Tesisat Dergisi 182. Sayı (Şubat 2011)

GÜNCEL 26 Tesisat Dergisi Say ı 182 - Ş ubat 2011 ön plana ç ı kard ı k. 2010 y ı l ı ba ş ı nda ise ekonomi yönetiminden sorumlu Devlet Bakan ı ve Ba ş ba- kan Yard ı mc ı s ı Ali Babacan’ ı ziyaret ettik. Kendisi ilk ziyaretimizde bu konuyu dile getirdi ğ imizde İ MSAD’dan ‘Avrupa’da Binalarda Enerji Verimlili ğ i Te ş vik-FinansmanModelleri’ konusunda bir ara ş - t ı rma haz ı rlamas ı n ı istedi. Konuyu ara ş t ı r ı p 2010 y ı l ı sonunda kendisine ayr ı nt ı l ı bir dosya sunduk. Kendisinden ekonomi yönetimi olarak konuyu ele almalar ı n ı , koordine etmelerini ve kamunun öncü rolünü te ş vikler yoluyla göstermelerini talep ettik. Türkiye’de güçlü bir Enerji Ajans ı ’n ı n eksik- li ğ ini dile getirdik. Binalarda sürdürülebilir enerji için Avrupa Birli ğ i’nde yakla ş ı k 30 tane te ş vik- finansman yöntemi içinde; • Tüm binalarda enerji verimlili ğ i için, İ mti- yazl ı Krediler • Kamusal binalarda enerji verimlili ğ i için, Üçüncü Ş ah ı s Finansman ı • Tüm binalarda enerji verimlili ğ i için, Süb- vansiyon • Konutlarda enerji verimlili ğ i için, Vergi Mua- fiyeti • Mevcut ve/veya yeni konutlarda, ticari bi- nalarda, kamu yap ı lar ı nda enerji verimlili ğ i hibelerinin öne ç ı kt ı ğ ı n ı gördük. Bu hibelerin yakla ş ı k 20 y ı l ı a ş k ı n süredir ad ı m ad ı m uy- guland ı ğ ı n ı tespit ettik. Di ğ er taraftan EUbuild Enerji Verimlili ğ i Projesin- de de ortaklar ı m ı z olan Arnavutluk ve Makedon- ya Enerji Verimlili ğ i Merkezleri ya da Fransa’daki Enerji Ajans ı benzeri güçlü yap ı da örgütlerin Türkiye’de de kurulmas ı ihtiyac ı n ı belirledik ve bunu Hükümetle olan görü ş melerimizde dile getirdik. Belli ba ş l ı büyük bankalarla ve DPT Devlet Planlama Te ş kilat ı ile görü ş meler yapt ı k ve konu ile ilgili çal ı ş malar ı m ı z ı sürdürüyoruz. Tüm bu çal ı ş malar s ı ras ı nda EUbuild Enerji Verimlili ğ i Projemizi Komisyona sunarak ba ş a- r ı l ı sonuç ald ı k. Avrupa Birli ğ i’nde ise binalar- da enerji verimlili ğ i konusunda çe ş itli hedefler aç ı kland ı . 2020 y ı l ı nda binalarda enerji tüke- timini %20 oran ı nda azaltmak hedefi yan ı na, 2021 y ı l ı ndan ba ş layarak yeni binalar ı s ı f ı r enerji tüketen hale getirmek hedefi eklendi. Bu hedeflere ula ş mak için Avrupa Birli ğ i bugünler- de enerji verimlili ğ i hareket plan ı n ı revize ede- cek ve bu plana yönelik düzenleyici yönetme- likler y ı lsonuna kadar büyük olas ı l ı kla devreye girecek. Türkiye ve EUbuild Proje ortaklar ı m ı z için son derece önemli olan bu konuyu AB’nin nas ı l ele ald ı ğ ı n ı iyi gözlemlemek gerekmektedir. Avrupa’da yenilenen Binalarda Enerji Perfor- mans ı Yönetmeli ğ i ile Birli ğ in ortak finansal araçlar ı ve di ğ er mekanizmalar ı enerji verim- lili ğ i ile ilgili önlemleri te ş vik edici ve harekete geçirici amaçl ı konumland ı rmas ı ve yeniden uyarlamas ı göze çarpmaktad ı r. AB, ortak ve ulusal finansal araçlar ı n deste ğ i ile enerji ve- rimlili ğ i yat ı r ı mlar ı n ı h ı zland ı rmak için uygun ve yarat ı c ı finansal yöntemleri hayata geçir- meyi planlamaktad ı r. Ulusal, bölgesel ve yerel enerji verimlili ğ i fonlar ı , araçlar ı ve mekaniz- malar ı olu ş turularak özel mülk sahiplerine, küçük ve orta ölçekli firmalara ve enerji verim- lili ğ i dan ı ş manl ı k firmalar