Tesisat Dergisi 145. Sayı (Ocak 2008)

Pafacio'nun bulun~u komisyonda, kojeneras - yon tabanlıısı üretiminin faydalarını anlatmak büyük di!taytan gerektiriyordu. Bu kararname, Avrupa ısı siyasetinde, bölgesel ısı dağılımının tanınması için ilk ciddi ad m olacaktı . Önceden allnmesine rağmen her hangi yasal bir hareket btılunmamaktaydt ve şimdi bize aydalı ısı talebinin anlamını daha doğal bir ortama ta§lmaktaydı . M ızakere teklifi §imdi, politik aşamada olup bir çok ısı-güç kombinasyonu ile ilgili problemin pratik olarak çözümlenmesine yarayacak . Suniann en önemlisi de. ~nuyla ilgili ıSt-güÇ kombine tesislerinin verimli çalı§ma metodu dokümanlannın elde edılmesıydi. lst-giiç .ombi nasyonu için birkaç saMarn adım atıl ça, bu kombinasyonun kıymeti veya en azından konisyorıın müzakere teklifi anlanu bilinecekti. Ko ımun basit anla§llmasrna ve teknolojinin getir gı faydalan nı '18 dayandığı elemanlan n kıymetinin billnmi!sine yarayacağı r~ n sinyalleri gelecekti. Bu mücadelenin adresi, ısr-güç kombinasyonu sisteminde i elektrik payının kar§ıb. faydalı ısı miktan üretimini doğıUamak ve tesisin, ayrıntılı ve imini ortaya koymakbr. Bu gibi müzake.elerde teknik doküma rılaıın ibrazı çok önemlidir, fakat bu a mosfer için uygun değildir. Oaha zıyade basit yollara razı olarak politik seviyeyi muhafaza etmek gere~ir. AB evvelki müzakerelere nazaran bu sefer daha ciddi ve karmaşık müzakerele.e hazır gözüküyordu. Bu dunım bölgeselısıtma içi n iyi bir habeıdi. Genelde politikacı lar daha ge ni§dü§iincelidirfer. Daha evvelki direktifte yapılacak i~er a§ağıda belirtildiği gibiydi: • Kojenerasyondan elde edilen elektıiğin nalili ve dağrtılll objektif olacak e şeHaf da ranıla~. bunlar ileilgili herhangi ~kayet gelmeojecek: • 1\ojenerasyon ii nitesinden i~ooren ana dağıtım kablosu yanında, yen erne ve tamir için ulaşım kolaylı~ olacak ekapasite IIIIW(e)'ten aşağı olmay~aktır. • Kojenerasyon elektrik üretimi mahallinden çıkı§ isten ··;nde Iki ustanın birlikte çı abilecegt çıkı§lann bulunması garantisi istenmekte; • Devletadamianna kojenerasyonun. sistemler 70 lesisat Dergisi Sayı 145 -Ocak 2008 6il0 1-400 ~12{10 §. '§ 1000 ·i- 800 ı;ı, ~ 6{)0 .b ~ .!OB ~ 2{10 o Şellil L Görüld~ü gibi birçok Avrupa ülkesinde eneıji yoğtrnluklarr ve polansi'.relleri birbirinden oldukça arklı r. arasında i yerili ve geli mesine ait ulusal potansiyeli nasıl artırd ğı ve yüksek verimini anlatmak. Oiğer bir deyişle. doğfudan bölgesel ısılmayı desteklemek mümkün değil ise, talimatı , birle~lk ıSt-güç verimıne dayanarak, Üietiml ve enerji tasarrufuna bağlamakta ispatlamakdaha emin biryol olur. Politikted ·rıerile meseleyi halletmek, bölgesel ısıtma geleceği için ~Imdi 'k ıyi bır i~aret olabllır. Bu konu tartışıldığında, Avnıpa'r~n güneyi için ayınm yaparaıı, hatta bu bölge için daha Ilginç ve kıymetli wnuçlara arnıanın mümkün oldugunu. ıS1- güç birle§imli sistemler ile bölgesel soğutma ve elektrik iletimi ile uıla~asını ispat etmek mümkündü . Yukanda sözü geçen ~.oııuların dinamizmini geni§le rnek ve enerji peyzaj ı ll geni§letmek mümkündür. Avrupa Komisyonu'nun Avrupa bölgesel ısıtma endüstrisinden ve diger endiistriyel yapısında nedinilml§ bir çok deneyım ve bilgileı ardır. Bazı A rupa parlamento azalan. tüm bilgileri derhal vermek istemelerine rağmen, eknik elemanları bunları engelleme çabasın da bulunmak aydılar. Emniyet bakımından paılamento azalarına, bu davranış daha uygun gözüküyordu. Sonuç olarak, imkansıılık gibi gözüken. birkaç yı l sonra hatta Avrupa elektrik sektörü. a lif olarak görüşmelere katılmayı ve katkı sağlamayı istemi~erdl. Talimatnarnede ısı-güç ve bölgesel ısıtma, izah edileıek promosyonun ilk adımı atılmış olabilirdi. Fakat Avrupa Birliği komisyonu ısı-güç kombinasyonunun. tüm Avrupa'da ıtJgtjanmasır~n gerçekleştiilmesini sağlam~b. Şimdi ise ısı-güç kombinasyonuyanında yaln z bölgesel ısılman n kullanılmasını sağlayacaktı. Komisyon. toplam elektrik dağıbınının yüzde 18'nin, ısı-güç kombinasyonu vası tasıyla gerçekleşeceği ni ve dahildeki ene~i lanımılin ise. toplam iç sarfiyata göre yüzde 3-4'ünüıı tasarnı ed"lebileceğini fark etti. Sonuç olara . YI!§il bina gaz emisyonunun ancal\65 mii)'On ton COi sene olacağı hesaplana ak, Kyoto anlaşmasına uygu uğu anla§tldı. Bu ku n1eHi gerçek, ihtimal ki şehirterdeki ıSt-güÇ kombinasyonu ve bölgesel ısıtma hakkında i direnişierin de lunlmasına neden olacaktır. Fakat şuanda tüm AB memleketleri kendi ülkeleıindeJO zorunlu C02 enıisyonuııun nasıl aıaltabileceği endi§esi içindedirler. Bu baskıla altında legal duruma gelebilmek için bölgesel ısıtma ve enerji kaynaklan 11 yenilernek büyük bir fırsat haline gelecektir. Yeni Teşvikle r, Enerji Kaynaklarının Yeni len mesi veEnerji Servislerini n Deği§mesi için Bir Emir N iteliğindedir Elektrik enerji ihtiyacının artması halinde yenilenebilir enerji kaynaklarının luıllanımına daha ewel2001 yılında geçilmişti. Yenilenebll' ene~i kaynakları. elektıik için gösteıilen hedef. 2010 tarihine adar enerji üretiminin yüzde 12'si olacakbr. Bu hedef. aza ülkeler içi n milli hedef olmalıdır. Aza (ilkeler, bu periyot içinde, kendi evrenselısıtma ve elektrik ihtiyaçtanna göre hedef olarak yüzde 22, ı · ı yen ilenebilir ene~i kaynatllarından tellin edebiiirt er. Her e!Jin

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=