Tesisat Dergisi 182. Sayı (Şubat 2011)
VİZYON 56 Tesisat Dergisi Sayı 182 - Şubat 2011 + tanıtımlar yoluyla yoğuşmalı kombiler ön plana çıkmaya başladıysa, siz evinizdeki konvansiyonel kombi ömrünü doldurmamış dahi olsa bunu bir yoğuşmalı kombiyle değiştirme imkanına sahip olabiliyorsunuz. Tüketicinin daha yüksek verimli cihazları seçme yolunda bir adım atması çevreye ve ekonomiye faydalı olacaktır diye düşünüyo- rum. Sonuçta standart verimli konvansiyonel bir kombiyi bir yoğuşmalı kombiyle değiştirdiğiniz zaman daha az enerji harcayacaksınız, daha az doğalgaz yakacaksınız ve daha az para öde- yeceksiniz. Bu sayede zaten bir konvansiyonel kombiyle bir yoğuşmalı kombi arasındaki fiyat farkını kapatacaksınız. Bu anlamda belki burada sizin vasıtanızla tüketiciye de bu mesajı verme- yi faydalı görüyorum. Cihaz satın alırken, cihaz seçerken, sistem seçerken yüksek verimli yeni teknolojileri seçmek, her zaman daha iyi olacaktır diye düşünüyorum. “Doğalgazın giderek yaygınlaşması da pazarı büyütecektir” Bunların ötesinde tabi bir de Türkiye’deki doğal- gaz altyapısının halen genişlediğini de halen yeni illerde ihaleler yapılıp, yeni illerin doğalgaz altya- pısına bağlandığını da unutmamak lazım. Bir de tabi özellikle büyük şehirlerde doğalgaz geldikten sonra bunun bütün bir şehre yayılması baya bir zaman alıyor. Yani bütün şehirde doğal gaz altya- pısının tamamlanıp doğal gaz kullanılmaya baş- lanması hemen gerçekleşmiyor. Örneğin İzmir’e doğalgaz 3-4 yıl önce geldi ama hala her yerde doğalgaz yok ve her sene de çok ciddi bir pazar artışı görüyorum. Bu tip örnekleri de vermek mümkün. “2011 yılında pazarda % 10 oranında bir artış bekliyorum” Bütün bunları toparlarsak inşaat sektöründeki gelişim, doğalgaz altyapısının genişlemesi, do- ğalgaz kullanımının artması, yaygınlaşması, sa- hadaki mevcut cihazların ömürlerini doldurması sebebiyle veya daha yeni alternatifler çıkması sebebiyle değişmesini de dikkate alırsak, bunla- rın hepsini dikkate alıp alt alta topladığım zaman 2011 yılının da en az 2010 gibi hatta 2010’dan belki biraz daha iyi olabileceğini düşünüyorum. 2011’de eğer her şey beklediğimiz gibi giderse, bizim sektörümüzde % 5 ila % 10 gibi bir büyü- me olabilir diye düşünüyorum. 2009’da Türkiye’deki toplam kombi satışının ben aşağı yukarı 400-450 bin civarı gerçekleştiğini tahmin ediyorum. 2010’da Türkiye’deki kombi pazarı için benim tahminim 580 bin civarında. Yani nereden baksanız pazarda yüzde 30’a yakın bir büyüme olduğunu tahmin ediyorum. Daha istatistikler açıklanmadı ama bu sadece benim tahminim. Daha önce verdiği avansı geri almış gibi düşünebiliriz, çünkü kombi pazarı 2008’de zaten yaklaşık 600 bin civarıydı, 2010 yılında 2008 yılının rakamlarını neredeyse yakalamış durumdayız. Bu sene de % 10 gibi bir artışın ger- çekleşebileceğini düşünüyorum. “Kaskad sistemlere doğru bir trend var” Merkezi ısıtma pazarından bahsetmek gerek- tiğinde ise, belki Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği’ne değinmek gerekiyor. Yönetmeliğin son halinde, 2000 m²’nin üzerindeki binalarda merkezi sistemin kullanılması zorunluluğu geldi. Bu da bence merkezi sistemi biraz daha ön plana çıkartacaktır ve merkezi sistem için olumlu bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Bildiğiniz gibi hem Bosch markasında hem de Buderus mar- kasında yoğuşmalı duvar tipi kaskad sistemlerle bir uygulamalarımız oluyor. Ayrıca Buderus mar- kasında döşeme tipi kazanlarda, gerek dökme demirden döşeme tipi kazanlar, gerekse çelikten döşeme tipi kazanlarla, merkezi sistem ihtiyaç- larına cevap veriyoruz. Dolayısıyla geniş bir ürün gamına sahip olduğumuz için gerek bireysel sis- tem, gerekse merkezi sistem ihtiyaçlarına rahat- lıkla cevap verebiliyoruz. Merkezi sistemlerde piyasada bana göre kaskad sistemlere doğru bir trend olduğunu düşünü- yorum. Çünkü kaskad sistem, yoğuşmalı duvar tipi kazanlarla yapılıyor ve birden fazla kazanı bir arada çalıştırdığınız için ihtiyacınızın az ol- duğu günlerde bütün sistemi çalıştırmıyorsunuz. Örneğin, 4 tane 100 kilowattan oluşturduğunuz 400 kilowattlık bir merkezi sisteminiz varsa ve sisteminizin ihtiyacı o anda 100 kilowattsa, oto- matik kontrol sadece bu 100 kilowattı çalıştırıyor. 