TEKNİK TANITIM 1 Dünya pazarlarında yaklaşık %16'1ık payıyla AC sürücülerinde ABB bir numaralı tedarikçi konumunda bulunmaktadır. ayna görüntüsü sayesinde sitem içerisinde gömülü olarak bulunan kontrol cihazı dönüşün o anki durumunu bilebilmektedir. Kontrol cihazı yu karıda bahsedilen gerilim yönlerinin "yol haritasını" kontrol edebildiğinden motoru döndürebilmek için devrenin gereksinim duyduğu "ana yolları" ve "ara yolları" bilmektedir. Bunun kullanıcıya yararları çok fazladır, ve kullanıcıya tüm güç aralıklarında birleştirilebilirlik garantisi sunulmaktadır. Daha Basit Değişken Hız Metotları Şu anda -eğertüm güç aralıklarından bahsediliyorsa- her yıl satılan tüm motorların yüzde lO'dan azı frekans değiştiricilidir. Enerji girişini frekans değiştirici anlamında kontrol etmenin faydaları, by-pass kontrolü gibi daha geleneksel ve basit metotlarda daha ağır gelmektedir. Bu tür ekipmanların konstrüksiyonu ilk bakışta daha basit ve yatırım olarak masrafsız gö rünebilir. Fakat çok sayıda sakıncası vardır. Başlangıç olarak optimal proses kapasitesinin basit kontrollerle başarılması çok zordur. Üretim kapasitesindeki artış genellikle tüm prosesin tekrar yapımı anlamına gelir. Toplam işletim masraflarının çok daha fazla olması bir yana çekme ve bypass kontrolü enerjiyi boşa harcarlar. Arabanızı bir ayağınız gaz pedalında bir ayağınızda fren pedalında hızlandırmaya çalıştığınızı düşünün. Bir motor tam hızda çalışırken kısma çıkışını yapmak da aynı etkiyi sağlar; üretilen çıktının bir kısmı çöpe gider. Esasında, verimsiz sabit hızlarda ve mekanik kontrol mekanizmalarında o kadar çok enerji boşa harcanıyor ki, tüm dünyadaki endüstriler hız kontrol cihazını kullanarak birçok enerji santrallerini Greksiz hale getirebilirler. Su santralindeki temiz su pompaları. 138 Tesisat Dergisi Sayı 161 - Mayıs 2009 Eğer bir motor frekans değiştirici ile çalış mıyorsa yük kapasite eğrileri belirlenemez. Motor belirli bir hızda istenen torku sağlar ama maksimum torka ulaşamaz. Eğer başlangıç için daha yüksekyük kapasitesine ihtiyaç duyulursa motorun fazla boyutlu olması gerekecektir. Gözün Görebileceğinden Daha Fazlası Değişken hız kontrol cihaz rolleri bir yana, AC sürücüleri bazen gerekli olan daha iyi proses kontrol için daha fazla içsel özelliklere ve fonksiyonlara sahiptir. Bunlar; • Denetim ve kontrol sinyalleri için girdi ve çıktı sağlar, • Ters dönme fonksiyonu, • İvmelenme ve ters ivmelenme zamanı, • Değişken tork gerilimi/frekans ayarları, • Torku yükseltme, • Mekanik titreşim önleme, • Hataları önlemek için yük limiti, • Güç kaybını önleme, • Tutunma kaybı önleyici, • Kayma telafisi, • Yüksek hız başlangıcı. Bunlar ve bundan daha fazla fonksiyon bu sürücülerin kullanımını değişik uygulamalarda da sağlamaktadır. Proses kontrolündeki onlarca yıllıktecrübeleriyleABB kullanıcılara doğru referans hızını belirlemekte ve prosesteki sıkıntıları önlemekte fayda sağlayan fonksiyonlar geliştirmiştir. Bu fonksiyonlar ABB' nin ürettiği tüm sürücülerin tüm güçaralıklarında çalışmaktadır. AC5800-02 sürücüsü 90 ile 150 kW arasındaki enerji aralığında çalışabilir. Bunu da diğer üreticilerin aynı kapasitede ürettiklerinin boyutundan 6 kat küçük boyutta yapar. Yani sürücünün ya da uygulamanın boyutu ne kadar olursa olsun enerjitasarrufu hiç bu kadar kolay olmamıştı! Teknolojileri Geliştirmek Teknolojik gelişmeler, değişken hızlı sürücülerin fiyatının düşmesini sağladı ve mekanik hız kontrol metotlarına alternatif hale getirdi. Çoğu teknolojinin gelişmesiyle araştırma ve geliştirml ekipleri daha küçük ve daha ucuz sürücüler yapmak için uğraş vermeye devam ediyorlar. Fakat etkiyi yapan sadece boyut değil. Mühendisler ve bilim adamları daha akıllı, daha iyi iletişim sağlanan ve kurulum ve kontrolü daha kolay olan sürücüler tasarlıyorlar. Bu tip sütücüler bir çok yeni uygulamanın da kapısı açıyor. ABB gelecek 10 yıldan sonra, daha sıkı yarı iletken ve mekanik parçaların birleştirilmesiyle sürücünün içerisinde daha az parça olacağını öngörüyor. Bir enerji santralindeki besleme pompası.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=