(/) ~ (/) o o !<i: (/) ·- (/) UJ ı- ~ ·- z ~ UJ ~ ....J UJ -~ a:::: ı- (/) : ::::, o z UJ TEKNİK BİLGİ Motor Odalarının Havalandırması Aydın ACEMİ* 1 Bu yazıda, ağır sanayide ve genellikle haddehanelerde kullanılan büyük güçte motorların ve motor odalarının havalandırılması anlatılmaktadır. Verilen hesap değerleri ve uygulanan sistemler bütünüyle uygulamalardan çıkartıl mıştır. 1.0. Genel arasından geçip, soğutma yapabilecek oranda melidir. Çünkü bu hava tozlu ve sıcaktır. BuBüyük makinaları çalıştıran motorların arıza- kuvvetli olamayacağından bu tür motorlara nun için hava akışı boyunca en düşük basıncın lanması ve servis dışı kalması şu üç neden- hava bir kanalla doğrudan verilir. Yalnız, bu hava emiş yolu üzerinde olması gerekir. den olur: Toz, aşırı ısınma ve kötü bakım. Bu durumda motor içindeki hava yolunun akış nedenleri ortadan kaldırmak için iyi bir bakım direnci bilinmelidir. Bu sistemin en büyük iyiliği soğutma serpantive doğru düşünülmüş bir havalandırma gerek- ninin su girişine kumanda edilerek motor odası lidir. Doğru akım motorlarında hava akışı tahrik sıcaklığının uygun değerde otomatik olarak tutarafından komutatör çıkışına doğru olmalıdır. tulabilmesidir. 1.1. Amaç Böylece yanmış karbon tozları en kısa yoldan Havalandırma sistemi şu üç amaç göz önüne dışarı atılmış olur. 1.3.2. Dış Havalı Sistemler alınarak kurulmalıdır. Bu sistemde hava dışarıdan alınır, fi ltrelenir, a. Motor ve diğer elektrik tesisatının ürettiği Motor odaları hava sızdırmaz olmalı ve camlı motor içinden geçirildikten sonra dışarı atılır. karbon tozunu hava ile dışarı atmak, pencere yerineblok cam kullanılmalıdır. Ayrıca Soğuk yerlerde hava çıkış kanalı emiş kanalına b. Motor odasında bir pozitif basınç yarata- içerden atılan havanın %10 fazlası yeniden bitişik çekilere, giren havanın ısınması sağlarak, dışarıdan içeriye sızıntı yoluyla kirli içeriye verilmeli ve içerde bir pozitif basınç nır. Sistemden motorlar için gerekli havayla, hava girmesini önlemek, olu şturulma lıd ır. hacimde pozitif basınç sağlamak için gerekli c. Elektrik aygıtlarında enerji kayıpları ısıya havanın toplamı kadar hava geçer. Aşağıdan dönüşerek bünye sıcaklığı nı yükseltir. Dış 1.3. Kullanılan Havalandırma Sistemleri çekişli dış havalı sistemde iki fan kullanılır. hava kullanılarak veya ortam havası so- Birincisi dışarıdan havayı alıp, filtre üzerinden ğutularak bu sıcaklıkları belirli bir sınırda 1.3.1. İç Havalı Sistemler içeriye gönderir. İkincisi de, havayı makinelertutmak. Kullanılan havalandırma sistemleri iç veya dış den emerek dışarıya atar. havalı olur. Her iki halde de hava akış yönü yu1.2 Ana Bilgiler karıya veya aşağıya doğru olabilir. Eğer motora tahrik ettiği makina aynı hacimSistemde genel olarak, dış hava kul l anılır. deyse, sistem kesinlikle üstten çekişli olmak Dış hava sıcaklığı veya çiğleşme noktası sı- İç havalı sistemlerde hava motor içinden ge- zorundadır. Hava tahrik tarafından ve alttan caklığı uygun olmadığı zaman hava, bir klima çerken kayıplardan doğan ısıyı ve tozu alır, bir girer, komutatör tarafından ve üstten çıkar. Bu işleminden geçirilebilir. Sıcak bölgelerde dış su soğutmalı serpantiden geçerek fana gelir, sistemde de iki fan kullanılabilir. Eğer filtre yahavanın sıcaklığı ile iç havanın sıcaklığı fark tekrar filtrelenerek sisteme üflenir. Burada kındaysa filtre havayı motora doğru çekerken çok azalacağından, hava debisi çok büyük dikkat edilecek iki nokta vardır. Birincisi içe- filtreyle fan arasında negatif basınçlı bir bölge değerlere ulaşır. Bu gibi yerlerde sisteme bir riye verilen hava, kaçakları da karşılayacak ortaya çıkar. hava soğutucusu eklemek zorunludur. Keza fazlalığı da içermelidir. çok soğuk iklimlerde içeriye verilen hava iç sı- Kirli havanın kanala sızmasını önlemek için caklığı çok düşürebileceğinden, bir hava ısılı- İkincisi, kirli havanın içeriye sızabileceği yer- kanal sızdırmaz olmalıdır. Bu durumların olcısı kullanılmalıdır. Bazı yerlerde iç ve dış hava lerde pozitif basınç yaratabilmek için havanın madığı yerlerde çift fan ku llanılı r. En uygun karıştırılarak da kul l anılabilir. motor odasına verilen yeri, bu yerlerin yakının- çözüm şekli bir motor odası yapılarak tek tanlı da ol malıdır. Böylece motor içinde bir negatif sisteme dönmektir. Dış havalı sistemlerde haBir tür motorların içinde, havalandırma yapan basınçlı bölge yaratılarak havanın kendiliğin- va debisi daha büyük olduğundan kullanılan tanlan ve filtreleri yoktur. Bu durumda hacmin den motor içine emilmesini sağlar. Motordan havalandırma elemanları da büyük ve dolayıiçindeki serbest hava akışı motor sargıları mil aracılığı yla hava kaçmasına izin verilme- sıyla ilk yatırım tutarı fazla olur. 17 4 Tesisat Dergisi Sayı 183 - Mart 2011
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=