TEKNİK TANITIM da İspanya'nın yıllık enerji tüketimine eşittir. b r D ü u ü c l n u ü y n le a m r i pa n a d k z e t a a A r d ı B n ır d B ab yi rankul amşaı kr a%l ı t1e6d' aI ı rki kpçai yk ıoynl au mA Cu ns dü a (Şekil 1). Şirketin ürün potfolyosu k1 0a p0sWa mi l ae k1t0a0d ımr vWe ab ur ssı nüdr üa cçüal el ı şr ah ne rAt Cü rsl üü reüncdüül es tr ri ni i yd ealhfao ndkasgi yeol i şn tdiar mk eukl l ai çni ınl aAbBi l Bm me küthe ed inrd. Bi sul esr üi er ün cd üü lsetr i ar iny ealhatlaarn ltaerkdnaokl oujlillae rniı l aönz egnülçe esl eekçtmr oenki ğt ieadliar lneırn. dHaekri e ob d l i a r i n l t m e ü k iş r n ü t o i n r l . o g Ö j a i r m u n y e ı, g ğ gu i e n l r a , il m g im ü a ç k i a h d y t ö i n y n a a ü ğ ş ç ı t lai ü n r r v ı m n e a r e t e g d r ö i e r v v e e r e a y s d ü i a k i s p ç e t in e k pd ea ryfaonr mı r , adnosğ rmu od at onrt ok or kn tkroonl tsrtorlaüt ei sj ies ia tl çeakkn ogleorj ii lsi mi n el i indüksiyon motorlarına uygulanır. Tl eerki ,n oü lroüj ni kl egr ei nl iişnmf oe nl ekrssi ya oy ne lsai rnıdn eı ysüükr sü ec lüt eübr iel mt i cei k Oi çtion mçaes ky oi cni pörzoes lel iski nl edre kki uglül aç lnüaabl ti lyma pe ıkstı yel da i rAl Be rB. kboanştar roal bö izl me l il şi ktlier .rÖi nrinöezğei lnuAyBg Bu l as ümr aü lcaürlae rei ksl ae md eecyei zb ai rmdaı şn drae fde ara nmsoat ogröurne yhüı zk üı nk eo ngt ör or el estümr üe zc üanyünnı tdüarv sr aü nr üı şcl üa lreı nr ı md ae ki lai şnki ki lteenkdi i reel ebsi tl iirk. i yE ek tol el ar ir ak ko mb u s ph ü a a r t n ü t s a c e ü d e l ı e ş d r e l e e b k i o i l p i l r a m , n s a a h n l a ı l n a re ı r m k ı e b la t i l r l e e ı r s y i ö ö k n o n o ü e r m t d e i l b e ni y e li e r e . b di lei rb, idl iirğveer Elektrik Enerjisini Dönüştürme AmCe kma no itko re nkeornj ityreo lçüe -v iyram ed ay eet il seik-t rei kl e ke tnreormj i sainn i yneatti çk ı ki nl adrüı nkds ai ykoi ng ep rr iel i nms i ab ki nı me dvaey amn aı rn. ySet at itko ra kk ıaş ı oa lkuışştı un ryuör ,n vüen übnu gd eeğr iilşi mmiensyi nöen üs ne üb edpe ğo il şu tr .i rÜmçefkadzel ı d r b u ö ir n s mm ır o a e t y y o l e a ru b d n a e kş ğ a l i a ş n r t a . i t r M ç ili o ı r k s t l o a e r r u m ın n o d t ra o o k t r i o u g r n e k r m ı i s li a m m n ı y y b e ö u t n i kü d ö a d n o k e ı ğ ş nı Frekans Değiştirici • • Vl V3 VS • C • V2 V4 '\ı6 • • Redresör DC devresi İnverter ünitesi ABB -Öncülük Eden Sürücüler 1969 1975 1985 -------- Abg eCa l şi sşl aüt inrr ümg ıcceüı İlk büyük ene�ili süPrüWcMüsü İ kl kvo endkti trj oö� lraü l DTC Şekil 1. 40 yıldan beri ABB sürücü teknolojilerinde lider 1 AC sürücüler, çimento, kimya, kağıt, metal ile yakıt endüstrilerinde çeşitli uygulamalarda çok geniş alanda kullanılır. daek ğı şi ış ttiar ikci ip keudl el ar n. ı Bl mu aksoı ynltar osl apğr leannsı ri pvt ee fnr oe kr ma nasl forleakraankssınaıbditelğeinşmtirişir. ağ geriliminin genliğini ve Ne var ki, pratikte AC motor kontrolü biraz daha kr oatroı şr fı kr teı rk. aMn sa lnayr eı bt iuk daukrı şu mt aur ad faı hn da akna roml u aş şt uı kr uh laal ne ggei btiiridr.