100 kilowattan daha az ihtiyacınız varsa yine tek kazan kapasitesini modüle edip % 20’ye kadar indirilebiliyor. Yani isterseniz 400 kilowattlık bir sistemde siz 20 kilowatt çalıştırabiliyorsunuz, bü- tün sistemlerde kapasiteyi % 5’e kadar aşağıya çekebiliyorsunuz. Bunun anlamı aslında çok bü- yük, yani binaların ısı kayıpları dış hava sıcaklığı- na göre değişiyor. Örneğin hava artı 2 derece ise, size belki o binada 350 kilowatt lazım ya da yarın hava sıcaklığı artı 10 derece olursa, belki 200 ki- lowatt lazım. Bir tane kazan koyduğunuz zaman bu kazan ya on-off çalışacak ya da üzerinde mo- dülasyonlu brülör bile olsa toplam kapasitesinin yani 400 kilowattın % 20’sine kadar çekebilecek, 80 kilowatta çalışacak. Ancak burada kaskad uygularsak, 20 kilowatta kadar indirebiliyor ola- cağız. Böylelikle çok ciddi bir toplamda sistem veriminiz artıyor ve daha az yakıt harcıyorsunuz ve cihazlarınız da eskimiyor, daha az yoruluyor. Bütün bunları düşündüğünüz zaman kaskad sis- temmerkezi sistemlerde de bence çok iyi ve güzel bir çözüm. Piyasada da bu sistemlere doğru bir trend olduğunu görüyorum. Ayrıca, kombide bir değişim pazarı olduğu gibi merkezi sistemlerde de aynı şekilde bir değişim pazarı söz konusu olacaktır. Burada yine alternatif olarak döşeme tipi kazan yerine duvar tipi yoğuşmalı kaskad sistemler çok iyi birer alternatif olarak karşımıza çıkacaktır diye düşünüyorum. Yeni yönetmeliğe göre, yeni binalardaki merkezi sistemlerde her- kes kullandığı kadar ödesin şeklinde bir yaklaşım da var. Bunun gerçekleşmesi için de pay ölçerler veya kalorimetreler kullanılmalı. Merkezi sistem- de bir değişim söz konusu olduğunda, aynı şekil- de daireler için de bir pay ölçer sistemine geçile- rek bu paylaşımın kullanılma bazında dağıtılması da sağlanabilir, ki bu da bence sistemi çok daha mükemmel hale getirecektir. Hem kalorimetreler hem ısı pay ölçer cihazlar bizim ürün gamımızda mevcut ve bu cihazların satışına 2010 yılında başladık ama bu kavram- lar da, bu cihazlar daha henüz çok yeni. Pazarda bu ürünler üzerine çok çalışmamız, tanıtımına vakit ayırmamız ve bu alanda yatırım yapmamız gerekiyor. Açıkçası bu konu biraz daha zaman istiyor. Biz bu alanda çalışmaya geçen senenin ortalarında başladık, bu sene de yine tanıtım- larımız bu cihazlarla ilgili olacak. Bayilerimiz de Isısan Akademi’de ısı pay ölçerler ve kalorimet- relerle ilgili eğitimler aldılar ve almaya devam ediyorlar. Bayiler dışında biz de ana şirket olarak üzerimize düşen görevleri yapmaya çalışıyoruz. Son kullanıcıya yönelik tanıtımlarla, reklamlarla, çeşitli pazarlama aktiviteleriyle bu konunun tüke- tici nezdinde anlaşılmasını sağlıyor, ayrıca direkt haberleşme ve çeşitli kullanıcı anketleri gibi yön- temlerle de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. “Gaz dağıtım şirketleriyle ve kurumlarıyla yakın ilişkilerimizi sürdürüyoruz” Gaz dağıtım şirketleriyle de yakın ilişkilerimiz var. İlk olarak onlarla teknolojik gelişmeleri paylaşıyo- ruz. Ayrıca standartlarla ilgili değişiklikler olduğu zaman, bu değişiklikler ile ilgili de belli bir teknik bilgi alışverişimiz gerçekleşiyor. Örneğin geçtiği- miz yıl UGETAM ile beraber servislerimiz için bir eğitim düzenledik ve UGETAM bizim yetkili ser-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=