumunda konsantrik increaser kullanılmalıdır. • Yangın pompası, gövde soğutma vanası (casing relief va/ve), otomatik hava atım ventili (yatay ayrılabilir gövdelipompalarda) vebasınç göstergeleriyle donatılmalıdır. Jokey Pompa • En az 1 gpm kapasitede veya izin verilebilir bir kaçağı 10 dakika içinde karşılayarak basıncı gerekli düzeye getirebilecek kapasitede olmalıdır. • Sulu yangın söndürme sisteminin gerektirdiği en düşük basınçtan daha düşük basınç değerinde olmamalıdır. ■

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=