GÖRÜNÜM sayılmamalı, bu projelerin şantiyede sh drawinglerle tamamlaması amaçlanmalıdır o . pBu noktada bir çekişme, sürtüşme ve çelişki mevcuttur. Deneyimli şantiye proje müdürleri müşavirlik ve shop-drawing hizmetlerini bir kenara iterek, i htisasa dönük detayları proj cilerden talep etmekte ve onları yanlış yolla e ra yönlendirmektedirler. '' Proje koordinasyon toplantıları esas olarak mimari ön proje ile mühendislik hizmetlerinin konsept raporlarını, sistem seçimlerini ve bunlara dayalı mimaride gerekli rezervasyonları belirtir. Bu aşamada uygulamaya dönük hesap ve çizimler istenmemelidir. ihtisas derneklerinin, hatta üniversitelerin sı- mek veya proje hizmetini müelliflerden proje nav ile belge vermeleri yanlış uygulamalara gelişim sürecinde istemek faydalıdır. Öyle ki, daha ruhsat proje aşamasını tamam- neden olacaktır. Yatırımcı yönünden en sağlıklı lamamış yapıları n inşaat süreci içinde su deposu giriş-çıkış deliklerini proj yen yetkililer görülür. İmalatçı ve e c i hidteisnasisftierması tarafından bilinen boru ankraj, mesnet, kompansatör yerleri projeciden istemektedir. Dolayısıyla konuyu, tüm ilgil ilerin projeyi elde etmek amacıyla müşterek hizmetleri olarak d p e ro ğerlendirmeleri gerekir. Diğer bir değişle, je denetiminden öte projenin üretimine önem verilmeli, mekanik tesisat proje müel liflerinin bilgi ve görevleri belirli bir anlamda sı nırlanmalıdır. Mekanik tesisat proje mü liflerinin yangın, otomasyon, sismik önlemle e l r, mutfak, çamaşırhane, bahçe sulama, yüzme havuzu ve benzeri konul ları söylenemez. Bu nedeanrledamüuezmllifa n m e o k l d a u n k i k tesisat mühendislerinin ihtisasa yönelik pro je hizmetlerini uzman firmalardan alması da yanlış sayılmalıdı r. Her firmanı n kendine has föazrekllyöntemleri mevcut olup, çoğu birbirinden ı ve genel likle sağlıklı da özel tesisat hizmet müd e elğl i fi lldeirr.i nBi nu aaynrlıa m ol masında büyük yarar bulunmaktadır. Nitekim Avrupa'nı n önemli ve büyük yapıları sat proje müellifleri bu amaçla ayrıl mn daak ttaedsıi r. Bu yaklaşım bizleri konularda ihtisaslaşma ya yöneltmektedir. Ancak ihtisas alanları nda kimin uzman ol up olmadığını anlamak çok zboerlgdeurs.i vBeurnillmaresiçi ianmsaecrtifikalanma veya yetki ıyla meslek odalarının, osilgaonrtsaisstem, profesyonel mesleki sorumluluk ı olmaktadır. •• Proje Koordinasyon Toplantıları Genellikle proje ekibinin müellif mimar baş kanlığı nda bütün disiplinlerle birlikte yapılan koordinasyon toplantıları , önemli ve büyük işlerde proje yönetim prosedürü çerçevesinde proje müdürl üğü başkanl ığı nda yapılmakta, bu toplantılarda yetki ve görev kargaşası şılaşılmaktadır. Bu arada büyükşehirler i i l n e i k m a a r r müdürlü reye g i r dkilğeirnid, ei mn ai rmyaör nteetrmciehl ii nk lee r bi agğelrıe ğ m i e d s e le v k odaları temsilcileri de görev alarak yetkilerini ykounlldaanmbaüyktüak , sbour unneldaer nylaeşbaun mt üarkbt ai rdoırr.ganizasProje koordinasyon toplantıları esas olarak mimari ön proje ile mühendislik hizmetleri nin konsept raporlarını, sistem seçimlerini ve bunlara dayal ı mimaride gerekli rezervasyon ları belirtir. Bu aşamada uygulamaya dönük hesap ve çizimler istenmemel idir. Ayrıca proje ekibinden sadece proj lerin detayları isteneb e ilsiri.nAe kessi atsa kodl ai rnd es i st et ek mn i k merkez ve klima santral yerleri dışı nda ayrı ntılı detaylar imalatta çok işe yaramamaktadır. Bu anlamda shop-drawinglerin anlamını iyi bil- / / Proje denetiminden öte projenin üretimine önem verilmeli , mekanik tesisat proje müelliflerinin bilgi ve görevleri belirli bir anlamda sınırlanmalıdır. Özel tesisat hizmet müelliflerinin ayrı olmasında ise büyük yarar bulunmaktadır. Nitekim Avrupa'nın önemli ve büyük yapılarında tesisat proje müellifleri bu amaçla ayrılmaktadır. Diğer bir ifadeyle, proje h mı nı, süresini doğru tanım ilzammeatkl evrei n ient akpalpasrıa nı b b elirlemek gerekir. İstanbul, İzmir, Bursa gibi üyükşehirlerin imar yasalarına ek yönetme likler yüksek binaları n uygulamasında özel kmoeşsui nl l ad re i sf at er kmlıe yk toer u, mb ul akr ooşr tual lyaar ı nç ıyk emr ai nket agdeıt r i . rilÖzellikle meslek odaları diyelerde uygu lanan sisntıenmeletkrdilei osldtuağnudabrtellaerı olmayan, normları bulunmayan yönetmelik plerroejelegrödree utaytgbuiklaamt adeitsateynlamr ekte, bitmeyen ı aranmaktadır. Bu yöntemlerin değerlendiril mesinde yatırımcı müşavir, uygulama ve işletmeci görüş farklı l ıkları dışı nda proje ekibinde de farklı lamalar doğmakta, çoğu kez mimarlarlauyygaur dımcı disiplin dalları anlaşamamaktadır. Bu anlaşmazlık projecilerin kendi içlerine kadar sızmıştı r. Bu anlamda ihtisas derneklerimiz de uzmanlar kendi görüşleri doğrultusunda kurallar koymakta, yönetmel iklere esas araş tırmalar yayınlamak suretiyle projenin yapılma şeklini ve formatlarını beli rlemektedir. Proje koordinasyon toplantısında zamanlama çok öneml idir. Ayrıca alınan kararları lanması nin kontronleudyeenriyinlee ydaepğerlendirmelerin n p u r y o g je uımına yönelik öneri ve uygulama kararları yönünden olması gerekir. Koordinasyon kararları nın müşterek ol uşu dik kate alınarak geriye dönü gulanmamalı, ancak hataşvehiçkubsiurrşlaerkı iöldnel eumye yönünden eski kararlar değerlendirilmelidir. Bu toplantılarda en rahatsız edici yaklaşımla deneyime dayalı öneriler olmaktadır. Önerilerin tecrübeden öte bilgiye dayalı olması rarlıdır. ■ çok yaTesisat Dergisi Sayı 167 - Kası m 2009 19
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=