ı şE km üodl aarhaak l, esl eı cr aakyl ırkı cyaa kdoan tyr oülk zdoer ğl uikşliamr iı yvaerabti al gbi i lbi ri.rBi kui mn ui ynllea bbue r ad bı şe rebt kuegnül en rüinvteekr inmolloi jbi si ri şekilde kontrol etmek mümkündür. Ad eBvBr e' ny ii nb amz oa ldı re; ryna nAi Cg esr iül irmü cküal yenrai ğaı yi nnvı e tr teemr i en il (Şekil 2). Bu inverter, bir redresör, bir DC yol dReevdrreessiövr eniinzvaemr ti e5r0ü nHi tze' lsi ki n düeçn f ma ze yadkaı mn aı ngı eDl iCr . aBkuı md eı nvar eç ed ve ği r iişr kveenb gu edrai l i DmCi fyiol tlrdeel evrr, ebsöi yn li ebcees lDe rC. gd ee ğr iilşi mk ei n efl rdeek aendsi l vi re. gİ nevnel ri kt el i rA Cü nviot el tsaij ı bn au çveovl ti rai rj ı. Bu işlemi her bir motor fazının negatif ya da Motor Pompa örneği: M � Kesme • Basit kurulum pa or az iltı iğf ı nDdCay ogleurnçae kblaeğş ltai nr iarr. aBk ub ezlai rml i abni r zaar ma l aı ğnı skiosnttermolesgisötmemüilyüleolbaeralikrleçnailrı.şan akıllı bir motor Şekil 2 vo il ya enl i Ai nCvş g e e r e k t r i e l i d r li e m d e gle v ö r r s i e t s eiç i r d i i n l i e r o . n B p i u n ti v m in e v a rt e l e r ç r t ö e tz e r ü m 1 m e kl V l e b ' r a i r s k 2 u a n s d a e a rr . Dd aahhaa ya ük kı l lsı ceak gbei rrl iel işmt i lrei lrme i şu l aaşymn ı a bk aizçl iı nd be uv rdeel evrrl ee gs ee vn ii şy leel ti iilni rv. eÖr trenredğei nv,r eol er trai sgoenr i ol i mn y aı l dr aal ı ğs tı nadnad aür dç v dh e e a ğ r l t ini ö ş e t r i l g e re r e i b l n m i i l , e i ş n b t e yir ş e . n S d i o e bn ğ i r i g ş t ü i a k n s l g a e e r rı d r m i e li l , m a A m B s B e a v k f i s r y e i e m k s a u i n n m e s ç k g oı ö k n r ış e vd eosl ttaej kı ngı üyvüekns iel ilrtlei ğbi inl mi mişütkire. mÇ ımk ı eş l dhaallgeageştei rkml i ni şi vb eu yüezenriliinkdkeakinıçtilzainmmleışrlekofanrskepetdlei l mr vişetirk.omponentler kHualnl agni ı tl seımn ,eAl Bd eBv tr ae r akfoı mn dbai nnags eyloi şntui r ikl eunl l aynüıkl ısr seak zpae mr f oarnmaarnasl ı ğl ı ı nkıobnet rl ior lle şy eebmi lai rs. ıM, oDtToCru, nd eeğl eikşttri romn iek 1l �M�� M -� Bypass kontrolü Akoçnıktrkoalüp a l ı • Optimal kapasiteye ulaşmak zor Şekil 2. Diyagramda gösterilen akış yönünü elde etmek için VI, V4 ve V5 ayırıcıları a sk a m a a p a t a y l V ı ö o 5 n lm ü a n ç a e ı l l ı m. d A ö a n k lı e ı d ş r ı ı r . . s aEağteyr öVn5ü naüçnı l mt ear zs si nae ddeövnrdeü rkmı seak di çe ivnr eV 6o al uyr ı. r Aı ckı sı şı k6a0p adteı lrme cael ı •• KK ae spma sei t, etdaek rbaür ysüi rmk üel ates kyroanr ykau rdual ubma şalna tl admu ırndduar y ö n t e m l e r i y l e kontrol •• �i şal eştl amneg mı ç taas rhaafsı ay rü kr issekki Şekil 3. Basit kontrol yöntemleri: mükemmel olmayan kontrol ve enerji sarfiyatı. 136 Tesisat Dergisi Sayı 161 - Mayıs 2009
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=