ı na gerekli finansal olanaklar ı n sa ğ lanmas ı hedeflenmektedir. Üye ülkelerin 30 Haziran 2011 tarihine ka- dar finansal olanaklar da dahil var olan ve önerilen tüm önlemlerini listeleyerek Avrupa Komisyonu’na sunmalar ı planlanm ı ş t ı r. Bu listede yasal engelleri ve pazardaki engelleri azalt ı c ı ; yeni ve varolan binalarda enerji ve- rimlili ğ ini art ı r ı c ı yat ı r ı mlar ı te ş vik edici önlem- ler dü ş ünülecektir. Bu önlemlerin aras ı nda; • Ücretsiz veya sübvansiyonlu teknik yard ı m ve dan ı ş manl ı k, • Direk sübvansiyonlar, • Sübvansiyonlu krediler veya dü ş ük faizli krediler, • Hibe programlar ı , • Kredi garanti sistemleri bulunacakt ı r. Ayr ı ca ülkeler kendi olanaklar ı ve kültürel, sos- yal, ekonomik durumlar ı na göre yarat ı c ı tüm önerileri dü ş ünecekler ve önlemler uygulan ı r- ken belirtilmi ş enerji performans ı na ve enerji kimlik belgesindeki önerilere ba ğ lanacakt ı r. Türkiye’de ise henüz baz ı düzenleyici yönetme- likler d ı ş ı nda enerji verimlili ğ i ile ilgili bir hedef aç ı klanm ı ş de ğ il. Özellikle binalar ı ilgilendiren bölümde bu hedefi aç ı klay ı p yönetecek bir güçlü kurum da henüz mevcut de ğ il. İş te tam bu noktada EUbuild Enerji Verimlili ğ i projesine ba ş l ı yoruz. Binalarda enerji verimlili ğ i konusun- da ülkeden ülkeye çe ş itli farkl ı l ı klar bulunuyor ama ülkelerin ve kurumlar ı n birbirlerinden de- neyimle ö ğ renecekleri-payla ş acaklar ı da çok ş ey bulunuyor. Projedeki ortaklar ı m ı z aras ı nda s ı ras ı yla; Arnavutluk Enerji Ajans ı , İ MSAD’ ı n da Yönetim Kurulu üyesi oldu ğ u CEPMC, Avrupa İ n ş aat malzemesi üreticileri Konseyi, Saraje- vo Bölgesi Ekonomi Ticaret Odas ı , Makedonya Enerji Verimlili ğ i Merkezi, Karada ğ İş verenler Federasyonu, S ı rbistan Ticaret Odas ı yer al ı yor. EUbuild Projesinde binalarda enerji verimlili ğ inin finansman araçlar ı n ı n geli ş tirilmesine katk ı sa ğ - lamak hedefi ile yola ç ı kt ı ğ ı m ı z ı belirtmi ş tim. • Türkiye ile Proje ortaklar ı n ı n ülkelerinde kendi te ş vik ve finansman mekanizmalar ı - n ı n durumu hakk ı nda bir veritaban ı olu ş tur- malar ı , • Kamu-özel sektör ve STK’lar aras ı nda fi- nansman araçlar ı n ı n geli ş tirlmesi konusun- da e ş güdüm sa ğ lanmas ı , • Proje orta ğ ı ülkelere, Avrupa Komisyonu’na ve kamu kurumlar ı na yönelik önerilerin ge- li ş tirilmesi, stratejik birlik ve eylem planlar ı olu ş turulmas ı na katk ı sa ğ lamak ise Proje- nin özel hedefleri aras ı nda yer alacak. EUbuild Projesi’nde öncelikle ülkelerde konu ile ilgili bir durum tespiti yap ı lacak. Sonras ı nda ise ba ş ta finans kurumlar ı , medya gruplar ı ve kamunun kat ı laca ğ ı yuvarlak masa toplant ı lar ı , çe ş itli konferans ve çal ı ş taylar düzenleyip çal ı ş - ma ziyaretleri gerçekle ş tirece ğ iz. Ortaklar ı m ı zla birlikte konu 24 ay boyunca ele al ı nacak ve gün- demde tutulacak. Çe ş itli ara ş t ı rmalar yapaca ğ ı z. Konunun gündemde ve güncel olmas ı nedeniyle projenin etki gücünü ve tabi ki sonucunda elde edece ğ imiz ilerlemenin etkisini artt ı rmak için çal ı ş aca ğ ı z. Projenin sonunda hem Türkiye’de ve hem de proje orta ğ ı ülkelerde bir eylem plan ı olu ş turulmas ı na katk ı da bulunmak ve bir tavsi- yeler listesine ula ş may ı hedefliyoruz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=