Tesisat Dergisi 152. Sayı (Ağustos 2008)

MAKALE 3.1.1.3. Antifiriz Oranı -Motor Devri (1/min) İlişkisi: y;-0,0698x+2872,5 R2;0,628l 2872-,---------------- 2871 2870 28681+5 ----...,.......-....---,--------,-� 20 25 30 35 40 45 50 Antifriz oranı (%) • Devir - Poly. (devir) -Poly. (VFr) -linear (devir) Grafik 3. Antifiriz oranıyla orantılı olarak motor devrinin düşlüğü görülmüştür. 3.1.1.4. Antifiriz Oranı -t::.T (°C) İlişkisi: y; 0,048x+23,977 R 2;0,1256 29 • 28 G 27 � .... '<i 2 2 6 5 24 23 15 20 25 30 35 40 45 50 Ant i friz oranı (%) •ıl.T - Poly. (ıı.T) - Poly. (ıl.T) - linear (il.Ti Grafik 4. Antifiriz oranıyla orantılı olarak motorun ısındığı görülmüştür. 3.1.1.5. Antifiriz Oranı -Stator Bakır kayıpları - (Vcu-stator w) İlişkisi: § 2 2 9 90 20 0 > 1 " 2 2 8 86 8 0 0 . y; 2,1608x+2825,8 R2;0,6491 2840 J--..AC.....---�----,---,---,----" 15 20 25 30 35 40 45 50 Antifriz oranı (%1 • VCu - linear (VCu - Poly (VCu) - Linear (VCu) ! Grafik 5. Antifiriz oranıyla orantılı olarak stato bakır kayıplarının arttığı görülmüştür. 3.1.1.6. Antifiriz Oranı -Rotor Bakır kayıpları - (Vcu-rotor w) İlişkisi: 1 1 0 0 2 1 0 5 -----------------, §i 11000105 • >" 1000 995 15 • • 20 25 30 35 40 Antifriz oranı (%) • VCu -Poly. (VCu) -Po l y. (VCu) -linear (VCu) - linear (VCU) • 45 50 Grafik 6. Antifiriz oranıy l a orantılı olarak rotor bakır kayıplarının arttığı görülmüştür. 128 Tesisat Dergisi Sayı 152 - Ağustos 2008 22 kW AL6 motor için artan an riminin azaldığı görülmüştür. %tif5ir0iz aonrtaifnirıyizlaoorarannıytlıalı oklualrlaankımmıont o e rn v e e rji tüketimi açısından analizini bir örnekle yaparsak, SPoo nm pKau l lÇaanlııcşım: Sau Sİ şülreetsmi e(lTepr i) :( İ ç1 m2 ea ysxu3y0ugtüenmxi n i1 a2msaaçal tı k( uDlel avnr eı md e) k a l m a süresi) = 4320 saat 2Ö2r nkeWk Pi çoi mn pMao: tAo lraVrkeor i m6 0k4a6y/b1ı5V Kk :P%S 0 , 5 5 DMeobnio(mQe-t lrti/ks Yn ü) :k1s2e, k5l iikt /(sHnm ) : 1 1 8 m S S SPiosmtepma VVeerrimimiiA:n%tifi7r4iz % 18 (rı s l ) : o, 74*0,801 = 0,593 Sistem Verimi Antifiriz % 50 (rıs2): 0, 74*0, 796 = 0,589 %ene5rj0i kAanytbifıiriz Oranı nedeniyle her işletme sezonunda meydana gelen n caktır. ın veya diğer bir deyişle ekstra tüketimin maliyeti ($) ola­ = [ (Q x Hm ) / 102] x 0,05 x 4 x Tp x [ (J00/r,sl)-(J00/r,s2)] = 142,43 $ Not: Formül DSİ tarafından Gen nılan, firma tekliflerine en dan etki ettirilen Verim İndeirrjiimtüfk e o e l r tm D im a ül l g f ü a ı d ç r ü k Pr l . o ı lımk lpaar ı yAl laı mi l i şİ hkai ll ie ol el ar irnadkedkouğl rl au ­ Al aLm6 aEl aCrO, t2ü2mk Wm o' l tı ko rAl al ar rikçoi nd aalygrı ıç amy or ıt oyra pi çı il nm yı şa, poı l rmt aı şl aymuaklaarrııd aa kl ı in hmeı sş avpe raporlanmıştır. 4. Sonuç: • -40°C dayanım için %50 antifriz oranıyla doldurulan motorların -l0°C dayanımlı %18 oranın ğı nı, verimlerinin d ü ş t üdğaükni ük avreı şdı ma haagföarzel as üı sr tı nüdnı mğ ıen ı kgaöysı pt el ar mr ı neıknt ea dr ti rt.ı ­ - Sürtünme kayıpları; 74,5 ile 133,8 Watt arasında artış göstermiştir. - Verim; O ile 0,71 puan arasında azalmıştır. -- SDıecvairk;lı2k;il-el,59rpm arasında azalmıştır. °C ile +6,3°C arasında artmıştır. • Stok ve sevkiyat sırasında donmaya karşı kullanılan yüksek karışım oranlı antifiriz kullanımı motor performansını olumsuz etkilemiştir. •• ADrütşaennbma koıtrovr ev ed rei mm ii rn ek abyaı lğalrı ı emn eortjoi rt üökmertüi mn üi n oi nl uamr tsaucza ğe ıt kgiöl eryüel mc eükşttiür. r . • Motor etiket değerlerinin antifiriz oranın si gerektiği anlaşılmıştır. Bu amaçla Heramboatğorlı ioçlianr aanktidfeirğizişotirrai lnmınea bağlı olarak motor etiket değerlerinin nasıl değiştirileceğini belirleyen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=