Tesisat Dergisi 162. Sayı (Haziran 2009)

MAKALE oluşacak sıcaklık dağılımları Şekil 6'da gös terilmiştir. Yangınla mücadele senaryosunda, havalandırma başlatılmadan önce insanların tahliye edilmiş olacağı varsayılsa da duman kontrolü sırasında sıcaklığın, insan sağlığını tehdit edecek kadar yükselmeyeceğinden de emin olunmalıdır. Genel olarak; • 70 °C'ye dek konforsuz olsa da uzun süre ortam emniyetli sayılır. • 127 °C'de soluk alıp vermede problemler başlar. • 140 °C'de tolerans sadece 5 dakikadır. • 149 °C'de ağız yolu ile de soluk alıp verme- de problemler, deride yanıklar başlar. • 160 °C'de dayanılmaz ağrılar duyulur. • 182 °C'de 30 saniye içinde kalıcı zararoluşur. • 200 °C'de 4 dakika içinde solunum durur. Kapalı hacimlerde yasam sürelerimizin artısı, kapalı mekanların iklimlendirilmesinin önemini daha da artırmaktadır. 7 . İndüksiyon Etkisi Fandan 15 m uzakta, fan debisinin 16 katı hava hareketi elde edilebilmektedir. İndüksiyonlu tanların özel üfleme ağzı ile yapısal engellerin olumsuz etkisi de azaltılmaktadır (Şekil 7). İn düksiyonlu fan üstte, impuls (jet) fan altta yer almaktadır. Şekil 7. Şekil 8. 50 Tesisat Dergisi Sayı 162 - Haziran 2009 Longitudinal ventilation Time= 1200 [sl ıo.o Temperature (Long) [Cl Şekil 6. Sürüş koridorları boyunca, trafik akışına paralel havalandırmada, 20 dakika sonra sıcaklık dağılımı. Jet fan pozisyonları -1 1 �.��•,-- ---- Şekil 9. Eşit hacimli otoparklar için daha az sayıda in düksiyon fanı kullanımı ekonomik çözüm elde etmekte önemli bir fayda sağlamaktadır. 8. Kanallı Tip Havalandırma ile Farklılıklar • Kanal yapılmasına, menfezlere ve otomas- yon ile kontrolüne, ayarlarına gerek kalmaz. • Hava akışı çok daha hızlıdır. • Duman kontrolü yapılabilir. Kanalsız yöntem ile elde edilecek avantajlar: • Yükseklik ve hacimden daha fazla yararlanabilmek, • Montaj esnekliği, • Hava karışımı ve atık gazların konsantras yonun daha hızlı düşürmek, • Otopark içinde daha iyi hava hareketinin sağlamak, Şekil 11. • Kolay isletmeye alma kolaylığı • İşletme için enerji tasarrufu olarak sıralayabiliriz. 9. Yangın Dumanı Yönlendirilmesi Yangının bulunduğu yere ulaşmak ve söndürülmesi için duman akışından arındırılmış, geri akışı önlenmiş sahaya gerek duyulacaktır. Sağlanan akışın gücü, alevi ve dumanı yönlen direcek kadar fazla olmalıdır (Şekil 14, Şekil 15). Havanın katı bir madde gibi Şekil lO'daki doğrultuları izlemeyeceği kolayca öngörülebilir. Yangın dumanı geri akışının 10 m'yi geçmemesi gereği, İngiliz Standardı BS7346 Kısım ?'de yer alan tanımlamalar arasında ifade edilmektedir. Debi hesaplanırken, geri akışın belirtilen sınır içinde kalacağından emin olunmalıdır. Duman egzostunun geri yayılımı yangınla etkin müca deleyi engelleyecektir (Şekil 11). Şatı konumu A �-- � Gerçekleştirilebilir mi? Şekil 10. = Ü

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=