GÖRÜNÜM •• Tasarım Yapmayan Mimarlar Mimaride kreatiflik ve inovasyon aranır. Bu bir yönden yaratıcılık ve yenilikçilik demektir. Bu alanda çalışmayan mimarlar "Architectural Engineering" dediğimiz mühendislik hizmetleri ile uğraşırlar. Bu anlamda ülkemizde 28 bine ulaşan mimarlarımız arasında "Designer" tasarımcı sayısı %10 sınırlarında kalmakta, hele ödüllü tasarıma layık görünenler 250 - 300 kişi ile sınırlanmış bulunmaktadır. Mühendislik işlerinde uğraşı veren mimarlar daha çok şantiye şefliği, proje müdürlüğü , mimari detay, imalat işleri, kotrolluk ve müşavirlik ve devlet işleri ile uğraşırlar. Ayrıca eğitimde hizmet veren akademisyen mimarlar ise genellikle tasarım işleri ile iştigal etmediğinden yapı fiziği, izolasyon, yangın, yapı malzemeleri ve yapı teknolojisi alanlarında hizmeti tercih etmektedirler. Bu nedenle mimarları; tasarımcı ve yapı teknolojisi mimarları diye ayırmak yararlıdır. Gerçi tasarımcı olmayıp, imza yetkisi ile konut çizen yetkili mimarlar çoğunluktadır. Benzer tarzda uygulama statikçiler, mekanik tesisatçılar, elektrikçiler arasında da görülmektedir. Tasarım; genelde yapı standartları ve kodlarına uygun yapılır. Ancak her tasarımın kendine özgü özelliği mevcuttur. Özellikle dünyaca meşhur mimarların üretimlerinde bu farkl ıl ık kendisini her yönü ile belli eder. Ayrıca her mimarın kendine özgü tasarım tarzı mevcuttur. Meşhur mimarlarda olduğu gibi yeni ve genç 16 Tesisat Dergisi Sayı 183 - Mart 2011 Celal OKUTAN ' ' Tesisat sektöründe yapı teknolojisi uygulaması çok gelişmiştir. Başlangıçta ısı yalıtımı, yangın, otomasyon gibi konularda ele alınan hizmet, bugün özel ihtisas dalları olan bahçe sulama, güvenlik, otomasyon, mutfak, çamaşırhane gibi konulara ayrılmıştır. Bu konularda yapı bilgisi, gereklidir. Ayrıca ihtisasa yönelik ayrıntılar dikkate alınır. nesilde de bu özellikler göze çarpar. İşte tasarımın sanat yönü ve ağırlığı bu noktadadır. İç mekan tasarımına yön veren bu tasarımlar dikkate alındığında, proporsiyon sanatının yanı sıra renk, ışık, iç mekan estetiği ortaya çıkarmaktadır. Bu anlamda mimari müzik gibidir. Göze hoş gelir. Ancak değeri uzmanlar tarafından daha sağlıklı belirlenir. Çünkü her tasarımda doğada mevcut değerlerden bir alıntı mevcuttur. Mesele bunları birleştirirken sanatsal bir yaklaşımı sağlamaktır. Yoksa halk ağzında söylendiği gibi herkesin sanat anlayışı farklı olabilir. Ancak değerlendirmede bu söz yanlıştır. Sanatta eleştiriye esas temel kriterlerin çoğu birbirinin benzeridir. Avrupa'nın ve Amerika' nın büyük tarihi ve modern şehirlerinde bu tür mimari eserler çok mevcuttur. Nitekim Londra , Paris, Amsterdam, Roma, Madrid, Berlin bunun örnekleri ile doludur. Sanatın ülkeye has milliyeti bir nebze var ise de mimari sanatta bu görülemez. Çünkü hepsi zorunlu standartlar dikkate al ınarak yapılmaktadı r. Hele son yıllarda gündeme gelen enerji yaklaşımı tasarımı daha çok ekolojik yapılara yöneltmiştir. Bu anlamda 'O' enerjili yapılar ortaya çıkmaktadır. Bu sonuç bilim ile sanatın birbirine yaklaşımını gösterir. Şimdi artık hiç bir mimar eskisi gibi "ben yaptım oldu", diyememektedir. Dolayısıyla bu kurallar tasarımı daha zor hale getirmiş, ayrıca tasarım ekibinin koordinasyon sorumluluğunu ortaya koymuştur. •• Yapı Teknolojisi Mühendisliği Bu hizmet, mimarlık & mühendislik dallarının her branşında yapılabilir. Bu hizmette lisans sonrası bir eğitim gerekir. Hizmet özellikle ihtisasa yöneliktir. Bu nedenle mimari, statik, mekanik ve elektrik dallarının her noktasında yapı teknolojisi ihtisası ile karşı karşıya gelinebilinir. Tesisat sektöründe yapı teknolojisi uygulaması çok gelişmiştir. Başlangıçta ısı yalıtımı, yangın, otomasyon gibi konularda ele alınan hizmet, bugün özel ihtisas dalları olan bahçe sulama, güvenlik, otomasyon, mutfak, çamaşırhane gibi konulara ayrılmıştır. Bu konularda
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=