Tesisat Dergisi 145. Sayı (Ocak 2008)

(/) ~ (/) o o (/) UJ (/) o 0:::: a_ ::) (/) Kta lararasi Su Köprüsü Tamamlandi istanbul'da olası bir susuzluk Ya§anmaması içinyapılan çalışmalann en önemlisi olan Melen Sı.rjtı'noo Avnıpa'yaul~masını sağlayaca "Bo- ~az Geç i§ Hattı· tamamlandı. Proje kapsamında Tur!Uye de ilk kez diinyanın en kalın bonıları kullanıldı ve Boğaz'ın 50 metre derinliğinden borularyertsu) albna sabiUendi. Örnerli içmesuyu Antma Tesisleri'nde an an su: istanbul Boğazı tabanında iR§a edilen2 bin metre uzunlu~undaki Bo~ Geçi§ Hattı ile nüfusun yo~un oldu~ Avrupa Yakası'na veliletek. Böylece SarayburnuSalacak arasına inşa edilen Boğaz Geçi§ Hattı sayesinde Avrupa Yakası 'na velilecek su miktan 500 bin nıetıeküpe çı~.asılmış oldu. Boğaz G~ı~ Hattı projesi kapsamında ill§a edilen 2!'An metre uzunluğundaki birbiline paralel2 i sal e hattı ileAvrupa Yakası'na iletilecekolan su. Münzevi ve Bahçelievler Depoları'na ulaşacak. Buradan da Avrupa Yakası'nın ihtiyacını karşılamasııçin ~hre pompalanaca . Proje 32 Milyon lll Bin YTL'ye Mal Oldu Istanbul Su ve Kanafizasyon idaresi Genel Mııdüı1üğü dSKi)'ııden alınan bilgiye göre. 1974 yılında in~a edilen Sarayburnu-Salacak isale Hattı'nın yanına inşa editen Boğaz Geçi§i 32 milyon lll bin YTl.'ye mal oldu. Boğaz Geçi§l Projesi Için denızin albnda 35 metre eninde kazı yapıldı. Boğazdaki akıntırıın ve su basıncının büyüklüğü dikkate alındığında . bu kazı neticesinde ortaya Çikanian 120 bin metreküplük malzeme yapılan işin büyüklüğunii ortaya koyuyor. Deniz kazısı; Marmaray Proıesi'nde anılanvebırsefeıde 27 metrei<üp 90 Tesisat Dergisi Sayı 145-Ocak 2008 malzemeÇikarma kapasitesine sahipJapon l<an- '\ı gemisi tarafından yapıldı. Boğaz Geçiş Hattı Projesi için özel olarak üretilen 3. janerasyon LS sınıfı polietilen 100 hammaddesinden 16 baı basınca dayanıklı, 1200 mm çaı-nda. bu çapta d(ınyanın en y.. sek et ka ınlığı olan ı 1 O milimetrelikborular kullanıldı. Boruların her bi li 13 m uzunluğunda, yaklaşık 5t on ağırlığında ve servis ömürteti en az lOOyıt dayaRikiı bilyapıya sahip. Projede kullanılan ve tamamı Tüık mühend· sıeri ve i§Çileli tara ınılan üretilen PE 100 borulan; 0.955 gr/cm3 yoğunluğa sahip suda batmayan malzemeden üretildi ve boruların deniz dibinde tutulması, boru üzeline monte edilen beton bloklar lle sa~and . Zamandan ve Maliyetten Tasarruf ist<i-Saraybumu Şanüyesi' nde basınç vesızdırmazh~ın% lOOgüvenle ~landı~ı "Alın kaıfnak" yöntemi ile birleştirilen PE 100 borulan, 52'şeı metrelik ~iimeler halinde ıe yan yana ikı hat olarak Sarayburnu-Salacak arasına döşendi. Borulan o Boğaz'a dö§enmesi. gemiler! e yapılan "deniz attı çekim yöntemi" ile gerçekleşti ı iterek, beton bilezikler lle Boğaz'ın 50 metre derinliğine sab~lendi. Böylece; hem yapım zamanından lıem de maliyetinden tasarruf sağlan . Bu projede alternatif pek QO kboru sistemi varken PE 100 bonılarının tercih edilmesinin en büyii nedeni olarak, PE 100 bammaddesinin kıllT)'asal yapısı gereği deniz suyundan etllilenmemesi ve ~.orozyon olU§ maması gösteri! . BiJindiiD gibi istanbul Boğazı. Karadeniz ve Marmara Denizi a asındaki deniz suyu yoğunluk farkı nede ile çiftyönlü ak ıma 'le çok yülıse akı§ hızına sahip. lıtevlüt VURAL /iSIÖ Genel Müdürü Bu özelliği sayesinde istanbul Boğazı. dünyada zor geçl§i lle bilinen boğazia ın ba~lannda geliyor. Bu zor §artlar, yüksek esneme kabiliyetine sahip boru sistemlerinin kullanılmasını zorunlu hale getili)'Of. Projede Kullanılan Borular Dünya Literatürlerine Geçecek PE 100 borulannın diğer avantajlan aıasında . içme suyunun kokllsunu ve tadını deği§tirmemesi, hijyenik olması, birleştirme yöntemlerinin güvenili ı li~i sayesinde basınç e sızdırmazlık dayanımı sağlaması, darbe ve çaıpmalardan etkilenmemesi sayılabiliyor. Aynca bu b()rula deprem ku§ağında yer alan istanbul'da sismik hareketlere !<arşı da gü\lenle kullam lıyor. Basınçlı hattaıda görülen en önemli konula dan biri de; boru hattında ani basınç yıikselınesi veya d(i~mesi. PE 100 borular sistemde meydana gelebilecekani basınçyükselme ~Ja dü§ınelerine kar§ ı esneklik ve basınç karartılı~ı ilecevap veteıek. bu şartlarda bile pallamıyor. istanbul'un su sorununun çözümünde dünyada üreilimemiş bir borunun Boğaz Geçişi Projesi'nde kllllanılrııası. dünyada bir ilk olarak litefatüre geçecek. •

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=