Tesisat Dergisi 167. Sayı (Kasım 2009)

3. "Dinamik kapama testi" daha önce gın damperleri çalışma testi"nin yek ri i n "ey nimum hava hızı 10.2 m/s ve damp m an ierdeki mi nimum basınç 1 kPa şartları ile lanmaktadır. uyguTablo 2. Sızıntı Sınıfı 1 i l 1 1 1 0.25 kPa .020 .051 .204 Sızıntı Birimleri (m3/s.m2) 1.0 kPa 2.0 kPa 3.0 kPa .041 0.056 0.071 0.102 0.143 0.178 0.408 0.571 0.714 4. Yangın damperleri 20.000 kez kapama testine (tam stroke) tabiatçumtualmalıdır. Eğer damper oransal de lü olarak da kullanılacak ise 100bi . 0k0o0n t k reo z (tam stroke) test edilmelidir. Haziran 1999'daki 4. baskıda duman dam- Damperin dışına monte edilen aktüatörler bir perlerini kıyaslayarak aşağıdaki tanı mları kutu (enclosure) içerisinde test sıcaklığına getirir: UL 555S - Duman Damperleri İçin Güvenlik Standartları 1. Duman Damperleri: Yangın sı rasında yapıların zarar gördüğü bir ISK - HVAC kanallarının bir yangın zonungerçekse de, insan hayatına en büyük riski dan diğer yangın zonuna geçtiği yerlerde duman oluşturmaktadır. Yangın sırasında ya- kullanılır. , şanan ölümlerin yaklaşık % 80'i duman ne- deniyledir. 2. Kombine Yangın/Duman Damperleri: Hava kanallarında hem yangın damperi UL 555, yangın damperleri için 1968 yılında hem de duman damperinin gerekli olduğu yayınlanmış olmasına rağmen, UL 555S du- yerlerde kullanılır. Kombine yangın/duman man damperi için ilk kez 1983 yılında yayı n- damperleri hem UL555 hem de UL555S' e landı. Bu yayınla damper performansları ve uygunluk göstermelidir. sızdırmazlık tanımları getirildi. UL 555S'e uygunluk için yapılması gereken test prosedürleri şunlardır: Günümüzde ISK (HVAC) tasarımlarında duman damperleri iki amaçla kullanılı r: 1. Yangın sırasında dumanın dağı lımını e gellemek için otomatik olarak kapanır. n2. Yangın sırasında, yangın zanları aras ki basınç farklarını kontrol etmek ve H ın V d A a C sistemi ile beraber mühendislik tasarımı yapılmış duman kontrol sistemle tırmaktır. rini çalışTuzlu Suya Dayanıklılık Testi Bu test duman damperinin agres şullarına dayanıklılığı test edilir. if ortam koAçma-Kapama Testi Yangın damperleri 20.000 kez açma-kapama testine (tam stroke) tutulmalıdır. Eğe per oransal debi kontrolü olarak dar kduallmanılacak ise 100.000 kez (tam stroke) test maruz bırakılmal ı ve test gerçekleştirilmelidir. Unutulmamalıdır ki, çoğu zaman damperin fonksiyonunu tasarlandığı şekilde yerine ge tirememesinin sebeplerinden biri de tatörlerin ve elektrik bağlantılarının sı,c aakkl ıtğüa dayanımda yaşadığı problemlerdir. Sızdırmazlık Testi Minimum hava hızı 10.2 m/s, dampe pama basıncı 1 kPa olmalıdır. Daha yü r k skea k sınıflandırma gruplaması yapılarken her bir basamakta hava hızı 5. 1 m/s, basınç değerleri 0.5 kPa kademesi ile artırılmalıdır. Duman damperlerinin kaçak ölçümleri, sıcak hava kullanmak sureti ile yapılan tes nı esas almaktadı r. t şartlarıUL tarafından sertifikaları verile perleri, test şartları altında damnpdeu r m dea n ö l ç d a ülmen hava kaçak seviyesini belirten bir s maya sahiptir. ınıflandırDuman damperlerinde ayrıca, damperin ta- edilmelidir. sarlanmış olduğu azami hız ve statik basıncı Resim 3. Çoklu yangın damperine uygulanan UL 555 testinden bir örnek. 84 Tesi sat Dergi si Sayı 167 - Kasım 2009 belirten bir hava akım ölçümü de mevcuttur. Çalışma Testi Duman damperleri kaçak ölçümleri, Tablo 2'de Kombine yangın/duman damperi, ısıtılmış da gösterildiği üzere, Sınıf 1, i l veya 111 olarak hava ile test edilirken hava sıcaklığı seçilen tanımlanmaktadır. sıcaklığa (elevated temperature) yükseltil- meli (121°C veya daha yüksek bir sıcaklık Kaynaklar -----,,- - -------- tanı mı olabilir) ve bu sıcakl ıkta 15 dakika NA/LOR Ürün Katalogu ve Mühendislik Kı/a- kalmalıdır. Daha sonra damper 75 sn içinvuz/arı. ■ de kapanmal ıdır. lsı veril mesine devam edi lmeyip damperin 75 sn. sonra açıldığı görülmelidir. * Sa Yazan: M. Remzi ÇELİK ven Ltd. Şti

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=